Hallo Eenden-liefhebbers

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Hallo Eenden-liefhebbers

Bericht door Thijs » zo 8 sep, 2019 16:55

Of zelfs in de vloerplaat ipv het chassis...

villa
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: di 3 sep, 2019 08:08
Locatie: Provincie Zuid-Holland

Re: Hallo Eenden-liefhebbers

Bericht door villa » zo 8 sep, 2019 17:17

Chassisnummer vinden is dus een zoekplaatje haha 😅

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Hallo Eenden-liefhebbers

Bericht door Thijs » zo 8 sep, 2019 17:20

Nee, op het kentekenbewijs staat waar je het kunt vinden.

villa
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: di 3 sep, 2019 08:08
Locatie: Provincie Zuid-Holland

Re: Hallo Eenden-liefhebbers

Bericht door villa » zo 8 sep, 2019 17:22

Thijs schreef: zo 8 sep, 2019 17:20 Nee, op het kentekenbewijs staat waar je het kunt vinden.
Oh.. oké 👍

villa
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: di 3 sep, 2019 08:08
Locatie: Provincie Zuid-Holland

Re: Hallo Eenden-liefhebbers

Bericht door villa » zo 8 sep, 2019 19:42

Waar moet ik wat betreft roest op letten?
M.a.w. waar en welke zijn de belangrijkste plekken om te controleren ?

Is roest echt een groot probleem bij de 2cv of valt het in de praktijk mee ?

Ik ga morgen (maandag) naar een Eend kijken.
Graag nog wat meer tips 🙂

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: Hallo Eenden-liefhebbers

Bericht door schermer » ma 9 sep, 2019 09:21

Roest is wel een dingetje bij eenden. Waar moet je op letten? Ten eerste vooral het chassis, een nieuw gegalvaniseerd chassis is wel een pluspuntje. Verder, de bodem, dorpels, onder de 3e zijruitjes, het motorkapscharnier en de staartsstukken, zeg naar het gedeelte rond de achterlichten. Ook de reservewielbak, in de hoek tussen de opstaande rand en de bodem. Als er van die mooie rubberen matten in de auto liggen, vooral bij de pedalen, optillen en goed kijken. Dit gedeelte noemen we de voetenbak, deze kan ook aan de buitenkant, achter de voorste abuis, flink rotten. De binnenkant van de achterste spatborden, daar waar de aansluiting zit voor de achtergordels. Wees niet bang voor roest aan de deuren, motorkap of spatborden. Dat spul is gemakkelijk te vervangen.

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: Hallo Eenden-liefhebbers

Bericht door dimi_v » ma 9 sep, 2019 09:25

Roest is altijd een probleem. Maar er zijn uiteraard veel bekende plekken. Ik zal mijzelf absoluut geen kenner willen noemen maar heb mij wel geprobeerd zo goed mogelijk in te verdiepen voor aanschaf. Wat leidde tot veel bezichtigingen met dito teleurstellingen in de prijsklasse die ik zocht (zelfde als die van jou).

Sleutelwoord in deze is vooral: geduld. Neem de tijd, beslis niets overhaast. Er zijn teveel mensen/handelaren die vragen onrealistisch veel geld voor staat waar de auto in verkeerd. Maar er zijn altijd wel pareltjes verstopt in het aanbod. Foto's zeggen soms helemaal niets. Ga vooral veel auto's bekijken zodat je weet wat de markt doet, en letterlijk weet wat er te koop is.

Ik ben heel Nederland door gereden, soms 2 x per week een bezichtiging en dan weer 3 maanden laten rusten. Uiteindelijk een auto letterlijk om de hoek te koop gezien op marktplaats die er op de foto's niet uitzag maar in werkelijkheid totaal onverprutst, eerlijke auto was van iemand die hem altijd binnen parkeerde en daar mankeerde natuurlijke genoeg kleinigheidjes aan. Maar overzichtelijk genoeg om de auto te kopen en lekker mee te klussen.

Maar goed, je zult vanzelf zien dat uiteraard de bodemplaten en voetenbak vaak slecht zijn, staartstukken bij achterlichten en onder de nummerplaat. In de kofferbak bij de reservewielbak ook vaak slecht. Alles waar een naad zit eigenlijk is kwetsbaar (bv goor boven de deuren, bij de chromen randjes op de deuren en boven achter spatborden). Als je er een met gegalvaniseerd chassis kan kopen zou ik dat altijd doen. Voor puristen niet orgineel genoeg maar ik ben er blij mee.

Overigens zijn er ook nog echt wel handelaren die het leuk vinden om in de betaalbare prijsklasse aardige auto's te verhandelen die technisch prima zijn en waar je de komende jaren mee vooruit kunt. Dan rijd je alleen geen showroomstaat auto à la Sander Aalderink of Ad vd Horst. In Kapel Avezaath zit een enthousiaste handelaar die naast zijn werk heel leuke auto's verkoopt (Vermeer). Ook bij Eendenspul hebben ze soms een exemplaar wat niet de wereld kost, technisch goed is maar waar je zelf het leuke opknapwerk aan kunt gaan doen (denk aan dakje vervangen, stoelframe de rubers en stof vernieuwen, spatbordje vervangen, etc.).

Dan als daily driver. Hebben wij ook overwogen maar doe het niet als je gewend bent aan moderne auto's. Het is traag, lawaaierigen in het moderne hufterige spitsverkeer maak je geen kans. Eend rijden moet leuk zijn en dat is met mooi weer, op zondag of als het rustig is op de weg. Natuurlijk zijn er die-hards die niets ander willen, ik ben blij dat we hem voor erbij kunnen veroorloven. Geen stress als de APK straks lastig is, als er dure reparaties aan komen zet ik hem gewoon een tijdje opzij als financieel niet uit zou komen en als ik geen tijd heb ivm klussen aan het huis dan moet die kleine reparatie maar even wachten zonder dat we er mee in de problemen komen.

Maar vooral: heb geduld!
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: Hallo Eenden-liefhebbers

Bericht door schermer » ma 9 sep, 2019 09:28

Een compleet roestvrije eend bestaat eigenlijk niet, alleen in het 10000+ budget vind je zoiets. Alleen de eenden die bij forumlid Wusten Fuchs op visite zijn geweest en compleet zijn verzinkt zijn eeuwig roestvrij. Mijn eigen eend staat droog in de schuur, maar evengoed kruip ik elke winter een keer met staalborstel onder de eend. Er zit altijd wel iets, even borstelen en insmeren. Bijhouden is erg belangrijk, net als elk jaar de holle ruimten behandelen met tectiel.

villa
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: di 3 sep, 2019 08:08
Locatie: Provincie Zuid-Holland

Re: Hallo Eenden-liefhebbers

Bericht door villa » ma 9 sep, 2019 10:20

Dat is bruikbare info 👌
Dankjulliewel !

Wat betreft het rijden met een Eend in de spits... Ik woon in het drukste gebied van Nederland óók wat betreft het verkeer.
Namelijk tussen Den Haag en Rotterdam.
Voor woon- werkverkeer rij ik daardoor vaak in het drukke verkeer op weg van en naar Rotterdam.
Soms heb ik de luxe iets later te beginnen zodat ik de spits enigszins kan vermijden.

Wat ik net las in één van de infomatieve reacties, is het dus niet aan te raden met een Eend aan het drukke spitsverkeer in de randstad deel te nemen ?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Hallo Eenden-liefhebbers

Bericht door Thijs » ma 9 sep, 2019 13:05

Waarom je niet in de spits zou kunnen rijden is me niet helemaal duidelijk.
Je staat er versteld van wat je nog allemaal inhaalt onderweg.

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: Hallo Eenden-liefhebbers

Bericht door dimi_v » ma 9 sep, 2019 14:50

Ik zeg niet dat het niet kan, alleen dat wij (mijn vrouw en ik zelf) het niet zouden willen. Als jij je er wel prettig bij voelt, is dat natuurlijk prima.

Het is dus een persoonlijke voorkeur, waarbij het, als je het mij vraagt, geen aanrader is. Ik denk dat hij vooral zelf moet gaan ervaren wat ie vindt
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

villa
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: di 3 sep, 2019 08:08
Locatie: Provincie Zuid-Holland

Re: Hallo Eenden-liefhebbers

Bericht door villa » ma 9 sep, 2019 18:39

Zoals geschreven ben ik vandaag naar een Eend wezen kijken.
Na 3 kwartiertjes rijden kwam ik ter plaatse aan maar de Eend viel mij tegen.
Veel zichtbare roest aan de carrosserie (bij de deuren, boven de achterspatborden, bij de voorspatborden, bij de randen van de ramen etc.)
Van binnen rook de Eend erg muf en toen ik ging zitten zakte ik helemaal weg in de stoel (bank).
Al met al was dit een aardige tegenvaller...

VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: Hallo Eenden-liefhebbers

Bericht door VincentK » ma 9 sep, 2019 19:06

Haha, helaas voor jou klinkt dat als de typische eend :lol:
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: Hallo Eenden-liefhebbers

Bericht door dimi_v » ma 9 sep, 2019 19:08

villa schreef: ma 9 sep, 2019 18:39 ... en toen ik ging zitten zakte ik helemaal weg in de stoel (bank).
Dat is nog je minste zorg. Ok kost wel paar centen maar goed zelf te doen.
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

villa
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: di 3 sep, 2019 08:08
Locatie: Provincie Zuid-Holland

Re: Hallo Eenden-liefhebbers

Bericht door villa » di 10 sep, 2019 08:57

dimi_v schreef: ma 9 sep, 2019 19:08
villa schreef: ma 9 sep, 2019 18:39 ... en toen ik ging zitten zakte ik helemaal weg in de stoel (bank).
Dat is nog je minste zorg. Ok kost wel paar centen maar goed zelf te doen.
Oké
Maar ze vroegen rond 5000 eurie en dat vond ik hem absoluut niet waard.

Plaats reactie