Over Daisy, een Provençaalse Acadiane

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
Zuiderzeeeend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 10 apr, 2014 20:59
Locatie: Almere

Over Daisy, een Provençaalse Acadiane

Bericht door Zuiderzeeeend » di 22 apr, 2014 21:59

Hallo allemaal,

Lang geleden beloofde ik mijzelf om later, als ik groot zou zijn, een eend te kopen en daarmee avonturen te beleven. Want dat deed ik toen met mijn vader en zijn eend ook.
De jaren verstreken, vele auto's kwamen en gingen, maar de gedachte over ooit een eend bleef. Hardnekkig. Het werd dus tijd om mezelf aan mijn belofte te houden - en mijn spaarvarken stuk te slaan.
Ouch, dat viel tegen. Dus op zoek naar die ene eend die niet bestaat maar die iedereen toch wil: een mooie voor weinig. Inderdaad, niet gevonden. Dat werd dus kiezen: doorsparen of een projecteend.

Toen werd het verhaal opeens anders. "Neem haar maar mee, ze staat hier toch maar te staan", vertelden mijn ouders tussen twee slokken Cabernet Sauvignon door. 'Haar' is Daisy, de Acadiane (1982, beige colorado) waarmee ze tussen de Provençaalse wijngaarden door hobbelden om boodschappen te doen. Die tijd is voorbij en Daisy staat er nu wat treurig bij. Dat doet best wel een beetje pijn...

Ik sprong natuurlijk een gat in de lucht! Einde zoektocht, zomaar een auto, nota bene met enige familiegeschiedenis, rijker. Aanstaande donderdag stap ik in het vliegtuig, deze keer een enkele reis. Na aankomst ontferm ik mij over Daisy, ik heb drie dagen de tijd voor een grondige inspectie en het ongetwijfeld moeten vervangen van elementaire zaken als ruitenwissers, accu, bougiekabels en meer van zulks. Bijkomend voordeel is dat Daisy in de buurt van Cassis woont, en daar... Afijn, meer hoef ik niet te zeggen.

Na die drie dagen stap ik achter het stuur en gaan we samen ons eerste reisavontuur beleven: binnendoor van Zuid-Frankrijk naar Almere. Eenmaal thuis gaat dan, na de belevenissen bij de RDW, Het Grote Onderhoud beginnen: Daisy verdient een blakende conditie, en niets minder. Dat zal niet in een keer gaan, er moet vooral ook gereden worden. Ik voel een rijdend project aankomen...

Met een groet van

Eric
Laatst gewijzigd door Zuiderzeeeend op zo 17 aug, 2014 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » di 22 apr, 2014 22:40

Gefeliciteerd Eric.
Ik weet niet hoe lang Daisy al stil staat, maar kijk goed naar droogscheuren in de banden voordat je aan de reis begint. Ik kocht mijn eend met goede banden (lees voldoende profiel) maar heb ze allemaal lek gereden.
Schultenbräu das ist mein Bier !

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » wo 23 apr, 2014 09:38

Dit is een mooi verhaal en een spannende onderneming.

Maar ik neem aan dat je Daisy al een beetje kent als ze van je geweest ouders is.

Veel succes foto's zijn natuurlijk ook leuk, en met je vragen kun je hier terecht ;)
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » wo 23 apr, 2014 15:21

Welkom :!:
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » wo 23 apr, 2014 18:11

Welkom, wat een heerlijk vooruitzicht :lol: , veel plezier en houd ons op de hoogte :)
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
Locatie: Unnaryd, Zweden

Bericht door Ed147 » wo 23 apr, 2014 20:04

Welkom!
Inderdaad een prachtig verhaal.
Doe kalm aan met Daisy, breng haar heelhuids naar Almere!
2cv6 Charleston grijs/grijs
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004

Zuiderzeeeend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 10 apr, 2014 20:59
Locatie: Almere

Bericht door Zuiderzeeeend » wo 23 apr, 2014 23:51

Dank voor jullie reacties!

@Boudewijn: 4 banden lek gereden, dat moet zuur zijn geweest... Ik zal ze goed controleren, de zon is daar genadeloos voor rubber.

@AK350: foto's gaan zeker komen. Tijdens de heenreis heb ik alle tijd om me te verdiepen in de kunst van het plaatsen.

@Bertje Beige: ik ga jullie op de hoogte houden. Dat is ook part of the fun!

@Ed147: na 32 jaar locale rondjes te hebben gereden gaat Daisy ineens emigreren - en dat op eigen stoom! Dat ga ik inderdaad heel kalm aan doen.

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » do 24 apr, 2014 11:38

Wat een leuk verhaal! Geniet van de terugreis, lijkt me ook al een gaaf avontuur op zich :)
Citroen 2cv6 special 1986

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » do 24 apr, 2014 21:25

succes

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 25 apr, 2014 16:01

Dit klinkt veelbelovend. Succes en een veilige reis! En we zien graag de foto's.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Zuiderzeeeend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 10 apr, 2014 20:59
Locatie: Almere

Bericht door Zuiderzeeeend » vr 25 apr, 2014 20:59

Ben inmiddels in de Provence beland en heb vandaag Daisy onderworpen aan De Grote Controle. Dat was toch even slikken:

de bodemplaten zijn rot (ondanks het droge klimaat, dankzij die ellendige mat...)
3 van de 4 wiellagers vertonen excessieve speling en maken lawaai (ook als ik de draagarm ondersteun zodat 'ie niet functioneert als klankkast)
motor lekt olie
uitlaat is lek
dimlicht lijkt wel 2 gloeiende spijkers
en volgens de CT is de schokdemperbevestiging achter niet best en verkeert de gehele stuurinrichting in een 'mauvais état'. Vooral de axiale speling van het stuur is fors.

Daarnaast nog een waslijst kleinere zaken als deurscharnieren en -sloten, ruitenwissers en -sproeier, claxon en ga zo maar door.

Dus.

Nou bedenken hoe we dat in korte tijd gaan fixen. Niet alles is nodig voor de terugreis, maar bijvoorbeeld wel die wiellagers... Er is hier niets anders voorhanden dan de originele krik. Heb daarmee Daisy opgekrikt (sjemig, dat geeft een hele nieuwe invulling aan de term 'wankel'), vervolgens op een boomstam laten zakken en niet veel verder gekomen. Kroonmoeren zitten muur- en muurvast.
Voor vandaag is het even mooi geweest, morgen verder.

Ik ga mij nu storten op het plaatsen van foto's. De how-to gaat uit van ImageShack, TinyPic en PhotoBucket. Maar dat moet toch ook met iCloud of Flickr kunnen?

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » za 26 apr, 2014 01:32

De achterwiellagers kun je evt. nog proberen te smeren, je kunt dan het best de remtrommel achter demonteren.
Kun je meteen ook de remcilinders en voeringen checken.
Voor de moer van de remtrommel heb je eigenlijk dop 44 nodig...

Als de motor heel erg lekt kun je proberen dit te verhelpen, anders een grote kan olie meenemen en onderweg tijdig controleren.

Uitlaat is zo gekocht, en redelijk eenvoudig te vervangen, lekkage bij de halve maanklemmen kun je natuurlijk wel proberen te verhelpen.

Heb je dimlicht met de oude accu getest of met goede accu en lopende motor ?

Veel succes met het opknappen van de meest essentiële zaken voor een veilige terugreis
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 26 apr, 2014 14:35

Dat is wel een kleine tegenvaller, maar wel te doen lijkt me. Maar dan heb je wel het juiste gereedschap nodig.

Misschien is het laten vervangen van die wiellagers een betere optie. Vlakbij Cassis toch?

Het stuurhuis klinkt niet echt fijn, maar van afstand is niet goed te beoordelen of je ermee naar huis kunt rijden.

En de banden, hoe staat het daarmee?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Zuiderzeeeend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 10 apr, 2014 20:59
Locatie: Almere

Bericht door Zuiderzeeeend » za 26 apr, 2014 23:14

Vandaag op zoek geweest naar het juiste gereedschap, lees: dop 44. Nergens voorhanden, maar iedereen wil 'm wel graag voor me bestellen. Helaas koop ik daar nu niet zo veel voor. In Cassis hebben ze dop 44 wel (à € 91!), maar ze zijn tot mijn stomme verbazing niet open op zaterdag. Had ik even eerder moeten checken...
De locale garagist heeft 'm ook, maar leent hem niet uit. Hij wil wel met alle liefde de wiellagers vervangen. Over 2 weken ben ik dan aan de beurt, spoedgevallen doet hij niet aan.

Maandagochtend dus direct naar Cassis en vragen of ze daar wel met enige spoed wiellagers willen vervangen. Als dat niet lukt, ontstaat een lastige situatie. De lagers zijn in zodanige staat dat 1300 km rijden niet verantwoord is en ik moet woensdag weer aan het werk. Te krappe planning dus.

@AK350: er staat een goede accu in, licht is getest met lopende motor. Ik ga de bedrading, contacten etc. maar eens nalopen. En wat de olielekkage betreft: ik durf het wel aan met een kan olie aan boord.

@TB & Boudewijn: banden (Nankangs) hebben geen droogtescheurtjes en ruim afdoende profiel.
Ik vraag mij af hoe de lieden van de CT tot hun oordeel over de stuurinrichting zijn gekomen. De letterlijke tekst is dat deze en alles wat ermee samenhangt in een slechte staat verkeert. Maar hoe kun je dat zien als dat alles is verborgen onder een dikke laag Provençaalse klei? De forse axiale speling van het stuurwiel lijkt veroorzaakt te worden door het ontbreken van een rubberen ring direct onder het stuurwiel. Als dat alles is... Ze stuurt verder prima.

Gisteravond ben ik nog druk geweest met een poging om foto's te plaatsen. Dat ging niet helemaal goed. Ik heb ze eerst geüpload naar TinyPic (toch maar) en wilde ze daarna in dit topic plaatsen. Maar toen waren de (netjes getagte) foto's opeens onvindbaar op TinyPic.

*zucht*

De aanhouder wint...

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » zo 27 apr, 2014 01:59

Dit blijven toch de mooiste avonturen spannend allemaal. Ik denk dat je je over die lagers niet zo heel druk moet maken tenzij er erg veel speling op zit. die herrie komt waarschijnlijk door een hand vol roestpunten op de lagerschaal. dop er af en veel kruipolie in spuiten. Als de achter rem een beetje remt en de lagers met een proef ritje niet heet worden zou ik in eerste instantie de trommel laten zitten. De slechte verlichting zit 'm waarschijnlijk in de stekkertjes. Veel succes.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Plaats reactie