Restauratie van de Eend van Roel - KLAAR!!

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » za 13 nov, 2010 21:12

Eindelijk vandaag weer eens wat kunnen doen. De vooras zit er op, met nieuwe fuseepennen, spoorstokkogels en draagarmlagers. Nieuwe benzineleiding en remleiding gemonteerd, de achteras gemonteerd en de brandstoftank. Het begint zowaar weer op een auto te lijken ;-)

Afbeelding'
Afbeelding

Ook nog 2 mooie goede spatborden gescoord:

Afbeelding
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » za 11 dec, 2010 11:49

Het chassis staat op de wielen (tijdelijke welleswaar), er ligt het een en ander bij een bedrijfje hier iets verderop om te stralen en te poedercoaten én ik heb vanmorgen de koets naar binnen gehaald.

De onderkant moet kaal (moet dat echt??). en de bovenkant geschuurd / gestraald. Ik kwam op mijn werk een klein straalapparaatje tegen, die blijken we te verkopen :? . Misschien komt ie nog van pas.

Wat zouden jullie doen? Helemaal kaal met afbijt en stralen of alleen de plekjes en naden aanpakken? Uiteraard wordt daarna de hele koets gespoten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » za 11 dec, 2010 12:35

ik zou de onderkant wel kaal halen en ook, en dat is een rotklus, ALLE kitnaden wegsteken!!! citroen gebruikte een waterdoorlatende kit en hierdoor krijg je veel narigheid in die naden. die naden wil je goed laten drogen, waarschijnlijk zit hier toch flink wat roest, dit behandelen en weer afwerken. die kit steek je het beste met een electrische verfbrander en schroevendraaier/tandartshaakje, stanleymes ed weg
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » za 11 dec, 2010 14:22

Ik zou het niet afbijten!! Stralen !!
Als er ook maar een beetje van die afbijtrommel in een hoekje of naadje blijft zitten ben je de pineut.

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » za 11 dec, 2010 17:02

Ik heb mijn cabine (helemaal) schoon/kaal gemaakt met een staalborstel op de haakse slijper....
Niet te harde borstels (heb de beste ervaring met goedkope op de jaar/markten).

Even wennen maar dan maak je het kaal zonder beschadigingen.

Veel troep, oor kleppen en bril zijn handig. Succes!
onder druk wordt alles vloeibaar

Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » za 11 dec, 2010 18:03

Stralen van vlakke plaat lijkt me niet zo'n goed idee, vlakke plaat wordt langer als je 't straalt. Afbijt die achterblijft is ook niet zo'n goed idee inderdaad.... Tips blijven welkom!

Vanmiddag, tussen alle nieuwsgierigen door die me van mijn werk hielden, al een flink stuk gedaan:

Afbeelding

Het is te doen, ik heb bij de doe-het-zelfzaak met de letter P een paar spulletjes gehaald en daar gaat 't best mee.

Afbeelding

kleine tip, ga nooit met rode sweater en zwarte broek naar de doe-het-zelfwinkel met de letter P. Voor je 't weet wordt je voor personeel aangezien.... ;-)

Mijn goede vriend de lasser heeft trouwens een plekje over het hoofd gezien...

Afbeelding

Zat onder de witte kit, ook aan de binnenkant. Aan de buitenkant zit eerst een laag zwarte zooi, dan een laag witte underbodycoating en daaronder zit in de naden de beruchte kit.
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » za 11 dec, 2010 18:45

Ik heb het zelf ook met de staalborstel op de haakse slijper gedaan .
Veeeel , vuil werk. Oordoppen, veiligheidsbril, mondkapje, handschoenen en een oude overal.
's avonds onder de douche kom je de rommel nog tegen vooral in je haar ! :!:

michel08
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 305
Lid geworden op: do 3 jul, 2008 08:32
Locatie: Turnhout ( Belgie)

Bericht door michel08 » zo 12 dec, 2010 08:49

Ziet er goed uit zeg,goed bezig.
Ceci n'est pas une voiture....c'est une art du vivre !!!

Henk Davelaar
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 24 okt, 2010 18:11
Locatie: Voorthuizen
Contacteer:

Bericht door Henk Davelaar » zo 12 dec, 2010 20:17

Zijn niet de fijnste klusjes maar dat ben je naderhand zo weer vergeten.
Goed bezig.
Berlingo 2.0 Hdi 2006
Saxo 1.6 Vts 2001
Traction Avant 11 sport 1954

Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » za 5 mar, 2011 16:23

Het gaat niet zo snel, ik heb de laatste tijd eigenlijk alleen de zaterdag maar en dan ook nog eens niet de hele zaterdag. Ook nu heb ik alles al weer opgeruimd omdat mijn zwager op zaterdag jarig durft te zijn en mij absoluut een biertje wil aanbieden :-)

De onderkant is helemaal kaal geweest en is nu mooi zwart. Eerst 2 lagen RX5 en daarna 2 lagen RX10.

Afbeelding

Ik heb nog wel een klein probleempje misschien, ik heb de naden langs de aanslagrubbesteun afgekit met 3M carrosseriekit (duur spul :-S). Eerst RX5, toen kit, toen RX10. Maar nu droogt de RX 10 zo goed als niet meer op.... Ik heb al een stuk weer schoongemaakt en RX5 over de kit aangebracht, dat laten drogen en toen RX10 er op. Maar dat maakt niet zo veel verschil, het droogt ook niet. Komt dat nog goed denken jullie?

Ik ben vanmorgen begonnen aan de binnenkant. De kofferbak. Alle kit uit de naden geprutst. Ik heb nu denk ik 10 liter meer kofferbakinhoud :-) Citroën heeft niet bezuinigd op die rommel. Behalve glad maken had die kit op sommige plekken nog een andere functie volgens mij, namelijk plakken. Zoals onder de achterste rand, daar geeft het een bepaalde stevigheid aan de bodemplaat van de kofferbak.

Afbeelding

Hoe kan ik het beste de laatste roestspikkeltjes daar weg krijgen? Fertan, RX5 o.i.d.? En moet daar dan ook weer kit tussen? Hoe zouden jullie dat doen?


Er komt onder de kit in de naden zo af en toe best wel wat narigheid te voorschijn. Op een plek stond in de naad onder de kit water...

Nog wat sfeerfoto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het zal nog wel even duren voor ik de koets bij de spuiter heb, ondertussen heb ik natuurlijk al wel het e.e.a. kaal. Kan ik dat zo laten of moet ik daar een primer overheen spuiten?

Voor tips houd ik me aanbevolen! :-)
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » za 23 apr, 2011 19:21

Het kaal- en schoonmaken gaat gestaag door. Ik moet eigenlijk alleen de voorspatborden nog, maar ik heb er even geen zin an....

Vandaag heb ik de achterremmen vervangen, inclusief de lagers. Eend heeft lange tijd geen onderhoud gehad, dat was me al eerder opgevallen maar nu zag ik het weer.

De kroonmoer van het linkerachterwiellager had geen zin om los te komen. Dat moest ie wel van mij, juist dat lager maakte lawaai. Ik ben eigenwijzer dan zo'n stukkie ijzer, dus ik heb gewonnen :-) Ik kan weer een klus van m'n lijstje strepen.

Afbeelding
Ik werd geholpen door m'n zoon :-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
zaten mooie slijtageplekken in het lager, die is goed gebruikt geweest.

Afbeelding
Tussen de middag een stevige bruine boterham, met kroket :-)

Afbeelding
alles weer netjes gemonteerd en afgesteld.

Afbeelding
En nu ligt er kippetje op de bbq te garen, dat kan slechter :D
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1918
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » za 23 apr, 2011 20:25

Leuk man, samen met je zoon.
En lekker eten als beloning! zo krijg je hem wel enthausiast, in iueder geval een goede herinnering.
tweeceevees zijn leuk!

Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » vr 19 aug, 2011 18:10

Het gaat gestaag door, zo langzamerhand begint zich weer een Eend te vormen in mijn garage :-)

Ik ben bijna zover dat alles naar de spuiter kan, nog een paar kleine dingetjes. Komt goed uit, want ik heb met de spuiter ergens in September afgesproken. Ondertussen is alle roest weggeschuurd, alle gaatjes dichtgelast, alle holle ruimtes volgespoten met ML, de onderkant van de koets staat in de RX5 / RX10 en onderbodycoating.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » vr 26 aug, 2011 20:19

Wie wil er mij even (komen) adviseren?

Ik zit een beetje in mijn maag met devoorspatborden, er vallen wat gaatjes in maar ik vraag me af of ze te redden zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Er zijn nog wat meer plekjes...

Misschien op de (heen- of) terugweg van het Grenstreffen in Buurse richting het Westen?

Afslag Deventer Oost aan de A1 en dan een klein kilometer van de snelweg.
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » vr 26 aug, 2011 20:50

die zichtbare gaatjes vol lassen (voorzichtig) en glad slijpen (nog voorzichtiger) en de gaten in de rand lekker laten zitten. Mocht het niet lukken dan heb je het in ieder geval geprobeerd! (zo zou ik t doen)

Plaats reactie