Inbouw BMW 850 blok

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Inbouw BMW 850 blok

Bericht door RobM » di 14 dec, 2021 14:26

Forummers

het winterproject: duckknutsel had nog een BMW 850RT blok staan en een doos met computer en draadboom. Als ik het ding aan de praat krijg dan gaat hij hem inbouwen in een eend. Dat kan je natuurlijk zonde vinden, maar ieder zijn eend.
Afbeelding

Hier wil ik een verslag doen van het avontuur.
Zondag de draadboom uitgezocht: ik weet nu welke stekker waar voor is.
Afbeelding
Morgen een karretje lassen waar ik het blok op kan zetten en makkelijk even aan de kant kan schuiven.

Is er iemand die ervaring heeft met de inbouw van een BMW blok?

ik heb alvast één vraag waar ik nog geen oplossing voor weet: waar komt de startmotor? Die zit bij BMW links naast de bak, maar daar zie ik naast de eendenbak nog geen plek.

een aantal onderdelen heb ik nog niet:
bobines en bougiekabels
CO2 potmeter
benzinepomp en - leidingen. Heeft iemand hier info over? Er zal druk op de leidingen moeten staan (injectoren). Hoe veel druk?

Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Laagvlieger
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: di 14 dec, 2021 20:18

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door Laagvlieger » di 14 dec, 2021 20:35

Hey Rob, ik wil je graag helpen met je BMW, zo graag dat ik zelfs een account aangemaakt heb..

Ook ik heb een BMW eend zij het een 1200cc 110pk op kenteken..

Gebruikelijk is het en zo heb ik het ook gedaan dat je het BMW vliegwiel verwijderd en hiervoor in de plaats een 2cv vliegwiel monteerd. Echter dit zit dan niet in de juiste plaats en de gaten zitten (iets) fout. Hiervoor wordt er dan een adapter gemaakt in mijn geval zo,n 60mm lang om het vliegwiel op de juiste plek te krijgen. de gaten in het vliegwiel worden op een freesbank met CNC of goede schaalverdeling of drieklauw (zo heb ik het gedaan)op de juiste plek geboord.
Tussen motorblok en v-bak wordt dan een adaptorplaat gemaakt..
Als interesse hebt zal ik de foto,s opsnorren..

Hier een video waarbij je mijn krukasadapter en adapterplaat tussen motor en v-bak ziet..
https://youtu.be/aWr4codS3AI

Gebruikersavatar
deutje
Beginner
Beginner
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 17 mar, 2021 20:53

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door deutje » di 14 dec, 2021 21:38

Hi Rob,

tof dat je weer of nog een project gaat doen! En tijdens het speuren en filmpjes kijken van een 850R blok in een 2cv, kwam ik dit plaatje tegen. Waarop je volgens mij de startmotor ziet zitten.
dscn3514.jpg
2CV AZA 1969
DS20 Pallas 1971

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door deusjevo » wo 15 dec, 2021 00:09

Leuk, ga ik volgen, tips heb ik niet voor je helaas
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door schermer » wo 15 dec, 2021 00:20

Bij de meeste BMW conversies word een 2cv vliegwiel gebruikt met een speciale spacer. Dan kan er een 2cv startmotor op de normale plek. Hier een foto met de opstelling van het vliegwiel en de adapterplaat zodat er een 2cv versnellingsbak aan het blok kan.

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk


Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door schermer » wo 15 dec, 2021 00:20

En de fotoAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk


RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door RobM » wo 15 dec, 2021 08:50

aaaah. Verhelderend.

Afbeelding

Dáár is dat tussenstuk voor. Dan las ik het karretje ook maar zó dat de bak er gelijk aan kan.

Wordt vervolgt.
deutje schreef: di 14 dec, 2021 21:38tof dat je weer of nog een project gaat doen!
Is tegen de winterdip. Verplicht gesteld door mijn familie!
Gelukkig komt er ook nog een 18 pk blok met eigenaar deze kant op :wink:

Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door Data58 » wo 15 dec, 2021 16:25

Hoi Stadsgenoot, leuk om te zien dat je een mooie uitdaging hebt gevonden om jezelf bezig te houden. Ga het zeker volgen, een vraag die ik mij stel is als er een standaard vliegwiel 2CV op komt welke koppeling je dan met zo een blok kunt of moet gaan monteren en ook wat of je met de versnellingsbak moet of kun doen. Cats schrijft in zijn ervaringen dat wanneer je boven de 650CC getuned komt er aanpassing voor koppeling en een alternatieve bak noodzakelijk is. Wordt al met al een heel project. Maar goed het blijft een hobby ;-)

Kijk voor info op de site Sparrowautomotive. Daar komt de foto ook vandaan voor de tussenplaat. Mogelijk heb je deze site al gevonden.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door Rossero » do 16 dec, 2021 09:05

LeenAPK heeft er ook ooit een paar gebouwd, volgens mij ook gewoon op normale eenden bakken. De eend(en) uit RED2 (de film) waren ook uitgerust met een BMW blok, ook op een eendenbak. Op spa wordt er volgens mij zelfs geracet met BMW blokken aan eendenbakken maar die hebben volgens mij ook vaak een GSA bak met Visa koppelingshuis om hem weer korter te maken.

Zelf heb ik ook ooit een BMW motor aangeschaft met het idee van ombouw, samen met een adapterplaat van Leen, echter is het er nooit van gekomen. De motor aan de bak hangen zijn een aantal aanpassingen voor nodig en ze moeten super goed uitlijnen, echter was ik vooral bezorgd over de elektronica, brandstoftoevoer (swirl box etc.) en een custom uitlaat met de juiste drukverdeelpijp.

Ook zag ik gister toevallig een filmpje voorbij komen van superfast matt waarin hij een honda (auto) met een honda (motorfiets) blok heeft uitgerust welke hij op het circuit heeft opgeblazen door een tekort aan olie, hij gaf de schuld aan de zijdelingse g-krachten op de olie in het carter waar een motorfiets (door meeleunen) geen last van heeft en dus ook niet op geëngineerd is. Volgens mij heeft een BMW blok hier overigens geen last van maar het kan geen kwaad om dit even uit te zoeken.

In ieder geval veel succes met de ombouw, en mocht je nog interesse hebben in die adapterplaat dan hoor ik het wel! Al was/is hij wel redelijk prijzig

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door RobM » do 16 dec, 2021 14:29

Rossero schreef: do 16 dec, 2021 09:05 In ieder geval veel succes met de ombouw, en mocht je nog interesse hebben in die adapterplaat dan hoor ik het wel! Al was/is hij wel redelijk prijzig
Dank voor het meedenken.
En zéker belangstelling. Eerst eens kijken of ik alles bij elkaar kan vinden en hem misschien al kan starten. Dan de volgende stap...

Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door Erikjan » vr 17 dec, 2021 11:33

Leuk om te volgen. Succes met de ombouw.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door RobM » vr 17 dec, 2021 13:38

uit de foto in de post van Deutje: En de remklauwen links-rechts omgewisseld.....

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door RobM » ma 27 dec, 2021 18:51

Forummers.

na een uitnodiging om eens te komen kijken bij een werkend exemplaar naar Kerkrade getogen.
Dat is vanaf zwolle nogal een end, maar na een ritje als bijrijder in deze:

https://youtu.be/PwOIaXMoiwA

Wil de glimlach maar niet van mijn gezicht. Ik heb écht zitten gillen van de pret. ca 90 Pk in een auto van 550kg. RDW goedgekeurd. De weg was nat en ik denk niet dat de voorwielen op enig moment niét doorslipten.

Geo, dank voor de text en uitleg, het meerijden en de vele, vele tips over de inbouw.

Groet, Rob

PS In elk geval geleerd dat een 850 blok meer dan voldoende sterk zou moeten zijn. En dat een 2cv bak dat best aankan. En dat je de BMW computer helemaal niet hoeft te gebruiken; daar zijn alternatieven voor. en..... en.....
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door dimi_v » wo 29 dec, 2021 10:39

vind echt knap bedacht en gemaakt, leu dat er mensen zijn die dergelijke projecten aandurven. Succes!!
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door RobM » za 15 jan, 2022 18:04

even een update:
karretje gelast, draadboom uitgevogeld, alle missende sensoren en onderdelen besteld.
Gister kwam als laatste de bobine binnen en de brandstofrail. Met de brandstofrail weet ik welke brandstofpomp er op past. Die net ook besteld.

met de bobine er op kontakt aan, startmotor laten draaien en remmenreiniger in de openingen van de verstuivers. Broem zei het ding.

Kijk, dat is mannengeluk. We have a runner!

Wordt vervolgt.
Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie