Pagina 1 van 2

voeteirs acadiane

Geplaatst: wo 17 jun, 2015 19:14
door voeteir
Na de restauratie van de dyane heb ik de smaak helemaal te pakken. Dus ik was al een tijdje de 2dehands sites aan het afschuimen op zoek naar een 2pk of afgeleide voor een paar honderd euro.
En hoera het is mij gelukt.
Volgens mij een koopje met potentieel.
Volgens mijn vrouw veel geld voor veel roest.

Er mankeren een paar onderdelen, starter, benzinepomp, luchtfilterhuis.
Op de foto's valt het allemaal nogal mee maar in het echt valt het meestal iets erger uit.
Dus de laspost zal terug overuren draaien. Maar ik heb er zin in. Wij zijn ondertussen getrouwd dus dit keer is er geen deadline. :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: wo 17 jun, 2015 19:59
door Michiel van G.
Leuk! Goed wat werk aan zo te zien,

Geplaatst: do 18 jun, 2015 11:34
door voeteir
Michiel van G. schreef:Leuk! Goed wat werk aan zo te zien,
Ik vind een auto herstellen minstens even of misschien zelfs plezanter als met de auto rijden.

Geplaatst: di 23 jun, 2015 22:08
door Zuiderzeeeend
Chapeau, straks weer een Aca gered! En ook nog een beige colorado, dat zijn de mooiste... 8)

Geplaatst: di 23 jun, 2015 22:41
door AZL57
Een zogenaamde vuilafstotende kleur volgens Citroen :wink:

Geplaatst: wo 24 jun, 2015 09:03
door voeteir
Zuiderzeeeend schreef:Chapeau, straks weer een Aca gered! En ook nog een beige colorado, dat zijn de mooiste... 8)
volgens http://www.citroendyane.nl/kleuren/gb_kleuren.html is beige colorado geleverd tussen 82 en 84.
Deze dyane is van 85 dus dan zou het beige impala zijn.

Afbeelding
Afbeelding

op deze site staat: ac 058 EDY/GDY beige impala
http://www.2cvstuff.com/2CV_models_colours.html

Maar we weten nog niet wat ik met de kleur gaan doen. Volgens mijn dochter moet hij roze worden. :lol:

Geplaatst: wo 24 jun, 2015 12:59
door Michiel van G.
een aca hoort in mijn ogen ofwel Rouge Vallelunga te zijn ofwel Bleu Uzes 8)

Geplaatst: wo 24 jun, 2015 13:24
door dyane_maniac
nee!!! jaune service! :)

Geplaatst: wo 24 jun, 2015 19:21
door Bertje Beige
Leuk ding Wouter, gefeliciteerd. Heb zelf een aca in deze kleur, en met mijn forumnaam kan ik toch moeilijk iets anders vinden dan dat beige (impala) de mooiste keur is voor een aca :D
Succes met de restauratie, ik blijf dit draadje volgen!

Geplaatst: wo 1 jul, 2015 16:30
door voeteir
wij doen hier rustig verder aan acadiane.

Afbeelding

hier en daar is er een extra gaatje.

Afbeelding


ook deze keer heb ik assistentie.

Afbeelding

nog een paar bouten en de body kan van het chassis.

Afbeelding

mijn lijst van benodigde onderdelen wordt steeds langer

Geplaatst: za 22 aug, 2015 18:56
door voeteir
het is de afgelopen weken heel mooi weer geweest. Dus we hebben veel van onze vrije tijd rondgetuft met de dyane.
Nu en dan vond ik eens tijd om wat aan de aca verder te werken.

De kas ging van het chassis en het chassis werd kaal gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding

Dit is mijn "geheim" om de bouten van de assen los te maken zonder kop van de bouten te beschadigen.
Afbeelding

De bovenplaat was wat dunnetjes waar de voetenbak en vloerplaat ook roest waren. De binnenkant zag er nog helemaal goed uit. Ik heb dus een stukje van de bovenplaat vervangen.

Afbeelding
Afbeelding

Het linkerzijpaneel is aan 1 kant volledig afgeroest. Dus dat gaat er ook af.

Afbeelding


Bij het demonteren van de achteras heb ik 1 van de aluminium vulplaten gebroken. Volgens mij is dit niet hetzelfde als bij een dyane. Bij de acadiane is dit stuk een spie, ik dacht dat het bij de dyane overal even dik is.
Is er iemand die nog zo een stukje ergens in een hoekje liggen heeft? Ik hoor het graag.
Afbeelding

Geplaatst: zo 23 aug, 2015 15:07
door AcaMarcel
Bij de Dyane Vereniging hebben we RVS-kopie exemplaren van deze opvul-stukken. Zijn niet goedkoop, maar dan heb je ook wat.

Geplaatst: ma 24 aug, 2015 20:37
door voeteir
verkoopt de dyane vereniging ook aan niet-leden?
Ik heb een soort van allergie voor clubjes en lidmaatschappen.

Geplaatst: zo 30 aug, 2015 18:43
door voeteir
afgelopen week heb ik een wat verder gewerkt. De veerpotten open gemaakt, nieuwe remvoeringen achter en de fuseepennen vervangen.

1 veerpot was gescheurd. Ik had al nieuwe bussen liggen dus ik dacht de zijkanten losslijpen, nieuwe bussen lassen en monteren. Maar toen de veerpot open was zag ik dat de glijvoering gebroken was. Dus die moet ook vervangen worden.


Afbeelding

er ook veel rommel uit de veerpot...

Afbeelding

nieuwe remvoeringen. De pompjes waren nog los en zie niets dat op lekkage lijkt. Dat valt mee. Zou dit het verschil kunnen zijn tussen lhm en dot4 remolie?
Afbeelding

En dan een werkje dat ik nog niet gedaan had. De fussepennen vervangen. Ik had het handboek al eens doorgenomen en zag het wel zitten. Ik heb een klein draaibankje waarop ik een paar asjes kon draaien om mij het leven wat makkelijker te maken. De armen waren ook gedemonteerd (acheraf gezien weet ik niet als dit echt een voordeel was) en in het slechtste geval kon ik naar een vriend die een pers heeft. Maar de oude kwamen er vlot uit .

Afbeelding

en de nieuwe gingen er vlot in.
Afbeelding

Geplaatst: di 8 sep, 2015 20:44
door voeteir
vandaag kwamen de nieuwe glijschotels (hoe noemen die dingen eigenlijk?) voor de veerpotten toe. Dus ik kon de veerpotten terug dichtlassen.

Afbeelding

Daarna de tranportlak eraf geschuurd en een verse laag underbody schutz erop.

Afbeelding

2 stuks

Afbeelding

Als het een beetje meezit staat het chassis morgen terug op de wielen. 8)