conversie naar Charleston geel zwart

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door dimi_v » di 18 aug, 2020 12:00

ok bedankt voor je reactie. Misschien toch maar eens gaan vervangen als ik mijn overkapping klaar heb, 2 buitendeuren zijn geschilderd en afgehangen en de vulpijp revisieset er in zit :roll: :lol:

Iets met te weinig tijd, had me nog zo voorgenomen dit jaar meer plezier met de 2CV te maken (sleutelen en rijden), maar komt er niet echt van....
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » di 18 aug, 2020 21:51

Vandaag de tandhevel uit het stuurhuis gehaald het glijlager is indd behoorlijk ingesleten.

Daarna de asbuis en wieldraagarmen schoongemaakt met de roterende staalborstel en wat onderdelen gestaald. De wieldraagarmen kom ik niet stralen anders komt er grid tussen de fusee.

De vooras in de 1e laag hammerite.

Nu nieuw lager bestellen en de boel weer monteren. AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk


Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2158
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door André Post » di 18 aug, 2020 22:25

Ik heb bij mijn Mehari dat glijlager en de behuizing waar het in glijdt vervangen, beide waren flink versleten.
Dat was echt goed te voelen (waarschijnlijk meer dan 400.000km).
Wat misschien een aanrader is om meteen op een aantal plaatsen smeernippels aan te brengen.
Een smeernippel precies tussen de spoorstang kogels brengt het vet op de juiste plaats en als je toch bezig bent, ook een bij het rondsel.
Die tussen de spoorstangen ga ik nu ook bij mijn dochters eend doen, daar heb ik nu toch motor en bak uit.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » di 18 aug, 2020 22:40

Goede tip. Weet je of er een tekening is op welke plek die nippel presies moet komen?

Het rondsel heb ik niet verwijderd die loopt nog soepel zonder speling. En ik heb die speciale dop niet om hem los te draaien.



Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk


Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2158
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door André Post » wo 19 aug, 2020 09:35

Er is een vervangend rubber te koop met extra gat voor een smeernippel, wijst de weg vanzelf.
Gat boren en draad tappen in de schuifplaat.
Afbeelding
De twee die ik hiervoor gedaan heb, heb ik zelf het gat gemaakt en de standaard M7 smeernippel geinstalleerd.
Nadeel is dat het gat zo groot moet worden dat de vetspuit koppeling er in past en de versnellingsbak zit dan best wel in de weg.
Ik ga het nu proberen met een bestelde 45graden M6 nippel.
Die komt iets verder naar buiten en de hoek maakt de toegang beter.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » wo 19 aug, 2020 13:07

Dat rubber zag ik indd. bij burton daar hebben ze oon de nippel die in een hoek staat.

Ga ik zeker monteren bedankt voor de tip.

Heb ook de opsluitmoeren voor de stuurkogels met vetnippel gekocht.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » do 20 aug, 2020 22:01

Vandaag ging ik de versnellingsbak dicht maken en zag ik dat het tellerwieltje er los in lag zonder plastic huls. Hij was ook wat afgebrokkeld dus ik haal de achterdeksel even los om te kijken of het woemwiel nog heel is.

Dat was gelukkig onbeschadigd maar ik zag wel dat de pignonas moer was losgelopen. Weer vast gezet. Deksel voorzien van ander teller wiel en plastic bus.

Alles dicht met vloeibare pakking en nieuwe olie er in. Hoop dat hij nog goed is. Ben benieuwd.

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » za 22 aug, 2020 20:56

dacht vandaag het stuurhuis in elkaar te zetten maar het lager past niet. De binnen diameter is te klein en de buiten diameter is te groot. Heb het spul mee gegeven met pa. Zijn buurman is handig met zn draaibank om het een en ander pas te maken.

Toen maar wat delen schoongemaakt en geschilderd.

En nog even naar de draadboom gekeken. ik vond nog een halve draadboom tussen de onderdelen, waar mee ik de draadboom die ik wil gebruiken kan repareren. Ee bundel met 5 draden met de oogjes die aan de lichtschakelaar hoort is halverwege af geknipt aan die halve draadboom zit die bundel nog wel dus die moet ik even over zetten.
Morgen alleen even meten welke kleur stekker bij welk draadje hoort.

Het valt me wel op dat er in de 3 draadbomen allemaal verschillende kleuren draad zijn gebruikt. De kleuren van de stekkers komen wel aardig overeen.

Ik zat nog even te kijken welke schakelaar waar hoort. waar ik op uit kom is rechts boven 2 rode lampjes 1 voor oliedruk en 1 voor remvloeistof. daar onder een knop om het lampje te testen van de remvloeistof. Daar onder knop voor ruitenwisser.
Daar onder de pomp voor de sproeier.
Links onder het dashbord kunnen 4 lampjes. ik denk dat er normaal 2 zitten en 2 bind kapjes. 1x voor knipperlicht en 1x voor grootlicht. Dan komt er bij mij nog een 3e bij voor alarmlicht en en de alarmlichtschakelaar komt dan links aan de zijkant.

Mistlamp komt er niet op.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » zo 23 aug, 2020 15:36

Met de draadboom bezig. Heb de bundel die naar de lichtschakelaar gaat gerepareed med de draden uit een halve oude draadboom. Wel grappig dat geen 1 draad de zelfde kleur heeft. De codering van de hekleurde hulsjes klopt gelukkig wel met het schema. Het was even meten welke draad waar bij hoort maar nu klopt het.

Na het schoonmaken met alcohol is de kleur van de hulsjes oon weer zichtbaar Afbeelding

Nu nog een rol draadboomtape halen.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » zo 23 aug, 2020 22:19

De hele draadboom doorgemeten en gelabeld. Wel gek ik mis de draadjes voor de grootlichtverklikkerlamp in het dashbord.

Zat deze alleen op latere eenden of is het een los draadboompje. Ik heb we een oudere draadboom met een 2 draads ruitenwisser.

Verder zit alles er op en de tape lijkt nog origineel dus ik denk niet dat er draden uit zijn gehaald.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door AZL57 » ma 24 aug, 2020 12:19

Was dit niet een extra draadje van de schakelaar naar het lampje?
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » ma 24 aug, 2020 14:53

Zou goed kunnen idd het is blijkbaar per land verschillend. Op het schema staat depend on country.

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk


Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door AZL57 » ma 24 aug, 2020 16:44

Die balk over de tank heb ik weggelaten. Die dient alleen om achtergordels vast te zetten. Voor de rest is het dood gewicht. En je kunt weer een luikje in je vloer maken om de tank te bereiken als in de jaren '50-60.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Punky » ma 24 aug, 2020 19:10

AZL57 schreef: ma 24 aug, 2020 16:44 Die balk over de tank heb ik weggelaten. Die dient alleen om achtergordels vast te zetten. Voor de rest is het dood gewicht. En je kunt weer een luikje in je vloer maken om de tank te bereiken als in de jaren '50-60.
Is die ook niet deels voor steun. Zitten ook bouten doorheen die het chassis en de koets met elkaar verbinden.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door RobertF » ma 24 aug, 2020 20:16

Ik zou de balk niet weglaten die zit er niet voor niets, het ondersteunt het gedeelte van de vloer waar de achterbank op staat en geeft zo ook stijfheid aan de verbinding koets en chassis
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Plaats reactie