Pagina 1 van 1

1954'er met AMI6 techniek & '55er chassis. Probleem bij importeren?

Geplaatst: za 11 sep, 2021 18:41
door Capie
Een goedendag.

Ik zal mij allereerst eens voorstellen. Mijn naam is Caspar, 35 jaar oud en woon in Hilversum. Al sinds mijn jonge jaren erg gesteld op oldtimers en oud Frans spul in het bijzonder. Tot op heden is het er nooit van gekomen om iets klassiek Frans te rijden. Verleden jaar een dag in een eend gereden en hier is de liefde weer helemaal opgebloeid. Na een heerlijke zomervakantie in Frankrijk was de kogel door de kerk en heb ik besloten een eend aan te gaan schaffen. Hierop vooruitlopend heb ik overigens alvast de rijwel gehele Norev 1:18 2cv collectie aangeschaft, hier knapt de woonkamer erg van op kan ik melden.

Maar goed, terug naar de echte eenden.
Mijn voorkeur is altijd uitgegaan naar de wat oudere modellen. Ik vind de ribbelkap erg charmant en ook de twee zijruitjes kunnen mij wel bekoren. Daarbij mag de auto er beste geleefd uitzien.,dans son jus is wel aan mij besteed dus een gezonde dosis patina staat ook op de wensenlijst.

De zoektocht bracht mij gisteren op de website van Etienne Musslin (https://www.garage2cv.fr/). Hier staat momenteel een opgeknapte '54'er te koop. Ik zag de wagen en wist het meteen, dit is hem! Dus direct gereageerd en inmiddels leuk contact met Etienne. Ik ben hierdoor het volgende wijzer:

- De koets is een '54er
- Motor en versnellingsbak komen uit een AMI6
- Het chassis is een 1955'er,
- Hij staat op kenteken en de Franse registratie ziet hem ook als 55'er
- Het chassis is minimaal aangepast om de AMI6 techniek passend te krijgen
- Vering en assen komen van een 2CV6

Overigens zijn de volgende documenten zijn bij de auto aanwezig:
- Carte Grise
- Certificare de cession d’un vehicle
- Geldige Contrôle Technique

Het is dus wat de Amerikanen een Frankencar noemen. Zelf ben ik geen purist en heb hier niet zo'n problemen mee. Het gaat mij om de uitstraling en die vind ik bij deze wagen echt fantastisch. Ik weet ook niet wat een realistische prijs voor al dit moois is, maar in mijn gedachten vlieg ik al naar Bazel, rij naar Etienne, sluit de deal en rij via Reims terug naar huis.

Mijn zorg vloeit echter voort bij wat er na thuiskomst gebeurd. De eend zal langs het RDW moeten voor een keuring voordat hij op kenteken kan komen te staan. Ik vrees dat hier problemen ontstaan omdat de auto een beetje een bastaard is.
Ik heb het RDW geprobeerd te bellen maar hen nog niet kunnen spreken. Afgaande op wat ik op internet lees doen zij geen uitspraken waar zij laten aan gehouden kunnen worden dus ik vraag mij af of ik hier voldoende informatie kan krijgen. Daar ik enige kennis van het bestuursrecht heb begrijp ik volkomen waarom..

Mijn zoektocht op het forum leverde geen extra inzichten op tot dusver dus mijn vraag blijven staan.
Gaat het feit dat de auto een samenraapsel is problemen opleveren bij de RDW?

Re: 1954'er met AMI6 techniek & '55er chassis. Probleem bij importeren?

Geplaatst: za 11 sep, 2021 20:21
door Capie
En omdat plaatjes leuk zijn. Het gaat om deze schoonheid:

Re: 1954'er met AMI6 techniek & '55er chassis. Probleem bij importeren?

Geplaatst: za 11 sep, 2021 20:37
door erictej
ik denk niet dat het problemen op zal leveren als de carte gris erbij hebt.
ze kijken alleen naar het chassisnr en bij gebrek daaraan slaan ze deze erin.
hij is niet opk plichtig meer dus dat kan het probleem niet zijn.
bij mij kekrn ze nergens naar met uitzondering van het chassisnr wat er niet in zat.
nu wel en een nl kenteken

Re: 1954'er met AMI6 techniek & '55er chassis. Probleem bij importeren?

Geplaatst: zo 12 sep, 2021 08:35
door Geert
We kunnen hier op het forum wel speculeren, maar er is er maar één die je antwoord kan geven op jouw vraag:
De RDW !
Als je op het forum gelezen hebt, zul je merken dat de ervaringen met de RDW nogal uiteenlopend zijn.

Re: 1954'er met AMI6 techniek & '55er chassis. Probleem bij importeren?

Geplaatst: zo 12 sep, 2021 09:01
door Capie
Dank voor de reacties!

Wat Geert aangeeft is ook wel het probleem waar ik mee zit als ik online onderzoek doe. Nogal uiteenlopende verhalen.
Ik vind echter nergens wat nou een lijst van punten is waar die auto op goed- afgekeurd wordt. Dat zou toch inzichtelijk moeten zijn.

Wel bemoedigend dan een Carte Gris mogelijk veel narigheid wegneemt. Lijkt mij toch ook dat een auto die binnen Europa op kenteken staat niet op heel veel weerstand zou moeten stuiten. Maar dat is een aanname..

Ik bel morgen even met het RDW en probeer wat zwart-op-wit te krijgen indien de berichten bemoedigend zijn.

To be continued

Re: 1954'er met AMI6 techniek & '55er chassis. Probleem bij importeren?

Geplaatst: zo 12 sep, 2021 09:41
door marcopr
Voor de RDW is het belangrijk dat de auto klopt.
Juiste papieren, Juiste chassisplaatjes, Geen in- of opgelast chassisnummer. Een Aankoop factuur, Uitgeprinte advertentie, het CT-certificaat helpen.
Kortom een controleerbaar helder verhaal. Zulke oude eenden zijn zelden 100% origineel.
Dan kan er eigenlijk niets fout gaan.

Ga zelf de auto bekijken voor je koopt. Neem iemand mee die niet verliefd is , maar wel verstand heeft van eenden.
Je kan de auto bij je verzekeraar verzekeren en in principe ermee naar huis rijden.

Zonder de auto gekeurd te hebben gaat de RDW geen uitspraken over de auto doen.

Re: 1954'er met AMI6 techniek & '55er chassis. Probleem bij importeren?

Geplaatst: zo 12 sep, 2021 10:25
door deusjevo
Leuk ding en ik verwacht ook geen beren op de weg met import.
Is alleen nog 6V lees ik, verder wel redelijk wegwaardig zo te zien.
Geldige CT zal hij niet (nodig) hebben denk ik?

Re: 1954'er met AMI6 techniek & '55er chassis. Probleem bij importeren?

Geplaatst: zo 12 sep, 2021 18:58
door Capie
Dank voor de reacties, dat zijn bemoedigende woorden!

Plan nu is om morgen de RDW maar eens te bellen en deze specifieke wagen aan het voor te leggen.
Ook heb ik inmiddels contact met ANWB verzekeringen en Unive gehad om hen de vraag voor te leggen of een tijdelijke dekking op chassisnummer mogelijk is, dat is niet zo.
Morgen ook nog maar even contact opnemen met Citroklassiek... Als dat niets wordt ga ik onderzoeken wat een autoambulance kost.

Hoop op groen of oranje licht van het RDW. Als dat geen vraagtekens oplevert ga ik binnenkort de eend bekijken. Idialiter met een kenner maar gezien e afstand zal dat niet lukken. Ik moet daarbij zeggen dat ik de verkopende partij wel vertrouw. Het contact is heel fijn en hij schijnt binnen de scene ook een goede naam te hebben.

Re: 1954'er met AMI6 techniek & '55er chassis. Probleem bij importeren?

Geplaatst: ma 13 sep, 2021 08:52
door Yannick
Prachtige auto!

Etienne is een topkerel. Als je iemand kan vertrouwen in het wereldje is hij het wel. Ik ken hem persoonlijk en hij zal je geen auto verkopen waar hij zelf niet in gezien wil worden.

Ik zou zwijgen over het chassis dat een jaar recenter is want dat verschil zie je helemaal niet.

Re: 1954'er met AMI6 techniek & '55er chassis. Probleem bij importeren?

Geplaatst: do 16 sep, 2021 17:10
door Capie
Leuk om te horen dat Etienne zijn reputatie ver buiten zijn eigen land bekend is. Ik had hetzelfde gevoel maar toch mooi dat dat bevestigd wordt.

Inmiddels zit Sander Aalderink ook in the loop, blijkt een goede kennis te zijn. Hij helpt met het inschatten of importeren wel/geen problemen zou moeten opleveren.

Nog even een aanvullende vraag: De carte grise blijkt van 1977 te zijn. Heeft iemand enig idee of dit een probleem is bij het importeren? Ik kan mij zo voorstellen dat dat wat vragen oproept. Ik kan mij ook voorstellen dat het wat aannames bij de RDW bevestigd. Ik tast eigenlijk volledig in het duister.

Ik hoop zo dat dit lukt! Iedere keer als ik die eend zie val ik er harder voor. Wat een heerlijke auto..

Re: 1954'er met AMI6 techniek & '55er chassis. Probleem bij importeren?

Geplaatst: ma 20 sep, 2021 17:13
door Capie
Helaas blijkt het chassis toch een modern chassis te zijn. Dit gaat vermoedelijk problemen opleveren.

Met pijn in mijn hart van deze eend afgezien. De zoektocht gaat verder!