Ik ben ook nieuw hier.

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
Plaats reactie
Eugene
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: di 18 apr, 2017 11:12
Locatie: Assen

Ik ben ook nieuw hier.

Bericht door Eugene » ma 1 mei, 2017 21:53

Hallo allemaal,

Mijn naam is Eugene en ik ben nieuw op dit forum. Ik heb een rode 2CV6 Club uit 1984.
Deze eend heb ik in 1993 gekocht en heb ik tot 1999 gereden. Diverse keren ben ik ermee naar Zuid Frankrijk gereden. Maar wegens het beeindigen van de studie in 1998 en het krijgen van een baan, moest er sneller vervoer komen en is de eend in een caravanstalling terechtgekomen.

Afgelopen februari ( na 18 jaar) heb ik de auto weer opgehaald om hem weer klaar te maken voor nieuwe avonturen.

Er moest wel het een en ander aan gebeuren. Zo moeten er wen paar plaatjes in de bodem worden gezet en moest en een stukje dorpel worden vervangen. Verder alleen cosmetisch werk zoals wat oppervlakkig roest aanpakken.

Maar ik heb nu een motorisch probleem... het blok draaide rond, maar ging ineens steeds langzamer rondraaien (de motor liep niet, maar draaide rond via de startmotor) en nu lijkt hij vast te zitten. Help!!! Wat kan dit zijn? Ik zal dit probleem verder bij het topic van motorrivisie e.d. plaatsen. Ik hoop dat iemand weet wat het misschien is.

Groeten,

Eugene

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » ma 1 mei, 2017 22:28

Je hebt een probleem. Wanneer een 2cv blok zo lang stil staat moet je het nooit zo proberen te starten. Er vormt zich roest aan de binnenkant van je spruitstuk. Ook alle aangekoekte rommel en roet in het spruitstuk en de cilinderkop komt los. Als je dan probeert te starten komt al die zooi via de kleppen in je cilinder terecht. En geloof me dat is echt een hele berg met troep, het lijkt wel zand. In het gunstigste geval sluiten je kleppen niet meer goed en loopt de motor gewoon slecht. In het slechtste geval staat je blok vast. Door de hoeveelheid rommel tussen zuiger en kop komt de zuiger niet over zijn bovenste dode punt.

Bij een motor die lang heeft stil g3staan altijd eerst het spruitstuk losmaken en eventueel ook de koppen en alles schoonmaken.

Ik begrijp uit je verhaal dat je hebt doorgestart en de motor steeds langzamer draaide. De zooi zit dus al in je cilinders. Spruitstuk.en cilinderkoppen eraf halen en alles goed schoonmaken. Waarschijnlijk ook even de kleppen opnieuw licht inslijpen en nieuwe klepseals plaatsen. Probeer ook de cilinders aan de binnenkant de bekijken of ze niet zijn beschadigd. Misschien ook nieuwe zuigerveren plaatsen. Maar eerst dus maar eens alles openmaken en inspecteren.

Eugene
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: di 18 apr, 2017 11:12
Locatie: Assen

Bericht door Eugene » ma 1 mei, 2017 22:50

Oké. Dat klinkt inderdaad niet goed. Ik heb het zelf niet gedaan, maar de mannen die er mee bezig waren gaven aan veel vaker een blokje dat lang stil had gestaan, eenvoudig weer in leven te wekken. Ging altijd goed. Maar nu dus niet.

Shit. Dit is balen.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 1 mei, 2017 23:45

Eugene schreef:Oké. Dat klinkt inderdaad niet goed. Ik heb het zelf niet gedaan, maar de mannen die er mee bezig waren gaven aan veel vaker een blokje dat lang stil had gestaan, eenvoudig weer in leven te wekken. Ging altijd goed. Maar nu dus niet.

Shit. Dit is balen.
Ligt het niet gewoon aan je startmotor??? Probeer eens met de slinger of hij dan wel makkelijk ronddraait. Eventueel eerst de bougies eruit halen. Als hij in een droge stalling heeft gestaan zou ik hem ook niet eerst open maken.. Wel eerst nieuw olie erin en zonder bougies starten totdat je oliedruk lampje uitgaat en daarna pas echt starten..

Uiteraard niets forceren...

Eugene
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: di 18 apr, 2017 11:12
Locatie: Assen

Bericht door Eugene » do 4 mei, 2017 17:42

Nee, het ligt niet aan de startmotor. De motor was los en is tijdens het draaien op de startmotor vast gaan zitten. Hij ging steeds zwaarder rond draaien.
Er is ook eerst olie in de cilinders gedaan. De motor heeft niet op eigen kracht rond gedraaid. Maandaag proberen de koppen eraf te halen.
Waarschijnlijk is de diagnose van aangezogen roest en roet wel degelijk de oorzaak....

Ik hoop dat er geen schade is. Anders willicht de cilinderkoppen en zuigers vervangen?.?

Jan2cvservice
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 jan, 2015 16:04
Locatie: Zwiggelte

Bericht door Jan2cvservice » za 6 mei, 2017 13:39

Mocht je hulp nodig hebben. Ik zit in Beilen. Groeten Jan
Blij dat ik eend.

Plaats reactie