Project Grijze 2cv

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Mr Michbla
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 17 jan, 2018 14:52

Project Grijze 2cv

Bericht door Mr Michbla » di 23 jan, 2018 13:09

Hallo 2cv liefhebbers,

Er doet zich een bijzondere kans voor. Er staat namelijk een grijze eend bij mijn ouders in de garage weg te roesten omdat hij sinds kort niet meer door de APK komt.

Als ik hem opknap, mag ik hem houden :roll:
Mijn ouders zijn zelfs bereid om in een nieuw chassis te investeren :o

Volgens de APK en andere experts is het pijnpunt het chassis. Vervang deze en hij is weer good to go. Hij is een aantal jaren geleden volledig (5-cijferige €€) gerestaureerd, maar dat verdraaide chassis is dus niet goed gebeurd, en is nu weer volledig rot.

Een probleempje: ik heb NUL ervaring met autotechniek :D

Ik ben een aantal restauratieverslagen verder en ervan overtuigd dat de techniek een(d)voudig genoeg is om als beginner aan de slag te gaan. Maar is dat ook echt zo, of ben ik bedwelmd door de charme van de eend en het vooruitzicht dat ik er een kan hebben? Wat voor een skills heb ik nodig? Wat voor een tools heb ik nodig? Help!

Mijn vraag hier is: hoe levendig is het forum? Als ik eraan zou beginnen zou ik graag mijn vooruitgang en setbacks met het forum willen delen. Kan ik hier hulp krijgen? Mijn oom heeft een classic car garage, mijn broertje kent vrienden die handig zijn en kunnen lassen, dus de connecties zijn er wel.

Laat me zsm wat weten of dit plan haalbaar klinkt.

Groetjes,

Mr Michbla

WillemT
Beginner
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: do 3 aug, 2006 09:14
Locatie: Zijtaart

Bericht door WillemT » di 23 jan, 2018 15:54

Beste Mr Michbla,

allereerst verbazingwekkend om te lezen dat er een aantal jaar geleden een peperdure restauratie is gedaan en dat het chassis nu rot is. Klinkt als: besodemieterd (als je het mij vraagt).

Ik snap echter je vraag en kan uit eigen ervaring zeggen: gewoon eraan beginnen. Je hebt zo te lezen genoeg mensen die je om advies kan vragen en ook op dit forum kan je veel vinden en wordt snel gereageerd op vragen. Zeker bij restauraties en zeker als je veel foto's post.

Ik zelf heb in 2005 (ook als technisch leek) mijn 2cv special uit 1984 totaal gerestaureerd (met hulp van dit forum en een aantal handige vrienden). Gewoon beginnen met alles uit elkaar halen, veel foto's maken en alles goed sorteren en opbergen.

Succes met de klus!

Willem

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » di 23 jan, 2018 20:28

welkom en alvast: begin niet met demonteren.


Met enige basiskennis van techniek is het goed te doen. Als je nul kan sleutelen dan is het een hele kluif. Er is een heel goed boek te koop: how to restore your 2cv. Dat is een goede handleiding.

Dit forum is vrij aktief: meestal heb je binnen een paar uur wel een reactie. Er komen ook wel forummers bij elkaar om even mee te helpen.

Je kan misschien ook wel iemand op het forum vinden die het voor je wil doen voor een redelijk bedrag.

Net wat je zoekt.

En dat demonteren: je gaat het deel vervangen waar het nummer in staat. Daar is een procedure voor. En daarvoor heb je aan het begin een ongedemonteerde eend nodig.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Bericht door hobbes » di 23 jan, 2018 20:33

hallo Michbla,

Indien het alleen het chassis is, dan is dat in 2 weekendjes te doen. Ooit waren er wedstrijden en ik meen dat er iets van 10 uur over gedaan werd.

Een nieuw chassis is bij de meeste eenden boeren wel op voorraad. je hebt dan de keuze tussen een blikken en een galvaniseerde ( met die laatste hoef je nooit meer te wisselen)

Hou je wel aan de nu geldende regels : even langs gaan bij de RDW, schouwen, wisselen en daarna de complete eend laten zien klaar.

Ik weet niet precies waar je woont maar als je slim bent dan koop je het nieuwe chassis bij een 2cv garage en vraag je of je met het oude chassis ( dus zonder koets, motor en bak) langs mag komen om de bussen van de veerpotten los te maken. Koop eventueel de nieuwe bussen ( waarmee de veerpotten aan het chassis vast zitten) en benodigde moeren ook bij die 2cv garage.

Lassen hoeft niet, wel veel schroeven en die kunnen vast zitten ( weet ik uit ervaring) indien het ietsje meer mag kostten : koop gewoon nieuwe boutjes.

De koets trek je gewoon over de achterwielen heen. het is alleen te doen maar met een paar handjes gaat het wel makkelijker. Mocht je beschikking hebben over een heftruck dan is dat nog makkelijk natuurlijk

succes
met eendige groeten,

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » di 23 jan, 2018 20:55

Wat de chassiswissel betreft wel even goed opletten of het chassis wat er nu onderzit ( ik lees dat het er al een keer aan gewerkt of vervangen is) een nummer heeft wat origineel is of wat de rdw erin geslagen heeft ,anders heeft het waarschijnlijk geen zin om naar de rdw te gaan als je het kenteken wilt behouden. Succes en ik ga het volgen. groet denny

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » wo 24 jan, 2018 07:19

Precies support en kennis genoeg hier maar laat je eend eerst schouwen door de RDW. Geen origineel nummer dan is hij hoe leuk hij ook is enkel goed voor onderdelen. Zou een beetje jammer zijn. Bewandel bij de wissel dus de juiste weg via RDW
Citroén rolls better than a Rolls!

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Bericht door hobbes » zo 28 jan, 2018 16:32

ja het is wel verstandig even te kijken of er al een keer aan gewerkt is en wat ze met het ( orginele) chassisnummer gedaan hebben.

Dat hoeft geen probleem te zijn!

mocht er ooit al eens een ander nummer door de RDW ingeslagen zijn dan is het belangrijk waar dat nu zit en of er papieren van zijn.

Indien je heeeeel veel geluk hebt dan heb je een eend met een douane nummer en dan mag alles. Je moet daar natuurlijk wel dat beroemde formuliertje van hebben...
met eendige groeten,

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » do 1 feb, 2018 20:31

Denk dat onze Mr Michbla a.k.a. 1 malige post-er niet meer op t forum komt...

Jammer!
onder druk wordt alles vloeibaar

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » do 1 feb, 2018 21:23

Ben er ook bang voor.

Hij laat een bijzondere kans liggen ;)
Citroén rolls better than a Rolls!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 2 feb, 2018 09:54

Zouden we ons nu zorgen moeten maken over de toekomst van de Eend?

Mr Michbla
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 17 jan, 2018 14:52

Bericht door Mr Michbla » zo 11 feb, 2018 17:06

Hallo iedereen,

Ik leef nog! Super bedankt voor alle reacties! Ik woon/werk/studeer in Maastricht en de eend staat in Roermond dus ik kon de laatste tijd alleen bezig zijn met inlezen en niet het echte werk. Ik heb binnenkort een paar dagen vrij en hopelijk kan ik een begin maken. Daarvoor moet ik eerst de afspraak hebben gehad met de RDW.

Weet iemand hoe ik foto's kan plaatsen op deze post? Ik heb wat foto's gemaakt en hopelijk (als ik uitgevonden heb hoe ik ze op de post krijg) krijg ik wat feedback over de omvang van het project en of er mensen zijn die mij willen helpen/het project willen doen voor een redelijk bedrag. Ik hoor graag concrete opties!

Ik wil mijn eend graag laten zien!

Groetjes, Mr Michbla[/img]
Laatst gewijzigd door Mr Michbla op zo 11 feb, 2018 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 11 feb, 2018 17:10

Je foto moet ergens op internet neergezet worden, zoals bij Myalbum of Flickr en dan kun je met een linkje je foto's hier zichtbaar maken.

Er is hier ook ergens een topic over.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 11 feb, 2018 17:31

Hier is een link met uitleg
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=4872
Het is een beetje achterhaalde info.
Pkotobucket zou ik niet doen, daarvoor moet je betalen, ik gebruik Flickr, dat werkt ongeveer hetzelfde, maar is gratis .

inge sjunne vasteloavend jewunst

Mr Michbla
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 17 jan, 2018 14:52

Bericht door Mr Michbla » zo 11 feb, 2018 17:39

https://www.flickr.com/photos/162723695@N07/?

Kunnen jullie dit zien?
De bodemplaat is hard maar ik zie van de onderkant wel knapperige stukjes, weet niet hoe erg dat is...

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 11 feb, 2018 18:05

Leuk eendje, maar je komt er wel wat aan doen.
Ik mis foto's van het chassis.
Maar het is een leuk project, er moet hoog nodig wat aan de carrosserie gedaan worden, dat kun je niet op z'n beloop laten.
Dat moeten jouw oom en overige kennissen ook wel gezien hebben.
Wij hebben het chassis van onze AZ wel opgeknapt, was het originele chassis , veel werk ,maar de moeite waard denk ik.
Een eend opknappen zonder ervaring is niet zo'n probleem, al doende leer je.
Je kunt natuurlijk al het sleutelwerk zelf doen en het las- en spuitwerk uitbesteden.
Hangt af van de beurs zou ik zeggen.
Ik ben ook begonnen aan mijn besteleend, zonder ervaring.
Nu ben ik samen met mijn broer aan de AZ bezig.
Gewoon leuk werk, lekker bezig zijn.
En straks rijden !
Succes !
edit :
Ik heb de foto's nog eens bekeken, ik zie niet alles van het chassis, maar dat zou volgens mij toch nog te redden moeten zijn, met veel werk.,

Plaats reactie