conversie naar Charleston geel zwart

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door dimi_v » do 4 jun, 2020 14:19

goed bezig, ziet er ook weer mooi uit.

Vraag een kleine bijdrage in de kosten voor een straal meeting, heb je alvast wat centjes voor een dikke compressor. :lol:
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » do 4 jun, 2020 17:47

Vandaag de dynamo weer dicht gemaakt. Voorzien van 2 nieuwe lagers. En een setje koolborstels wat nog goed is.

Ik had dus 3 Femsa dynamo's liggen waar van er 2 niet meer bruikbaar zijn zonder de stator op nieuw te wikkelen.

De gene die ik nu klaar heb is goed volgens mij de weerstand van de wikkelingen klopt de diodes heb ik gecontroleerd zijn goed. En de lagers nieuw als het goed is kan hij wel weer even mee.

Alleen de pully en de bout/moer voor bevestiging ga ik nog opnieuw verzinken.

Heb voor m'n verjaardag een set gekregen om onderdeeltjes elektrolytisch te verzinken. Ben erg benieuwd hoe dit gaat worden.
IMG_20200604_113214.jpg
IMG_20200604_120517.jpg
IMG_20200604_120528.jpg
IMG_20200604_121134.jpg

de eerste kop is ook schoon
IMG_20200604_133010.jpg

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door RobertF » do 4 jun, 2020 18:36

Dat is wel mooi werk. Het is dat je zover weg woont anders kwam ik even langs om te stralen, Ik heb nog een blok liggen met 35.000 Km daar wil ik de cilinders van honen en nieuwe zuigerveren, kleppen inslijpen en dan opbouwen als reserve blok
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » ma 15 jun, 2020 19:15

Weer terug van 1,5 week vakantie. Ik heb besloten dat ik ga proberen om een dynamo op nieuw te wikkelen.
Heb een aantal dynamo's waarbij de wikkelingen zijn verteerd en ik vind het eigenlijk zonde om die zo weg te mikken.

Ik heb als de Charleston klaar is 2 eenden en pa heeft er ook 2 dan is het altijd handig om een spare te hebben.
Die van de pickup vertoond ook al groene plekjes op de wikkelingen en zal er eerdaags ook aan moeten geloven. Het lijkt toch een Femsa probleempje te zijn. Het is anders wel toevallig dat ik 4 Femsa's heb met geoxideerde wikkelingen.
Als het wikkelen lukt toch een extra laagje hittebestendige epoxy er over dan maar.

Aan materiaal kost het ongeveer 25 euro om er 1 te repareren een nieuwe kost toch snel 50 euro meer.
Nu weet ik wel dat tijd ook geld is maar ik vind het ook gewoon leuk om te doen en voor die paar tientjes koop ik liever een paar nieuwe glimmende wieldoppen ofzo. :)

2 nieuwe lagers kost 5 euro. En er gaat 20,5 meter wikkeldraad in de stator dat kost ongeveer een euro per meter.

Eerst heb ik de zwarte plaatjes waarmee de wikkelingen zijn opgesloten in de stator er uit getikt.
IMG_20200615_150545.jpg
IMG_20200615_151337.jpg
Daarna de wikkelingen verwijderd. Een beetje wrikken om de lak waarmee het spul aan elkaar is gebakken losbreekt.
Met een touwtje de pakketjes die bij elkaar horen aan elkaar geknoopt zo dat het niet in de klit gaat
IMG_20200615_153206.jpg
IMG_20200615_153210.jpg
Dan voorzichtig het spul uitpluizen om en noteren hoe de spoelen zijn gewikkeld zo dat ik het straks excact het zelfde kan maken.
IMG_20200615_164050.jpg
IMG_20200615_170511.jpg
Als laatste heb ik de spoel afgewikkeld en gemeten hoe lang en dik de wikkeldaad is die ik nodig heb.

De draad is 1,2mm dik en er gaat 20,5 meter in een stator.

Er zitten dus inderdaad 2 spoelen in de dynamo die met 1 uiteinde samenkomen op een oog wat verbonden is aan het draadeind waar de plus laadkabel naar de accu op zit. En de 2 ander uiteinden zitten via 2 diodes aan massa.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door AZL57 » ma 15 jun, 2020 19:21

De spoelen worden vaak om hout of kunststof blokjes gewikkeld voor de vorm en dan op hun plaats getikt met een kunststof hamer. Succes.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » ma 15 jun, 2020 19:49

Ik denk er over om een mal te printen met de 3d printer voor het wikkelen en dan inderdaad voorzichtig monteren.

Het wordt nog iets goedkoper. Die draad nu gevonden voor 38 euro per kg. Dat is ruim genoeg voor 4 dynamo. Dan is nog geen tientje per stuk en met 2 nieuw lagers kom ik dan op 15 euro p/s.

De spoelen van de rotoren zijn allemaal nog wel goed daar zit een dikke lak laag op en die zit veel verder binnen in waardoor hij niet snel beschadigd.

Altijd handig wat extra de 1e keer zal er vast iets mis gaan :roll:

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door dimi_v » ma 15 jun, 2020 23:22

Ik ben héél benieuwd, succes!
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » za 27 jun, 2020 20:44

Gister een hele stomme fout gemaakt, ik las ergens op het forum dat iemand de versnellingsbak in de wasbox schoon spoot om de bagger er af te halen. Ik dacht dat is een goed idee. Alle gaten dicht gemaakt en naar de wasstraat gereden.

Echt schoon werd hij er niet van en ik zag er er zelf niet meer uit helemaal zwart en de achterkant van mijn bus ook.

Nu komt het ergste nog. Ik kwam er vandaag achter dat de boutgaten van de bouten waarmee hij in de achterste motorsteun hangt een open verbinding zijn met de ingewanden van de bak. Gevolg water in de bak :cry:

Nu heb ik hem maar helemaal gedemonteerd. Hij het water moet er zo snel mogelijk uit voor er roest ontstaat.
gelukkig zat er ook nog olie in de bak en is alles nog lekker vet.

Voordeel is wel dat ik nu de behuizing makkelijk schoon kon maken en stralen zonder bang te zijn voor grid in de lagers.

IMG_20200626_151530.jpg
IMG_20200627_144111.jpg
IMG_20200627_144115.jpg
IMG_20200627_174335.jpg

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door RobertF » za 27 jun, 2020 23:04

Kreeg je de aandrijfassen van het diff er makkelijk uit? Moedig om hem zo helemaal uit elkaar te halen ben benieuwd of de schakelafstelling makkelijk gaat.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » zo 28 jun, 2020 10:57

Die assen gaan er makkelijk uit zitten er met spiebanen ingeschoven. Klein klopje met een houten hamer om de pakking los te maken die vastgeplakt zit.

Eigenlijk viel het me erg mee hoe makkelijk z'n bak uitelkaar gaat. Heb wel een sleutelboek waarin alles met foto's wordt uitgelegd. Dat is wel handig want er is bijvoorbeeld ook een moer met linkse draad. Als je dat niet weet draai je die alleen maar vaster.

Het afstellen van de schakelmoffen heb ik een setje speciaal afstel gereedschap voor. Dat heb ik eerder moeten doen bij de pickup na dat er een moer was losgelopen in de bak met achteruitrijden. (dat gebeurt vaker die moer is af fabriek niet goed genoeg geborgd).

Verder moet je de speling van het diff afstellen met vullringen. Maar ik ga verder niets vervangen dus die zal gelijk blijvend als het goed is.

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door RobertF » zo 28 jun, 2020 11:42

Ik heb een bak liggen die in zijn 3 vast zit ook na eerst achteruit gereden te hebben. Ik heb me er nog niet aan gewaagd. Heb je een beschrijving voor zoiets? en waar krijg je zo,n afstel setje?
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » zo 28 jun, 2020 15:08

Voor het repareren van een losgelopen bak hoeft vaak alleen het deksel er af. Als je alle moffen en tandwielen weer goed op de as geschoven krijgt de moer vast draaien en beter borgen met een centerpunt. Er zijn mensen die het doen zonder de bak uit te bouwen. Al heb ik dat zelf wel gedaan om dat dat toch makkelijker werkt de 1e keer.

Ik heb toen de die schakelvorken losgehaald maar ik weet niet of dat echt nodig is. Je kan ook met een kraspen de positie markeren dan heb je het gereedschap waarschijnlijk niet eens nodig.

Het zijn namelijk een soort voelermaten van een bepaalde dikte waarmee je de schakelvorken afsteld.

https://www.burton2cvparts.com/nl/werkp ... aliber-set

Even opletten als je de deksel er afhaalt er zit een veertje onder met een stalenkogeltje dat die niet in je bak valt.

Ik zal maandag het werkplaatshandboek hoofdstuk versnellingsbak even voor je scannen op mn werk.
Laatst gewijzigd door Erikjan op zo 28 jun, 2020 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door schermer » zo 28 jun, 2020 18:19

Ik heb mijn versnellingsbak afgelopen september zelf gerepareerd. Bij het achteruitrijden sloeg hij vast, gelukkig op mijn eigen oprit voor de garage. Het is absoluut niet nodig om de schakelmoffen los te maken. De borgmoer van de achteruit kan wel helemaal los, dan heb je wat meer ruimte om de boel eerst van elkaar te schuiven en dan de tandwielen en synchroring weer op zijn plek te krijgen. Ik was eraan begonnen bij daglicht en kreeg het toen niet voor elkaar, de synchro moet in 3 sleuven schuiven van het tandwiel. En dat zag ik dus totaal niet. Pas toen ik uit frustratie (wel gloeiende gloeiende, iedereen schijnt dit te kunnen, als je het leest is het zo gemakkelijk) 's nachts nog eens ging kijken met een zaklamp zag ik de sleuven in het tandwiel zitten en had ik het in 5 seconden voor elkaar.

De bak kan in de auto blijven, wel 1 wiel opkrikken.
Niet op een mooie zonnige dag doen :lol:

De schakelmoffen moet je gewoon kunnen laten zitten, of anders met een centerpiont/ijzerzaag markeren, dan heb je geen afstelgereedschap nodig.

Het verhaaltje dat je altijd leest "eventjes die moer weer vastdraaien, borgen en klaar" is een beetje kort door de bocht. Ik heb zelf veel gehad aan deze uitgebreide beschrijving.

http://fotoalbum.seniorennet.be/tweecvp ... ngsbak_2cv

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door schermer » zo 28 jun, 2020 18:21

het enige waar ik over twijfelde was hoe vast de borgmoer moet, ik heb hem maar handvast gedraaid en toen met een kleine schroevendraaier en een hamertje nog een halve slag gegeven.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » ma 29 jun, 2020 13:48

Robert, ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd.

Plaats reactie