Soleille

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Soleille

Bericht door Erikjan » di 9 aug, 2022 12:04

Moet die schokbrekertest elkjaar weer?

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Soleille

Bericht door Isabelle » di 9 aug, 2022 12:19

IVARIO schreef: di 9 aug, 2022 11:55 Dag Isabelle, als "budget-hulp" zou ik eventueel wel die driehoekjes met de ronde gaten van je willen overnemen.
Ik stuur je zometeen een privéberichtje! :)
Erikjan schreef: di 9 aug, 2022 12:04 Moet die schokbrekertest elkjaar weer?
Ik ga Soleille inschrijven als Oldtimer, hier in België kan dat vanaf 30 jaar en behalve dat je er geen woon-werk-verkeer en commercieel vervoer mee mag doen heeft dat eigenlijk geen nadelen, enkel voordelen voor de wegenbelastingen en goedkopere verzekering.
Qua keuring houdt dit in dat Soleille om de 2 jaar moet gekeurd worden, maar ja, telkens de volledige procedure dus, inclusief die stomme ophangingstest...
Eens ze ingeschreven is is dit wel geen zo een grote ramp meer: tenzij er echt iets gevaarlijk mis is (dan krijg je "verbod tot verkeer") krijg je een beperkte geldigheid.
Voor die schokdempertest is dat 15 dagen, maar in die 15 dagen mag je wel gewoon blijven overal rondrijden, en ze laten je met plezier ook opnieuw proberen met terug 15 dagen geldigheid als het opnieuw niet goed is (zolang de kassa rinkelt is "veiligheid" zo belangrijk niet... :roll: ), maar het is niet zo dat ze de inschrijving schorsen of zo.
Nu is het vooral vervelend dat ik geen inschrijving en nummerplaat krijg zolang ze niet door die test raakt... :(


PS.: Ik heb trouwens net even de motorcode bekeken, aangezien Soleille een Dyane koeltunnel heeft: AM2A.
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1513
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Re: Soleille

Bericht door Yannick » di 9 aug, 2022 13:34

Dat is een Acadianemotor.

Michelinbanden helpen voor de schokdempertest. Bandendruk verlagen ook maar dat doen ze in sommige keuringcentra zelf. Of ze gaan er zelfs inzitten vanachter...
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Soleille

Bericht door Isabelle » di 9 aug, 2022 14:30

Yannick schreef: di 9 aug, 2022 13:34 Dat is een Acadianemotor.

Michelinbanden helpen voor de schokdempertest. Bandendruk verlagen ook maar dat doen ze in sommige keuringcentra zelf. Of ze gaan er zelfs inzitten vanachter...
Dat verklaart natuurlijk de Dyane koeltunnel.

Ik heb net even beter gekeken naar de banden die er onder zitten: het zijn MCC banden. Bandendruk heb ik gevraagd, de garage had die blijkbaar op 1.8 bar gezet, degene die Soleille keurde zei dat hij de bandendruk gecontroleerd had en deze eigenlijk zelfs aan de zachte kant staan, maar blijkbaar is 1.3-1.4 bar rondom eigenlijk de norm om door de keuring te raken en moet er sowieso maar 1.4bar op de voorbanden?

Ik heb natuurlijk geen ervaring met die Michelin X banden qua grip en zo, en ik vrees eerlijk gezegd dat een band die ontworpen is halverwege de vorige eeuw niet zal presteren zoals de prijs ervan zou laten veronderstellen, maar het zal wel een verbetering zijn tegenover namaak van 8.5 jaar oud zeker?
Pffff, bijna €550,- voor 4 banden is natuurlijk wel een smak geld voor een autootje waarmee ik van plan ben zo weinig mogelijk door de regen te rijden en al helemaal niet door pekel en sneeuw...

Ik heb intussen 4 lappen bitumenmatten van 1m x 50cm x 2.5mm en nog een meter daklood dat ik nog had liggen onder de mat vooraan gelegd, alles tijdelijk vastgeplakt met wat ducttape en ook de rubbermat aan de zijkanten en ter hoogte van de bevestigingspunten van het stoelframe vastgeplakt zodat het minder aanlokkelijk is om de mat op te heffen, en in de reservewielbak nog een 8-tal stukken van 50cm x 25cm x 2.5mm bitumen en een blokje restjes daklood met vervolgens het reservewiel, driehoek, verbandtrommeltje, startkabels en een rol ducttape er bij, het dunne hardboard plaatje er weer over en niets te zien.
Voor ik de volgende keer naar de keuring ga ga ik ook de benzinetank volledig vullen, vrijdag was die maar 2/3 vol.

Achteraan in zitten hebben ze niet van gesproken, ik zal in ieder geval wel vragen om er zelf achteraan in te gaan zitten tijdens de herkeuring.
Ik zie nu wel dat Soleille wat schuin hangt met dat gewicht er bij, links hangt lager dan rechts, dat zal dus zeker nog moeten bekeken worden in de toekomst. Voor de schokdempertest ga ik mij rechtsachter zetten als dit me toegestaan wordt, dat zal ook schelen in de balans. :lol:
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Soleille

Bericht door Erikjan » di 9 aug, 2022 14:37

De eend rijdt naar mijn mening het lekkerste met de michelins. Door dat. Die zo zacht opgepomt mogen zijn werkt dit mee voor de veering. Inderdaad 1.4 bar voor en 1.8 bar achter.

Als je moderne banden monteerd niet die 1.4 bar aan houden dan zijn ze snel versleten. Vraag me niet hoe ik dat weet

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Soleille

Bericht door Thijs » di 9 aug, 2022 15:37

Als je Acadiane motor nog origineel is qua zuigers en cilinders dan hoor je Octaan 98 of hoger te tanken.

Welke carburateur zit er op?
Aan de zijkant staan een paar rondjes met getallen er in. Iets van 18 of 24 of 21. Twee rondjes, twee getallen.

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Soleille

Bericht door Isabelle » di 9 aug, 2022 15:58

Erikjan schreef: di 9 aug, 2022 14:37 De eend rijdt naar mijn mening het lekkerste met de michelins. Door dat. Die zo zacht opgepomt mogen zijn werkt dit mee voor de veering. Inderdaad 1.4 bar voor en 1.8 bar achter.

Als je moderne banden monteerd niet die 1.4 bar aan houden dan zijn ze snel versleten. Vraag me niet hoe ik dat weet Afbeelding
Ik ga toch maar de knoop even doorhakken dan denk ik, ik kan nog altijd de MCC banden bijhouden en met een setje tweedehands velgjes opslijten...
Pffff, ze zeggen dat Nederlanders zuinig zijn, maar dit doet mij toch ook pijn in de portemonnee hoor...
Thijs schreef: di 9 aug, 2022 15:37 Als je Acadiane motor nog origineel is qua zuigers en cilinders dan hoor je Octaan 98 of hoger te tanken.

Welke carburateur zit er op?
Aan de zijkant staan een paar rondjes met getallen er in. Iets van 18 of 24 of 21. Twee rondjes, twee getallen.
IMG_20220809_155253469~2[1].jpg
Ik tank sowieso 98, in een motor die geen enkele beveiliging tegen pingelen heeft lijkt me dat sowieso het beste, plus minder ethanol.
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Soleille

Bericht door Thijs » di 9 aug, 2022 16:09

Ok, dat is een nieuwe carburateur van 2CV Renov. Wel een Eend carburateur, geen Acadiane.

Nu ben ik eigenlijk benieuwd of ze de Acadiane versnellingsbak ook hebben overgezet.....
Dat is helaas niet zomaar te zien.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Soleille

Bericht door Erikjan » di 9 aug, 2022 16:16

het lijkt er op dat je de slangklem mist op de rubberbocht?

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Soleille

Bericht door Isabelle » di 9 aug, 2022 16:45

Thijs schreef: di 9 aug, 2022 16:09 Ok, dat is een nieuwe carburateur van 2CV Renov. Wel een Eend carburateur, geen Acadiane.
Aangezien ik ook niet die buis heb van de koeltunnel naar de luchtfilter lijkt me dat goed, toch?
Nu ben ik eigenlijk benieuwd of ze de Acadiane versnellingsbak ook hebben overgezet.....
Dat is helaas niet zomaar te zien.
Aangezien Soleille geen toerenteller heeft kan ik ook niet zeggen hoeveel toeren ze bij welke snelheid in welke versnelling loopt.
Ik weet wel dat 3 net te kort en 4 net te lang aanvoelt om 50 te rijden, maar ik ben dan ook mijn daily gewend met een 1.4liter viercilinder turbomotor. De verkoper wist me te zeggen dat de motor vernieuwd zou zijn en ik heb al ergens gelezen dat ik dan niet harder dan 80 mag. Dit heb ik al gedaan (tenminste volgens de snelheidsmeter, maar die geeft netjes 70 aan wanneer ik anderen volg langs een stuk trajectcontrole waar je 70 mag, dus ik denk dat die vrij juist gaat) maar dat leek eigenlijk hard zat in 4...
Erikjan schreef: di 9 aug, 2022 16:16 het lijkt er op dat je de slangklem mist op de rubberbocht?
Net even gecheckt: inderdaad, op de bocht van luchtfilter naar carburateur zitten geen slangklemmen terwijl er op de bocht zelf wel aan beide uiteinden afdrukken zitten. Die bocht lijkt trouwens niet helemaal goed te passen, als die volledig op de luchtfilter zit zit die maar nét op de carburateur, en als ik die wat meer op de carburateur duw trekt en wringt het aan de kant van de luchtfilter...
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Soleille

Bericht door AZL57 » di 9 aug, 2022 22:33

de michelin x banden zijn ontworpen voor de eend, de perfecte combinatie 88-)
Ik heb een keer firestones gehad goedkoop maar belabberde wegligging.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1918
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Re: Soleille

Bericht door marcopr » wo 10 aug, 2022 10:51

Ik bestel mijn banden bij Pneuscollection.
Vaak scherpe prijzen en vlotte levering.
https://www.pneucollection.com/produits ... nee=1959ap+
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Soleille

Bericht door Isabelle » wo 10 aug, 2022 12:21

Ik heb intussen een setje Michelin besteld bij de lokale bandencentrale. Ongetwijfeld betaal ik ze te duur, maar snelheid van levering en montage speelt nu toch mee. Mijn garagebedrijf wilt wel online gekochte banden monteren, maar kan geen 2CV-wielen balanceren, de bandencentrale die dit wel kan monteert geen banden die daar niet gekocht zijn en rekent voor het balanceren van 4 wielen evenveel als voor de volledige montage, dus het prijsverschil zou onder de streep toch tegenvallen en ik heb al teveel vertraging opgelopen... :(
Ik was dit jaar al aan de late kant met de aankoop van een 2CV, dan nog een week moeten wachten op het leveren, keuringperikelen... Ik wil gewoon die nummerplaat er op en kunnen rijden met Soleille voor het weer het niet meer toelaat dit jaar. :?

De banden zullen normaal vrijdag binnenkomen en dan mag ik ook vrijdagnamiddag of zaterdagochtend langsgaan om ze te laten monteren.
De keuring is jammergenoeg voor volgende week, door het verlengde weekend pas een afspraak woensdag...

Lichtpuntje: de nieuwe spanningsregelaar komt vandaag toe, hopelijk is daarmee het laadprobleem opgelost. Fingers crossed!
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: Soleille

Bericht door IVARIO » wo 10 aug, 2022 14:51

Dag Isabelle, heb je een PB teruggestuurd, maar ben niet zeker of het verzonden is, want zit (ook nog) in "postvak uit".
Laat maar weten als je het nog niet hebt ontvangen.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Soleille

Bericht door Isabelle » wo 10 aug, 2022 15:07

IVARIO schreef: wo 10 aug, 2022 14:51 Dag Isabelle, heb je een PB teruggestuurd, maar ben niet zeker of het verzonden is, want zit (ook nog) in "postvak uit".
Laat maar weten als je het nog niet hebt ontvangen.
Het is aangekomen en beantwoord, mijn berichtjes naar jou bleven ook in Postvak Uit hangen, ik denk dat ze daar blijven staan tot degene aan wie je een berichtje stuurt zich terug inlogt op het forum.
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Plaats reactie