Eindelijk eendje: Claudette

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: Eindelijk eendje: Claudette

Bericht door IVARIO » zo 17 okt, 2021 11:09

Ik ben dit jaar in juni en juli twee weken in mijn eendje en eentje op vakantie geweest naar Frankrijk.
Dit was het derde jaar op rij dat ik dat doe.
Snelwegen en grote steden worden vermeden en ik zoek iedere avond een mooi stil plekje om te overnachten, liefst in de natuur.

Vorig jaar ben ik tot aan de Middellandse Zee geraakt en dit jaar ben ik 300 km onder Parijs blijven hangen in het dorpje Angles sur l'Anglin vanwege een toevallige ontmoeting.

Aangezien ik deze vakantie voor het eerst een smart phone bij me had, hieronder wat foto's.
2CV club de Poitou II.jpg
2CV ribbelkap in Chauvigny.jpg
Angles sur l'Anglin.jpg
Brian's cars II.jpg
Brian's cars III.jpg
Ford Vedette II.jpg
Frans plaatje.jpg
Old Citroen garage Montmorillon II.jpg
Visa and T3.jpg
Bijlagen
2CV camper.jpg
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Eindelijk eendje: Claudette

Bericht door Boudewijn » zo 17 okt, 2021 18:00

Mooie foto's. En nog genoeg eenden in Frankrijk zo te zien.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Eindelijk eendje: Claudette

Bericht door Erikjan » zo 24 okt, 2021 12:26

Mooie fotos echt leuk om te zien al die eenden.

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: Eindelijk eendje: Claudette

Bericht door IVARIO » ma 15 nov, 2021 16:50

Begin november een week naar El Campello in Spanje geweest. Mijn beste maatje Erwin heeft daar een appartement en wat minstens zo belangrijk is: sinds kort een Mehari.
En als leuke bijkomstigheid heeft zijn Nederlandse buurman JP ook een Mehari.

Die van Erwin had een rotte uitlaat, die vervangen moest worden en die van JP deed het sinds een half jaar niet meer.

Voor mij de ideale ingrediënten voor een leuke vakantie: lekker weer, lekker eten en drinken met leuke mensen en spelen met oude autootjes!

Hier wat foto's, die ik over meedere berichtjes zal verdelen, want ik weet niet hoe ik meer dan drie foto's aan één bericht kan hangen.

Als eerste de uitlaat van Erwin's Mehari vervangen.
Nog nooit zulke grote gaten in een knalpot gezien; ik kon mijn hand er in steken.
En dan te bedenken dat de auto een half jaar geleden nog is goedgekeurd ... ongelooflijk!
Uitlaat.jpg

Vervolgens bezig met de Mehari van buurman JP.
Deze was begin dit jaar aangereden in de privé-parking onder het appartementsgebouw.
Gevolg was dat er rechtsachter flinke scheuren in de koets zitten en de achterlichten kapot waren.
Uiteraard had de boosdoener geen briefje achtergelaten.
Lampjes en zekering vervangen en de lampjes provisorisch vastgezet.

Vervolgens de benzineslangen en het filter vervangen, wat geen overbodige luxe was.
Met wat verse benzine in de carburateur begon de auto wat te sputteren en na wat peut in de tank gedaan te hebben en een aantal keren proberen te starten, kwam hij weer tot leven:
Parking.jpg
Wel bleek hij de volgende dag ZEER moeilijk te starten.
Ik bedacht dat de vlotterhoogte wellicht niet goed was, en dat ie daardoor meteen verzoop.
De carburateur opengemaakt en gemeten: de hoogte was zo'n 21 a 22 mm en na er 17 a 18 mm van gemaakt te hebben, startte hij prima.

Vervolgens moesten er natúúrlijk de nodige testritjes gemaakt worden:
Ritje 2.jpg
Laatst gewijzigd door IVARIO op ma 15 nov, 2021 17:21, 4 keer totaal gewijzigd.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: Eindelijk eendje: Claudette

Bericht door IVARIO » ma 15 nov, 2021 16:57

Ritje 5.jpg
Ritje 1.jpg
Ritje 6.jpg
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: Eindelijk eendje: Claudette

Bericht door IVARIO » ma 15 nov, 2021 17:12

Vlakbij EL Campello zit een bedrijf dat zich bezig houdt met voornamelijk Mehari's en eendjes:
El Campello 3.jpg
El Campello 2.jpg
El Campello 1.jpg

Eigenlijk zou ik binnenkort nog eens terug moeten gaan, want ik ben nog niet uitgesleuteld:

TO DO-lijst Mehari van JP:
- Accu trekt binnen twee dagen leeg (geen idee waarom... alle ideeën zijn welkom!)
Wellicht een startonderbreker plaatsen...
O ja, op het allerlaatst, toen ik de pluskabel van de accu haalde om de auto weg te zetten, brak deze finaal aan de
andere kant af.
Deze kant maakte natuurlijk al lang heel slecht contact... kan dat de reden zijn van het zo snel leegtrekken van de accu?
De accu zelf is nieuw, want de vorige was "dood".
- Olie en filter vervangen
- Bakolie vervangen
- Achterlichtje beter repareren
- Bougies en kabels vervangen
- Evt. revisiesetje carburateur
- Dashboardlampjes branden niet
- Knipperlichthendel checken (rechterkant knippert alleen als je aan de hendel wiebelt)

TO DO-lijst Mehari van Erwin:
- Revisiesetje carburateur
- USB-aansluiting werkt niet goed
- Knipperlichthendel is afgebroken (leuk hoor, "spelende" kinderen)
- Bakolie vervangen
- ?

Aaaahhh... heeeerlijk toch!
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Eindelijk eendje: Claudette

Bericht door Boudewijn » ma 15 nov, 2021 17:50

Leuke foto's.
En ja, met sleutelen onder de zon is niets mis. Kan mij voorstellen dat je graag terug gaat.
Schultenbräu das ist mein Bier !

2cvxm
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: do 25 jul, 2013 14:28
Locatie: Here, there and everywhere

Bobine defect?

Bericht door 2cvxm » ma 15 nov, 2021 17:58

Simpele check voor bobine. Als de motor goed warm is en niet start, dan bobine ruilen met een koude. Als ie daarna direct start is de oorzaak duidelijk. Succes.

IVARIO schreef: vr 24 apr, 2015 20:54
Tha_Duck schreef:Ik houd van gele Eenden, mooie bak! Veel werk te doen?
Nee hoor, niet heel veel werk, maar hier en daar wat dingen te doen:
- een sigarettenaansteker "onzichtbaar" monteren voor de Tomtom.
- auto stuurt recht, maar het stuur staat scheef.
- klapraampjes: ruitenrubbers monteren en de ronde clipjes op de buitenkant van de deuren beter vastzetten zodat de ramen geopend kunnen blijven, zonder dat ze met clipjes en al naar beneden klappen. Weet nog niet hoe of met welke kit, dus suggesties zijn welkom.
- anti-roest behandeling; bij voorkeur met Mike Sanders vet of anders Dinitrol. Weet iemand een adresje in België of Zuid-NL?
- Elektronische ontsteking checken. Ik heb de indruk dat de auto niet goed op het gas reageert bij halfgas. Pas bij diep intrappen van het gaspedaal reageert ze direct.
- linker voordeurrubber gaat dubbel zitten bij het dichtdoen van de deur
- Vering piept aan de linkerkant
- riempjes monteren om met open dak te kunnen rijden.

Al gedaan:
- Binnenverlichting gerepareerd.
- Gele lampjes geplaatst
- Aangezien Claudette (want zo heet ze) er genoeg van had op onze eerste rit, van Barendrecht naar Heist-op-den-Berg (B) op tien km voordat we thuis waren, werd gesuggereerd dat de bobine wellicht te warm geworden was. Na een kwartiertje afkoelen ging het weer prima.
Gisteren wilde ik de bobine even demonteren,eens nader bekijken en de buitenkant ervan schoonmaken. Ik heb de drie boutjes van de bobine losgedraaid, maar kreeg hem verder niet open. Terug geplaatst en vervolgens een achterlichtunit eraf gehaald waar wat lelijke grijze lak opzat. Dit verwijderd en de unit weer teruggeplaatst.
Vervolgens de auto gestart. Dit ging prima, maar ik zag voordat ik startte, dat het rode lampje niet aanging. Daarna gemerkt dat de knipperlichten het ook niet meer deden, noch de ruitenwissers... De stadslichten en achterlichten deden het slechts aan één kant. Eerst alleen links en vervolgens alleen rechts!? En daarna helemaal niet meer...
De binnenverlichting doet het wel, net als dimlicht en grootlicht. Ook de claxon doet het.

Tja wat nu? Ik begrijp het niet. Zou het kunnen dat ik ergens iets met de massa gedaan heb? Alle zekeringen doen het, maar zekeringen 3 en 4 (van bovenaf geteld), hebben slechts aan één kant van de zekering 12 Volt...
Ik heb nog geen vraagbaak (wel al besteld) en ben niet heel technisch, maar wil graag leren. Alle suggesties zijn welkom!

Gr.,
Ivar
AK 400 1973
2CV Special RHD 1987

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: Bobine defect?

Bericht door IVARIO » ma 15 nov, 2021 19:02

2cvxm schreef: ma 15 nov, 2021 17:58 Simpele check voor bobine. Als de motor goed warm is en niet start, dan bobine ruilen met een koude. Als ie daarna direct start is de oorzaak duidelijk. Succes.
Merci 2cvxm, maar dat was al héél lang geleden (2015) :) . Sindsdien rijdt ik al met een - toen - nieuwe Valeo bobine en de oude bobine als reserve in de auto en heb ik nooit meer startproblemen gehad.

Het startprobleem van vorige week, dat ik hierboven schetste bij de Mehari, deed zich voor bij koude motor.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

2cvxm
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: do 25 jul, 2013 14:28
Locatie: Here, there and everywhere

Re: Eindelijk eendje: Claudette

Bericht door 2cvxm » ma 15 nov, 2021 19:09

Er staan er nog genoeg. Maar omdat ze al jaren niet van hun plek komen (buiten), worden ze er niet beter op. Wat rijdt staat op de Franse marktplaats

quote=Boudewijn post_id=301134 time=1634486447 user_id=1240]
Mooie foto's. En nog genoeg eenden in Frankrijk zo te zien.
[/quote]
AK 400 1973
2CV Special RHD 1987

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: Eindelijk eendje: Claudette

Bericht door IVARIO » wo 22 dec, 2021 17:28

Afgelopen twee weken wederom naar El Campello in Spanje geweest.
Dankzij Covid kan ik nu onbelemmerd van thuis uit werken en of dat huis nu in België, Nederland of Spanje staat, doet er niet toe, zolang ik mijn laptop en gsm meeneem en een goede internetverbinding heb.

Daar het leven niet alleen uit werken bestaat, heb ik de nodige klusjes aan de twee Spaanse Méhari's van mijn beste maat Erwin en zijn buurman uitgevoerd:

"DONE"-lijst Méhari van buurman JP:
- Nieuwe massakabel geplaatst
- Accu vastgezet met een nieuwe beugel, aangezien die niet aanwezig was
- Achterlichtje gerepareerd
- Alle dashboardlampjes branden weer, net als de nummerplaatverlichting
- Knipperlichthendel gecheckt en gereinigd, waardoor deze het weer prima doet

"DONE"-lijst Méhari van Erwin, die overigens weer voor een half(!) jaar is goedgekeurd:
- Revisiesetje carburateur
- USB-aansluiting werkt nu goed
- Versnellingsbakolie is vervangen
- Snelheidsmeter vervangen door een tweedehandse, aangezien de originele veel herrie maakte vanaf 50 km/uur

Uiteraard moesten de beide autootjes zeer regelmatig getest worden door middel van leuke ritjes. 8)
Meharis.jpg
Mehari 1977 met Sava 1978:
Mehari 1977 met Sava 1978.jpg
El Campello.jpg

Er zijn trouwens nog wel wat klusjes te doen, dus we gaan volgende keer vrolijk verder:

TO DO-lijst Méhari van buurman JP:
- Accukabelonderbreker plaatsen
- Olie en filter vervangen
- Versnellingsbakolie vervangen
- Bougies en kabels vervangen
- Evt. revisiesetje carburateur
- Remvloeistof vervangen (LHM; de auto heeft schijfremmen)

TO DO-lijst Méhari van Erwin:
- Remvloeistof vervangen (DOT4; de auto heeft trommelremmen vóór)
- Knipperlichthendel beter reparen (kinderen hadden in de auto zitten "spelen" en de hendel afgebroken)
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: Eindelijk eendje: Claudette

Bericht door IVARIO » vr 29 apr, 2022 11:26

De eerste twee weken van juni ga ik weer naar Spanje om te klussen aan de twee Mehari's (zie vorige posts).
Ook is het de bedoeling om met de twee karretjes een roadtripje te doen van een week in de Spaanse binnenlanden achter Alicante. Mijn maat en ik nemen elk een Mehari mee, matrasje achterin en heerlijk wildkamperen. Dat gaat heel goed in Spanje; je vind echt de mooiste en rustigste plekjes.

Ondertussen staat mijn 2CV Claudette al bijna twee maanden in de garage van een vriend, omdat ik hier toevallig tegen iets leuks ben aangelopen, waar ook wat werk in zit.

Geen 2CV, maar wel erg leuk en ook met een tweecilinder luchtgekoeld motortje, dat zelfs nog 4 cc kleiner is dan de 602 cc motor van mijn eend:
Bijlagen
Test drive.jpg
Met 55 kg en circa 10 liter benzine.jpg
Front with fog lights.jpg
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: Eindelijk eendje: Claudette

Bericht door IVARIO » wo 18 mei, 2022 11:47

De NSU is nu bijna klaar voor de keuring en mijn 2CV is inmiddels ook weer terug in mijn garage.
Ze passen er precies samen in; ik heb nog een paar centimeter speling :-)

Mijn 2CV gaf al sinds vorig jaar een te hoog voltage aan op mijn voltmeter: tussen 14.7 en 14.9 volt.
Ik heb al de nodige info hier op het forum gevonden en ik moet nog wel de diverse massa-aansluitingen checken.
En ook moet ik nog een stukje gaan rijden en dan met groot licht aan checken wat dit doet met het voltage.
Wel heb ik er onlangs mijn reserve electronische spanningsregelaar en mijn oude dynamo ingezet en het voltage blijft nu op maximaal 14.4 à 14.5 volt.
Behalve als ik de knipperlichten aanzet: dan fluctueert het tussen 14.4 en 14.8 volt...
Duidt dat er op dat de massa van de knipperlichten niet goed is?
Het gebeurt bij zowel naar links als naar rechts knipperen...
Claudette en Emma.jpg
Het past.jpg
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Eindelijk eendje: Claudette

Bericht door Erikjan » vr 20 mei, 2022 20:59

Mooi dat het precies binnen past.

Dat de spanning iets varieert is denk ik wel normaal door het knipperen varieert ook de belasting van je accu.

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: Eindelijk eendje: Claudette

Bericht door IVARIO » ma 23 mei, 2022 13:45

Bedankt, Erik Jan

Ik heb gisteren gereden en ook eens getest met de verlichting aan en dan ook de knipperlichten. Dan fluctueert het van 14.7 naar 15.2 volt. Moet nog wel de massa-aansluitingen checken. Bij alles uitgeschakeld blijft het keurig op 14.3 of 14.4 volt.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Plaats reactie