Restauratie 2CV Spéciale 1986 > middlife crises ; )

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
b-CV
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 9 okt, 2015 14:46
Locatie: West-Vlaanderen België

Bericht door b-CV » vr 31 mar, 2017 18:08

'k Ben gisteren aan de slag gegaan om het te testen. Jammer genoeg verbrandde de motor van mijn compressor.
Ik hou jullie zeker op de hoogte en zal ook enkele foto's maken. Eerlijk gezegd heb ik mijn twijfels…

b-CV
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 9 okt, 2015 14:46
Locatie: West-Vlaanderen België

Bericht door b-CV » ma 3 apr, 2017 12:24

Hierbij nog enkele vraagjes:
• Heeft iemand een idee hoe ik de oude anti-steenslag het best kan verwijderen?
• Welke (nieuwe) anti-steenslag zouden jullie me aanraden?
• Welk vulmiddel kan ik het best gebruiken?

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » ma 3 apr, 2017 19:19

1) met een roterende staalborstel op een boormachine
2) Ik gebruik RX 10, niet echt anti steenslag, maar erg goede protector.
3) Vulmiddel ??? Lassen! bedoel je toch?
Ik zou zo min mogelijk "vulmiddel"gebruiken en alles netjes lassen !

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » ma 3 apr, 2017 20:59

Als je de rx produkten gaat gebruiken denk er dan wel aan dat je er geen anti steenslag produkten over kan doen. Afkitten van naden kan ook niet over de rx (gaat eraf bladderen) Ik heb de onderkant na het schoonmaken, schuren en ontvetten eerst in de 2k epoxy primer gespoten en na droging de naden afgekit en daarna anti steenslag coating erover heen gespoten van het merk finixa

b-CV
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 9 okt, 2015 14:46
Locatie: West-Vlaanderen België

Bericht door b-CV » ma 3 apr, 2017 21:12

Ik dacht om de Brunox Epoxy te gebruiken.
Met vulmiddel bedoelde ik de afwerkingslaag boven het laswerk aan de koets.

Kan de oude anti-steenslag verwijderd worden met b.v. een staalborstel of kan ik deze laag beter verhitten en afschrapen?

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 409
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » ma 3 apr, 2017 22:03

Ik heb op mijn draag armen de anti steenslag verwijdert door deze eraf te schrapen met een plamuurmes en de de restanten met een roterende borstel op de boormachine. Het gaat maar is een " vervelend" werk. Later heb ik dit nogeens gedaan maar kon ik wel herrie maken. Een komborstel op de haakse slijper en het vliegt eraf. De boormachine heeft teweinig vermogen en snelheid dan wordt het enkel warm en stroperig.
Trek wel een stevige overall aan en zet een veiligheidsbril op. De staaldraadjes vliegen namelijk volop in het rond en gaan makkelijk door een spijkerbroek.
- Blauwe Burton, `86 reborn `07.

b-CV
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 9 okt, 2015 14:46
Locatie: West-Vlaanderen België

Bericht door b-CV » di 4 apr, 2017 09:43

schermer schreef:… mocht je nog aan de echte rode menie kunnen komen, dan kun je dat wel prima gebruiken, onverwoestbaar spul en hoef je niet per se meteen af te werken.
Ik veronderstel dat je NIET de rode menie van Hammerite bedoelt hé, want die blijkt te koop bij de plaatselijke doe-het-zelf

b-CV
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 9 okt, 2015 14:46
Locatie: West-Vlaanderen België

Bericht door b-CV » di 4 apr, 2017 09:44

Ik ben soms liever lui dan moe, dus als ik een 'vervelend' werkje kan vermijden,… :roll:
Is het écht nodig om alle anti-steenslag te verwijderen of verwijder ik enkel waar ik roest vermoed?

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 409
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » di 4 apr, 2017 15:31

Best alles kaalmaken, soms is het vocht onder de beschermlaag gekomen en ziet de beschermlaag er prima uit daaronder is het geroest.
Mijn draagarmen heb ik met RX 5 en 10 afgewerkt.....voor mij prima spul en makkelijk te verwerken.
- Blauwe Burton, `86 reborn `07.

b-CV
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 9 okt, 2015 14:46
Locatie: West-Vlaanderen België

Bericht door b-CV » di 4 apr, 2017 16:27

Peter v G schreef:Best alles kaalmaken, soms is het vocht onder de beschermlaag gekomen en ziet de beschermlaag er prima uit daaronder is het geroest.
Ok, dan verwijder ik alles. Ik ben dan wel liever lui dan moe, maar ik neem liever geen risico.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » di 4 apr, 2017 17:48

Peter v G schreef: Trek wel een stevige overall aan en zet een veiligheidsbril op. De staaldraadjes vliegen namelijk volop in het rond en gaan makkelijk door een spijkerbroek.
Als je een goede kwaliteit komborstel gebruikt heb je daar geen last van. Maar gebruik wel een veiligheidsbril ! ! ! ! !
Schultenbräu das ist mein Bier !

b-CV
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 9 okt, 2015 14:46
Locatie: West-Vlaanderen België

Bericht door b-CV » do 6 apr, 2017 14:39

Misschien is het gebruik van een multitool ook wel handig: https://www.youtube.com/watch?v=bCzirKJEYOU

Ik zal een stukje proberen met de multitool, een komborstel en met een brander. Ik laat jullie weten wat het vlotst gaat. Jammer genoeg kan dit pas na Pasen :cry:

b-CV
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 9 okt, 2015 14:46
Locatie: West-Vlaanderen België

Bericht door b-CV » vr 27 okt, 2017 11:51

Na een gedwongen rustperiode, zou ik graag opnieuw wat verder werken aan mijn droomwagen.

Om de anti-steenslag te verwijderen, heb ik een heteluchtpistool van 2000W besteld. Ik denk dat dit hiermee wel zal lukken.

Graag had ik nog wat advies.
Ik heb wat deukjes verwijderd en zou nu graag met 'plamuur' de vorm weer 'goed' krijgen.

Welke plamuur raden jullie me aan? Mag ik de plamuur rechtstreeks op de ruw gezette verf aanbrengen of wrijf ik de verf eerst volledig weg? Of misschien eerst tot op het blanke metaal afwrijven, daarna een grondlaag en dan pas plamuren?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » vr 27 okt, 2017 22:13

Volgens mijn spuiter kan je alleen plamuren op blank metaal en op 2k epoxy. Denk er wel aan dat de meeste plamuur vocht aantrekt als het lang duurt voordat er primer op komt. Ik gebruik daarom een plamuur die geen vocht aantrekt.

b-CV
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 9 okt, 2015 14:46
Locatie: West-Vlaanderen België

Bericht door b-CV » za 28 okt, 2017 14:49

Moest iemand me bepaalde producten kunnen aanbevelen (via PM), dan zou ik dit erg waarderen.
Het aanbod is zo groot, en mijn ervaring zo klein :lol:

Plaats reactie