Even Voorstellen + Vraag Schuren/Spuiten

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
Plaats reactie
nielswitvos
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 13 aug, 2018 23:02

Even Voorstellen + Vraag Schuren/Spuiten

Bericht door nielswitvos » ma 29 apr, 2019 15:37

Hoi allemaal,

Aangezien ik al een tijdje meelees en ik aan mijn eend wil beginnen vond ik dit een goed moment om mij eens voor te stellen;

In iedergeval is het citroenvirus er vroeg in gebakken. Mijn vader heeft altijd citroen gereden en/of er was altijd een eend als tweede auto aanwezig. Maar met de keuze van de leaseauto ging de citroenliefde de koelkast in, en de eend als tweede auto verhuisde naar de garage als plezier auto. Hier werd er over 20 jaar niet meer dan 2000 kilometer mee gereden en sommige jaren zelfs alleen maar naar de keuring. Het chassis is iniedergeval niet meer in veilige conditie dus dit moet ooit nog eens aangepakt worden.
Beige eend, al 20 jaar in de familie
Beige eend, al 20 jaar in de familie
Echter werd ik afgelopen zomer 18 en brandde de motivatie om eend te rijden. Uit overwegingen hebben we toen toch gekozen om een tweede eend erbij te nemen.
Dit werd een donkerrode 2cv6 special uit 1986. Deze eend rijd en is overwegend ‘hard’. Maar tijdens de bezichtiging zijn we misschien toch iets te laks geweest en zijn er wat puntjes gemist (gelukkig was de prijs er ook naar). Echter besloten we onder het motto: “we rijden eend om eend te rijden, en niet om in de garage te zetten” (Die hadden we immers al) toch deze eend te kopen.
Rode eend oud 1
Rode eend oud 1
Rode eend oud 2
Rode eend oud 2

Zoals de meeste puristen nu al huilend roepen kun je zien dat de kleur niet origineel is en deze is dan ook ‘gebrekkig’ gespoten is. Alles wat rood kon is rood gespoten maar waar het hoort zit het niet. Ook miste er bij nader onderzoek thuis veel bevestigingsmateriaal en bleek zelfs dat de achterste billen vast zijn gelast of geplamuurd?!

In iedergeval heb ik toen al wat van de Grise rosé delen geprobeerd te vinden en te bevestigen en heb ik naar eigen smaak een lamellengril erin gezet die we nog hadden liggen. Nu rijd ik hier al 1 jaar vol plezier mee rond en ben ik over een paar weken ook op citromobile te vinden (en een paar maanden Ferte Vidame)
Vakantie Texel vorig jaar
Vakantie Texel vorig jaar
Dit is echter mijn laatste zomer voor ik ga studeren en de eend een lange slaap tegemoet gaat. Voordat hij op stok moet wil ik hem eigenlijk terug zetten naar de orginele kleur blance meije EWT en zoveel mogelijk weer netjes strak maken.

Nu is dan ook mijn vraag, hoe hebben jullie dat aangepakt; Het schuren en het spuiten/rollen.
Vooral over het schuren en primeren kan ik weinig vinden dus als iemand hier een protocol of lijst van schuurpapier heeft dan hoor ik het graag!

-Niels

Gebruikersavatar
2cvvier
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 5 jun, 2017 20:31
Locatie: Waddinxveen

Re: Even Voorstellen + Vraag Schuren/Spuiten

Bericht door 2cvvier » ma 29 apr, 2019 22:08

Hallo Niels, wat leuk dat iemand van 18 zo enthousiast is over eenden!
Mijn eend is gerold, maar ik heb mijn best gedaan om een zo goed mogelijk resultaat te halen.
Een handig schuurapparaat vind ik de Mouse van Black & Decker. Met dat ding kom je in de kleinste hoekjes.
Er zijn honderd methodes om je auto voor te bewerken en af te lakken. Ieder heeft zijn eigen voorkeuren.

Ik ben begonnen met machinaal schuren met korrel 120 en daarna 180.
Daarmee heb ik de oude lak voor het grootste gedeelte verwijderd.
Vervolgens met 220, daarna 320 en als laatste 400.
Toen waren de carrosserie en deuren etc. glad genoeg om eerst waar nodig strak te zetten met (polyester)plamuur en er daarna primer op te zetten.
Daarvoor heb ik Epifanes Multi Marine Primer gebruikt. Dat is een 1-component primer die als onderlaag voor zowel 1-component lak als voor 2-component lak kan dienen.
Het vloeit prima uit en droogt tamelijk strak op. Om de vloeibaarheid te vergroten heb ik de primer verdund met zo'n 5% Owatrol.

Na de eerste laag weer machinaal schuren met korrel 400. Dan de tweede laag er op. Die handmatig schuren met korrel 320 en daarna 500.
Dan de derde laag primer. Die eerst handmatig schuren met korrel 320. Daarna ben ik overgestapt op waterproof schuurpapier, korrel 800. Daarmee niet te stevig schuren, want dan ga je makkelijk door de lagen primer heen.

Dan de eerste laklaag. Ik heb Double Coat gebruikt van De IJssel.
Dat is een 2-component jachtlak, die makkelijk uitvloeit.
Het is belangrijk dat je het juiste materiaal roller gebruikt, want niet iedere roller is geschikt voor 2-componenten lak.
De IJssel verkoopt setjes waarin maatbekers, rollers e.d. zitten. Die vond ik handig.
Als je aan het rollen bent, moet je de lak opbrengen, verdelen, uitrollen en dan met rust laten.
Achter elkaar doorgaan, zodat de banen goed in elkaar overvloeien.
Niet te weinig lak op je roller nemen, maar altijd goed verdelen.
Ook al zie je vlak na het uitrollen overal luchtbelletjes en zelfs kleurverschil; niet meer aankomen.
Tijdens het droogproces komt het helemaal goed en trekt het strak.

Na de eerste laklaag waterproof schuren. Ik heb eerst korrel 1000 en daarna 1200 genomen.
Daarna weer lak rollen.
Het is belangrijk om de geschuurde lagen goed stofvrij te maken én grondig te ontvetten.
Dat kan bijvoorbeeld met verdunde ammoniak (1 deel ammoniak op 10 delen water).

Mijn eend is redelijk glad geworden, maar een beetje sinaasappel effect houd je niet tegen.
Althans, mij is het niet gelukt.
Maar dat is er eventueel later uit te polijsten. Ik heb dat nog niet gedaan; ik vind het zo wel best.
Spuiten is wel altijd gladder.
Veel succes! Overigens is er nog meer te vinden op dit forum over lakken.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Even Voorstellen + Vraag Schuren/Spuiten

Bericht door Michiel van G. » di 30 apr, 2019 17:16

Ik heb zelf gebruik gemaakt van Wijzonol industrielak, gemengd met een scheutje owatrol. Weliswaar niet bij de Dyane, maar toch. Als de ondergrond goed schoon en stofvrij is en je een goede primer gebruikt ziet het er keurig uit.

Betrof de motorkap:
Afbeelding



edit:
bedenk me ineens dat ik dat mij mijn opknapeend 10 jaar terug ook zo deed:
spatborden, motorkap en een deel achterklep.
Afbeelding
Afbeelding
Verbruik: Afbeelding

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Even Voorstellen + Vraag Schuren/Spuiten

Bericht door RobM » do 2 mei, 2019 07:59

ik heb er twee gespoten. Met 2 componenten autoverf op thinner basis.
Afbeelding
Het is leuk werk, en ik ben zelf tevreden met het resultaat. het is ook net moeilijkste wat ik gedaan heb. Je moet verdunning, verneveling, zij-lucht, temperatuur en laagdikte allemaal helemaal goed hebben, anders wordt het niet mooi. Zelf is een spuitcabine met afzuiging is dat nog lastig.

Ik schuurde nat in stappen van 200 door naar korreltje 2000. dan wordt het écht glad.
Afbeelding
de grap met sinaasappelhuid bij spuiten is: je spuit te veel lucht rechtstreeks in op het werkstuk. Je moet dan meer lucht vanaf de zijkant toevoeren. Dan krijg je wel weer heel veel nevel.

Ik spoot in een met plastic behangen garage met de voor- en achterdeur open. Met een volgelaatsmasker met koolstoffilters, overall, handschoenen.
Afbeelding


Bij de taxatie kreeg ik de opmerking: als hij professioneel was gespoten dan was hij 1500 euro meer waard geweest. Hier en daar een druiper, een stukje waar het nét niet dik genoeg is.
Volgens de kenners zou ik hem nog eens kunnen schuren met 2000 en dan polijsten.

Het is te doen, het is heeeeeel veel werk en het geeft veel voldoening.

oh ja, ik heb er een duur spuitpistool voor gekocht. niet één van Ferm

Groetjes, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
erictej
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 12:51
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Even Voorstellen + Vraag Schuren/Spuiten

Bericht door erictej » do 2 mei, 2019 19:16

Ziet er goed uit rob
Citroen jumpy 2010
Citroen HY 1978
Citroen 2cv Azu 1957
Biod caravan uit 62

wusten-fuchs
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 17:50

Re: Even Voorstellen + Vraag Schuren/Spuiten

Bericht door wusten-fuchs » zo 5 mei, 2019 16:09

ik doe dat simpeler ! breng de auto naar een goede spuiter ,, zeg , m welke kleur erop moet , en haal ,m 2 weken later weer op ! een kind kan de was doen.
wat niet kan doen we lekker toch

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Even Voorstellen + Vraag Schuren/Spuiten

Bericht door RobM » ma 6 mei, 2019 07:09

Dat gaat natuurlijk het snelste. Maar dat geldt ook voor lassen, chassiswissel, blokrevisie. Wil je delen wat de spuiter daar voor vraagt, inclusief verf?
Als je het een keer zelf gedaan heb begrijp je de prijzen die men daar voor vraagt wel.

Profs mogen van de arbo in nederland niet meer met verf op thinner basis spuiten, moeten met de verf op waterbasis werken. Dat zou minder sterk en minder uv bestendig zijn. Maar of dat echt waar is weet ik niet.
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie