2cv6 uit 1987 aangekocht, voorstellen en enkele vragen...

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
Pol
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 11 aug, 2017 17:07
Locatie: Merksplas (Belgie)

2cv6 uit 1987 aangekocht, voorstellen en enkele vragen...

Bericht door Pol » di 19 sep, 2017 12:53

Ik ben Pol, 33 jaar oud en woon in Merksplas (Belgie). Al enige tijd droomde ik er van om een oldtimer aan te kopen. De keuze lag voor de hand dat het een eend zou worden. Voor mij als dertiger is het werkelijk jeugdsentiment, als kleine peuter hadden mijn ouders en grootouders zelf een eend, dyane en visa. Eindelijk heb ik er nu zelf eendje aangekocht. Binnen een paar dagen verwacht ik de eend te kunnen gaan afhalen (ik kan dan natuurlijk ook een foto posten). Het is mooie 2CV6 special uit 1987, die nagenoeg nog volledig origineel is incl. de lak, chassis en zelfs het dakje. De eend wordt in een verwarmde garage gestald en zal enkel gebruikt worden voor plezier ritjes met mooi weer. Naar aanleiding van de aankoop ben ik me al enige tijd aan het inlezen in alles wat eend gerelateerd is, waaronder ook veel op dit forum. Toch zijn er een aantal zaken waar ik graag wat raad over zou krijgen. Temeer omdat betreffende sommige onderwerpen ik door de bomen het bos niet meer zie daar de gevonden informatie soms geheel tegenstrijdig is. Deels te danken waarschijnlijk aan de verschillende types, bouwjaren enz… en deels wellicht door verschillende ervaringen van verschillende mensen met al die verschillende types… Dat maakt het er natuurlijk niet eenvoudiger op. Bijkomend las ik in de forumregels dat er op het forum zelf geen negatieve noch positieve ervaringen gedeeld mogen worden over bedrijven, garages en producenten van onderdelen. Maar dat maakt het er niet eenvoudig op om charlatans die enkel uit zijn om je te bedriegen met goedkope rommel te verkopen als originele kwaliteit, te onderscheiden van diegene die wel goede producten / service bieden (meestal met passie).

Een van de belangrijkste vragen die ik heb, wat zijn nou betrouwbare adressen (al dan niet online) om nieuwe onderdelen aan te schaffen en. Ik kom immers geregeld tegen dat er ontzettend veel slechte rommel in omloop is. Daarom hoop ik dat het wel toegelaten is om hierover in privéberichten informatie uit te wisselen. Ik vraag en verwacht dan ook geen openbare antwoorden op deze vraag omdat ik de forumregels natuurlijk wil naleven en respecteren. Wat ik bijvoorbeeld als een van de eerste dingen wil installeren is een electronische ontsteking. Maar er zijn zoveel merken, zoveel soorten al dan niet met garantie en dus ook zoveel kansen op een foute beslissing. Ik wil natuurlijk gaag iets betrouwbaars aankopen, en zag dan ergens wel een ontsteking met 10 jaar schriftelijke garantie wat mij dan wel een goede keuze zou lijken. Zelfde vraag eigenlijk voor een betrouwbare garage om eventuele herstellingen te laten uitvoeren. Ik ben niet onhandig en zou kleine zaken zowiezo zelf oplossen evenals het onderhoud, maar toch als er zich eens een serieus probleem voordoet is het fijn te weten op welk adres je goed en vakkundig geholpen zult worden.

Verder had ik begrepen dat dit type eend op euro 95 benzine kan rijden (dat vond ik ook terug hier op het forum en dat werd ook zo door de verkoper aangegeven). Maar ook daar lees ik diverse ervaringen en meningen. Hier in Belgie is euro95 toch wat goedkoper dan euro 98 dus als het met zekerheid kan in deze motor, waarom dan wel of toch niet? Ook over het gebruik van eventuele toevoegingen aan de benzine lees ik nogal wat tegentrijdige berichten en kan ik dito zoveel soorten additieven terugvinden, gaande van kant en klare mengsels in een flesje van 4euro voor 1 tankbeurt tot afzonderlijke producten in grotere verpakkingen voor meerdere tankbeurten. Nu wil ik graag de motor van mijn eind met zachtheid behandelen en wil deze goed verzorgen. Dus wat is wijsheid mbt tot het type benzine en eventuele additieven. Ik wil niet met al die zooi gaan experimenteren en misschien meer kwaad dan goed doen. Dus enig advies hierin zou ook welkom zijn.

Alvast hartelijk dank bij voorbaat!

wusten-fuchs
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 17:50

eend

Bericht door wusten-fuchs » do 21 sep, 2017 12:06

,,,,,,,,,,De eend wordt in een verwarmde garage gestald en zal enkel gebruikt worden voor plezier ritjes met mooi weer,,,,,,,




FOEI !!!! :)

een eend is ook maar een ,auto, auto,s zijn gemaakt om te rijden

een tip . ga kilometers maken , anders kom je er sowieso niet achter wat goede /of slechte onderdelen zijn en hoe minder je de auto gebruikt , hoe minder je op den duur er plezier in hebt OM te rijden , dan staat er weer een eend in de garage te
verpieteren . en AL die gasten doen ,m na verloop van tijd weer weg ( spreek uit 22 jaar ervaring )
wat niet kan doen we lekker toch

Pol
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 11 aug, 2017 17:07
Locatie: Merksplas (Belgie)

Bericht door Pol » do 21 sep, 2017 16:00

Hoi,

Dank voor je reactie.

Ik heb me misschien niet helemaal goed uitgedrukt. Maar ik wilde eigenlijk zeggen dat elke gelegenheid waarbij ik een auto nodig heb, mits mooi weer, een prima excuus is om de eend te nemen :-D
En dus eigenlijk elke rit een plezier rit wordt haha. Dus niet gewoon 1 keer in de maand op zondagmiddag een toertje rond de kerktoren of naar de bakker…
Behalve voor woon – werk verkeer, daarvoor zal ik hem, euh haar, nooit kunnen gebruiken omdat ik toch opteer voor een oldtimer verzekering en dat is dan niet toegelaten. En de tweede vereiste is gewoon droog weer. OK als je met droog weer vertrekt kan je altijd een keer een onvoorziene bui krijgen, dat is natuurlijk geen ramp. Maar als het al barslecht weer is, of bijvoorbeeld met sneeuw of veel strooizout op de wegen zou ik de eend wijselijk in de garage laten staan. Ik wil de eend uiteraard gebruiken, hoe meer hoe liever zelfs, daar is ie ook voor gemaakt, maar wel met respect voor z’n oude dag  en wil m graag cosmetisch in de staat behouden waarin hij nu is (te dikwijls te veel nattigheid, sneeuw, strooizout ed. doen daar natuurlijk geen goed aan). Dus ik wil de eend wel vertroetelen :-D

Sinds gisteren heb ik de eend thuis, rest me nog de verzekering en nummerplaat aan te vragen.
Van zodra dat in orde is kan de fun beginnen :-D En wil ik eigenlijk meteen een elektronische ontsteking (laten) installeren.
Dus mocht iemand daarvoor nog tips hebben, heel erg graag zelfs!

Groeten,

Pol

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1871
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » do 21 sep, 2017 22:16

Ik denk dat het forum mij wel toestaat te vertellen dat ik met een 123 ontsteking met een dyna bobine nooit storing heb.
En een terugslagklepje in de benzine leiding
En de zekeringkast vervangen door een moderne.

Gr Ron
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » do 21 sep, 2017 22:37

Ik heb contactpunten en nooit problemen. Een keer per jaar een nieuw setje monteren. Is leuk werk en als je de ventilator er dan toch af hebt, gelijk even de oliekoeler schoon maken.
Schultenbräu das ist mein Bier !

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 504
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » vr 22 sep, 2017 09:26

Kwaliteit van de onderdelen is zeker een issue. Maar er is niet een antwoord op.
Het ene onderdeel is bij de ene toko goed het andere bij de ander.
Maar de onderdelen uit Cassis gaan vaak wel.

Wat betreft de ontsteking. Zou zeker contactpunten eruit halen. Werkt ook goed, maar electronisch ontsteking gewoon beter.
Gebruik voor meerdere autos de goedkoopste die ik vinden kon. Gaat al jaren goed.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 504
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » vr 22 sep, 2017 09:34

Wat betreft de benzine, een 87er eend kan offiiceel al rijden op euro.
Dus als de orginle motor er nog inzit. Niks aan de hand. Je kan een fototje van het blok posten dan kan ik zo zien of de euro loodvrij motor er nog inzit.

Dus niks geen toeveogingen etc. Allemaal niet nodig. Euro er in en rijden maar.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Pol
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 11 aug, 2017 17:07
Locatie: Merksplas (Belgie)

Bericht door Pol » vr 22 sep, 2017 09:41

Bedankt voor de reacties.
Hier kan ik weer wat mee :-)

Waartoe dient een terugslagklep in de benzineleiding precies?

Pol
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 11 aug, 2017 17:07
Locatie: Merksplas (Belgie)

Bericht door Pol » vr 22 sep, 2017 09:56

Ik zal nog proberen vandaag of morgen een foto van de motor te plaatsen. Maar die zou inderdaad gewoon op euro 95 moeten kunnen. Maar aangezien de vele discussies ed die ik las over al dan niet allerlei toevoegingen...

Pol
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 11 aug, 2017 17:07
Locatie: Merksplas (Belgie)

Bericht door Pol » vr 22 sep, 2017 10:56

Het is een A06 / 635 motor.
Naar wat ik her en der begrepen heb een beetje een grijze zone, en is het dan toch niet onverstandig om RON98 te tanken. Voorzichtigheidshalve heb ik dat bij m'n eerste tankbeurt dan ook maar gedaan.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 504
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » vr 22 sep, 2017 11:21

dat heb je gelezen op type plaatje? Heeft ie geen rubbere koelkappen dan?
Kan je ook wel op euro rijden. maar 98 is beter. Zeker zonder electronische ontsteking is kans op pingelen en dus schade wat groter.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Pol
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 11 aug, 2017 17:07
Locatie: Merksplas (Belgie)

Bericht door Pol » vr 22 sep, 2017 12:08

Klopt, dat staat op het aluminium met rode typeplaatje op de motor. Een elektronische ontsteking ga ik zeker nog installeren. Maar dan nog wil ik graag het beste voor de eend, dus waarom zouden we dan geen 98 tanken.

Rubberen koelkappen heb ik niet gezien, maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk. Waar zouden deze kunnen zitten? En die zouden dan een bepaalde betekenis / doel hebben?

Ik heb inmiddels wel een foto maar ben er nog niet uit hoe ik die hier kan plaatsen. Dat moet ik nog uitzoeken.

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » vr 22 sep, 2017 12:44

Auto kan prima op 95 zonder toevoegingen rijden. In België zit er echter 10% ethanol in de benzine welke funest is voor diverse rubbers.

Het zal dus gewoon euro 98 voor je worden dus
J B

just drive like you stole it

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 22 sep, 2017 12:59

Mocht je na inbouw van de elektronische ontsteking startproblemen krijgen met een warme motor, bouw dan een betere bobine in.
Geen nieuwe zwarte bobine kopen in een groen of wit doosje.

Als je er nog een echte oude bobine in hebt zitten: Mooi laten zitten, eerst niet vervangen.

Pol
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 11 aug, 2017 17:07
Locatie: Merksplas (Belgie)

Bericht door Pol » ma 25 sep, 2017 12:49

Thijs, originele bobine zit er niet meer in volgens mij, die is denk ik al eens vervangen door een nieuw Valeo exemplaar (uit welke kleur doosje die komen heb ik geen gedacht van ;-) )

Plaats reactie