conversie naar Charleston geel zwart

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
Erikjan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » za 19 dec, 2020 18:01

Zo tijdje niets gepost kwam weer het een en ander tussendoor.

Vandaag een paar uurtjes tijd gehad om aan de eend te werken. Een van de vorrige eigenaars heeft de stuurkolom verwijderd met een slijptol. Hier moet ik dus een reparatie uitvoeren.

Van een kastplankdrager de beugel nagemaakt waar het stuur aan vast komt. Gelukkig heb ik nog een losse koets om de maten te nemen.

Het is nu een jaar geleden dat ik ben begonnen met de restauratie. De eerdere projecten hebben ongeveer 2 jaar geduurd. AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Erikjan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » ma 21 dec, 2020 19:41

Vandaag de spuitcabine ingebruik genomen. De koelbeplating eerst in de roestomvormer primer gespoten met spuitbus van de Action.

Daarna de vochtafscheider gemonteerd, morgen het nieuwe pistool proberen eerst met epoxy primer en dan zwarte lak er op.

Ik krijg het lekker warm binnen met de diesel heater. In de cabine een straalkachel om het plaatwerk op temperatuur te brengen.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2471
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Michiel van G. » ma 21 dec, 2020 20:38

kijk wel uit voor koolmonoxidevergiftiging met zo'n gas-jet-kachel.
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
Erikjan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » ma 21 dec, 2020 20:58

Zeker, de loods is niet bepaald lucht dicht dat zit wel goed. Er komt genoeg zuurstof binnen. Maar bedankt voor de waarschuwing je moet er wel goed mee oppassen.

Ding gaat op diesel trouwens die gasfles is voor een andere kachel.

Gebruikersavatar
Erikjan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » di 22 dec, 2020 17:55

De nieuwe verfspuit doet het echt super goed. De koelbeplating gespoten met epoxyprimer met de 1.8 nozzle.
En met zwart 2k lak met de 1.4 nozzle.
Morgen kijken hoe het opdroogt.

Ik heb bewust de zelfde lak gebruikt voor de koeltunnel die ik ook voor het plaatwerk ga gebruiken. Om een beetje gevoel te krijgen hoe het spuit en hoeveel je nodig hebt.

Tijdens het drogen van de primer het dashbord affemaakt. Eerst een plaatje in model geklopt en dat er aan gelast. Best goed gelukt vond ik. Als het is geschilderd is het net origineel.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Boudewijn » wo 23 dec, 2020 17:44

Dat plaatje onder het dashboard ziet er goed uit. Knap werk.

Heb jij een reduceerventiel aan de verfspuit zitten? en waar zijn die te koop?
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
Erikjan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » wo 23 dec, 2020 19:37

Er zit indd een drukregelaar onder de spuit. Bij de compressor zit een regelaar met vochtafscheider die regeld op 6 bar. De regelaar onder de spuit kan je dan op de druk instellen die je wil. Voordeel is dat de dikte van de slang minder van belang is. Door de hogere druk in de slang kan er meer lucht door.

Die regelaar met extra vochtfilter heb ik van Aliexpress

€ 6,79 23%OFF | Hvlp Air Regulator Manometer & 1/4 "Mini Inline Luchtfilter Separator Passen Luchtdruk Regulator Gauge Spray gun
https://a.aliexpress.com/_BUYRwo

Als je haast hebt is het ook gewoon in nl te koop:

https://www.nonpaints.com/nl/finixa-luc ... ukregelaar&

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Boudewijn » do 24 dec, 2020 18:05

Ik heb nu ook een regelaar met waterafscheider bij de compressor zitten, en heb me al vaker afgevraagd hoeveel druk er bij de verfspuit overblijft. Mooie oplossing.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
Erikjan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » do 24 dec, 2020 19:22

Er zijn online reken tools om dat te berekenen.

https://nl.kaeser.com/service/kennis/ca ... r/drukval/

Als je uit gaat van een standaard spuit die 220 l/min verbruikt dan zou je met mijn slang van 8mm een drukverlies krijgen van 1.5 bar.

Er blijft dan bar weinig over.

Bij een hvlp die rond de 400l/min zit wordt dit nog gekker.

Daarom zie je bij de profs slangen van 13mm inwendig.

Met 6 bar op de slang en een verbruik van 220l/min veries ik 0.5 bar de reduceer onder de spuit brengt dit terug naar de druk die je nodig hebt dan is de slang dus gewoon dik genoeg. AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Erikjan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » do 24 dec, 2020 19:57

Nu vooral bezig met ontvetten en schuren.

Er staan 8 voordeuren maar ze hebben allemaal wat. Deukjes of roest.

Heb er 2 uitgekozen de groene is kogelhard maar vol deukjes.
De oranje redelijk recht maar heeft weer roest vooral bij kleine beschadigingen is het ook onder de lak gekropen.

De groene eerst zo veel mogelijk uitgedeukt en geschuurd met 120 en 220 grid. Die is nu klaar voor primer en een beetje plamuur.

De oranje gaat helemaal kaal tot op het staal. De roest er uit geschuurd en behandeld. Voor dat er weer primer op gaat.

Voorlopig zal de schuur vol met stof staan.

De bekleding is ook binnen, en nieuwe rubbers schuim en krammen.

Pa heeft vandaag het bankframe ontdaan van de oude bekleding en geschuurd en geschilderd.

Wordt vervolgd.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 512
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door RobertF » do 24 dec, 2020 21:36

Ik heb nog nooit problemen gehad met de slangdiameter. Ik spuit met 1,4 mm en met een HVLP maar met 2-2,5 bar. Met een gewone spuit wel hoger rond de 4 bar. Met 1,4 is de straalbreedte groot genoeg je hoeft ook geen autobus te spuiten.
Voor betere hechting kun je beter plamuren op de blanke plaat
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 512
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door RobertF » do 24 dec, 2020 21:43

Ik heb nog nooit problemen gehad met de slangdiameter. Ik spuit met 1,4 mm en met een HVLP maar met 2-2,5 bar.
Bij een HVLP is het luchtverbruik juist lager met dezelfde nozzle opening. Met een gewone spuit wel hoger rond de 4 bar. Met 1,4 is de straalbreedte groot genoeg, je hoeft ook geen autobus te spuiten.
Voor betere hechting kun je beter plamuren op de blanke plaat
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door bebe » do 24 dec, 2020 22:25

RobertF schreef:
do 24 dec, 2020 21:43
Voor betere hechting kun je beter plamuren op de blanke plaat
Dacht ik ook altijd, maar tegenwoordig is de gedachte dat daar vocht achter kruipt. Schijnt beter te zijn om eerst epoxyprimer aan te brengen en daarover te plamuren.
Eendracht maakt macht.

Gebruikersavatar
Erikjan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » vr 25 dec, 2020 15:18

Wat betreft de slang diameter spreek ik niet uit ervaring maar wat ik heb gelezen.
Het kan goed dat een dunne slang ook werkt zeker als je de druk iets hoger hebt op 4 bar hou je aan het eind nog genoeg over.

Spuiten is voor mij nog grotendeels nieuw maar je moet ergens een keer beginnen.

De nozzle diameter heb ik ook 1.4mm dat had ik in jou verslag ook gezien en voor de primer 1.8mm die is wat dikker.
Die verf van Ludwig is top trouwens nog bedankt voor de tip.

Je tip van genoeg verlichting moet ik nog doorvoeren. Dacht dat het voor die paar kapjes wel goed ging maar heb toch een paar plekjes gemist met spuiten. Voor het echte werk moeten er nog wat lampen bij komen.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2471
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Michiel van G. » vr 25 dec, 2020 15:57

mocht je willen, ik heb nog 2 TL-armaturen liggen. Voor zover ik weet helemaal compleet met buizen, starters etc. Ze zijn oud, maar hiervoor nog prima geschikt.
Verbruik: Afbeelding

Plaats reactie