Pagina 11 van 53

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Geplaatst: ma 24 aug, 2020 22:00
door Erikjan
Er komen achter ook gordels in mijn eend. Heb hem dus zowiezo nodig.


Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk


Re: conversie naar Charleston geel zwart

Geplaatst: ma 24 aug, 2020 22:01
door AZL57
Bij mijn 57ers zit die balk ook niet. En mijn 67er had er ook geen. 8)

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Geplaatst: ma 24 aug, 2020 22:07
door Erikjan
Ik denk ook wel dat hij niet perse nodig is chassis is szelf dragend, alleen voor mij wel ivm de gordels.

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk


Re: conversie naar Charleston geel zwart

Geplaatst: di 25 aug, 2020 01:05
door Erikjan
Heb nog even fotos terug gekeken en er zat indd een extra losse draad aan de lichtschakelaar onder het zelfde schroefje als het groot licht. Die zal dan voor het indicatielampje op het dashbord zijn.

Toch handig om overal fotos van te maken. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk


Re: conversie naar Charleston geel zwart

Geplaatst: wo 26 aug, 2020 09:07
door dimi_v
inderdaad, tegenwoordig geen probleem meer en kan heel handig zijn!

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Geplaatst: wo 26 aug, 2020 09:21
door Erikjan
De extra draad op de foto was niet voor groot licht. Die draad zit bij het dimlicht. Waarschijnlijk voor een mistachterlicht geweest.

Ik ga de grootlichtverklikker aansluiting zelf maar. Toevoegen.

Ook heb ik een intervalschakelaar voor de wissers besteld nu kan ik die gelijk netjes achter het dashbord inbouwen.

Ook een draad voor achterruitverwarming ontbreekt. Bedacht ik nog.

Als iemand nog een idee heeft wat ik misschien over het hoofd zie hoor ik het graag nu kan ik het nog simpel aanpasen of toevoegen. Ik wil graag een mooie complete origineel ogende draadboom en niet straks losse draden bij moeten knutselen.

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Geplaatst: vr 28 aug, 2020 16:00
door Michiel van G.
Mogelijk een Franse kabelboom?
Mijn Dyane heeft ook geen verklikkerlichtjes voor de knipperlichten en groot licht. De Nederlandse exemplaren hadden die er wel in zitten omdat dat hier wel verplicht was.

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Geplaatst: vr 28 aug, 2020 20:58
door dimi_v
Erikjan schreef: wo 26 aug, 2020 09:21 Als iemand nog een idee heeft wat ik misschien over het hoofd zie hoor ik het graag nu kan ik het nog simpel aanpasen of toevoegen.
Alarmlichten? Is denk ik al wel voorbereid.

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Geplaatst: vr 28 aug, 2020 22:33
door Erikjan
Alarmlicht komt er op inderdaad. Er zit een stekker voor en ik heb de originele schakelaar gekocht. De doorverbinding bij de stekker verwijderd anders schijnt de motor te blijven lopen als je het alamlicht aan hebt.

Vanavond bij een kennis geweest om het glijlager van het stuurhuis pas te maken. De binnenmaat van het lager was 27.7mm de tandheugel 28.2. We hebben de ring in de draaibank laten draaien en met een slijpsteentje in de dremel de binnenmaat 0,5mm groter gemaakt. Paar keer passen en meten nu zit hij er strak op.

Hij zat opgesloten tussen 2 nokjes en niet met een klinknagel. 1 nokje heb ik weggeslepen. Daar moet ik morgen even een klein las puntje leggen

Ik snap niet hoe anderen dit doen je zou verwachten dat zn lager gewoon past.





Re: conversie naar Charleston geel zwart

Geplaatst: za 29 aug, 2020 18:06
door Erikjan
Vandaag echt lekker bezig geweest.

Stuurhuis zit weer in elkaar. Hij loopt lekker soepel en spelings vrij. Toch blij dat ik het lager heb vervangen.

Ook gelijk de smeernippel gemonteerd.

Het chassis is weer rollend. Alleen de werkvoorbereiding was niet goed, had geen stuurkogelhoesjes dus dat moet nog een keer los.

De wiellagers voor zijn ook gelijk gemonteerd. Hij staat nu op 4 nieuwe wiellagers.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Geplaatst: za 29 aug, 2020 21:44
door bebe
Erikjan schreef: vr 28 aug, 2020 22:33 Hij zat opgesloten tussen 2 nokjes en niet met een klinknagel. 1 nokje heb ik weggeslepen. Daar moet ik morgen even een klein las puntje leggen

Ik snap niet hoe anderen dit doen je zou verwachten dat zn lager gewoon past.
Ik heb het ding destijds ook pas gemaakt met een slijpsteentje en een dremel, had niet eens een draaibank. Glijlager paste inderdaad voor geen meter, raar dat die dingen zo verkocht worden.
Heb het toen ook met laspuntjes vastgezet.

Toen de Eend uiteindelijk klaar was en gekeurd moest worden zat er op een of andere manier toch nog speling op en stuurde de boel veel te zwaar. Balen en vervolgens maar diep in de buidel getast en in Zutphen een gereviseerd stuurhuis gekocht. De kitcarboer in Ophemert heeft daarna nog een nieuwe draagarm en fusee geplaatst en toen was het goed....

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Geplaatst: za 29 aug, 2020 22:46
door Erikjan
Door de draaibank te gebruiken blijft de ring rond met slijpen. Het viel nog aardig tegen dat staal van de glijring is knijter hard.
We zijn 2 uur bezig geweest voor hij paste.

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Geplaatst: zo 30 aug, 2020 09:20
door André Post
Der Franzose levert wel deze lagerringen in verschillende diktes.
Eerst had ik er 1 die juist te ruim zat, uiteindelijk een aantal verschillende maten besteld, zo duur was het nou ook weer niet.

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Geplaatst: zo 30 aug, 2020 11:36
door Erikjan
De buitenmaat was niet het probleem die is inderdaad in verschillende maten te koop. Ik had die opgemeten met een micrometer.

Het probleem is de binnenmaat. Bij der fransoze is die 27.5mm staat er bij mij tandheugel is echter 28.2mm dik dus past er niet omheen. Ze zijn daar wel stuk goekoper zie ik. Ik moest 25 euro betalen voor die ring.



Re: conversie naar Charleston geel zwart

Geplaatst: zo 30 aug, 2020 20:38
door Erikjan
De schakeling voor de ruitenwisser interval is gesoldeerd. Heb een behuizing getekend en geprint met de 3d printer.

Het onderbakje is geprint de deksel en trekontlasting zijn nu aan het printen dat duurt nog ff.

Nu nog de draden ik zet er van die stapelbare AMP stekkers aan dan kan ik de 12v van de voltmeter gebruiken en de originele schakelaar overbruggen zonder de originele draadboom aan te passen. AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding