Mademoiselle Dy

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
Plaats reactie
baroen
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 4 jan, 2023 17:05

Mademoiselle Dy

Bericht door baroen » wo 4 jan, 2023 17:29

Dag allen,

Na 25 jaar allerlei oude troenen en ander oud spulnu aanbeland bij mijn eerste twee cilinder en heb d'r gelijk maar een naam toebedacht. Het is een wat oudere juffrouw, namelijk al 43 jaren. De eerste levensjaren heeft ze vermoedelijk in België doorgebracht, maar daar is ze niet geboren denk ik. Gok op Spanje, maar Frankrijk kan ook. Heb ergens gelezen dat het ruitesproei vaatje haar afkomst zou kunnen verraden. Dan zou ze Spaanse zijn.
Van origine was ze van de blauwe knoop, maar haar kleur is veranderd naar een soort beige. Het zwarte haar heeft ze nog wel. Sinds november rijd ik er in rond. En tja, met dit vochtige weer blijkt ze een beetje incontinent. Het lekt een beetje naar binnen her en der. Maar motorisch lijkt het in orde. Misschien nog een nieuwe bobine, elektronisch ontstoken wordt ze al.
Volgende week krijgt ze haar eerste onderhoud. Heb er nu een dikke 1000km opzitten, dus heel veel rijd ik nog niet. Heb uiteraard op het forum het nodige gelezen, boeiende kost. Naast Mademoiselle Dy staat er nu ook nog een C15 in de straat. Een personendieseltje van militaire signatuur met dubbele bediening. Dus als iemand plannen heeft om een rijschool te beginnen, hij mag weg.
Leuk om hier ook te zijn.
Groet, Jeroen

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Re: Mademoiselle Dy

Bericht door Geert » do 5 jan, 2023 08:35

Hallo Jeroen,
Welkom op het forum.
Wat wij hier graag zien zijn foto´s van de mademoiselle . :D
Regenwater lekken is een bekend probleem bij de 2CV vaak zijn het de ruitenwisser asjes, of het rubber van de luchtklep onder de voorruit, het rubber van de voorruit , of roest, of een kromme luchtklep , die sluit dan niet goed meer af
Heel veel succes met de oude dame en voor vragen kun je altijd hier terecht

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Mademoiselle Dy

Bericht door Erikjan » do 5 jan, 2023 10:22

Leuk, veel plezier van je eend.
Paar fotos zou erg leuk zijn.

baroen
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 4 jan, 2023 17:05

Re: Mademoiselle Dy

Bericht door baroen » wo 11 jan, 2023 20:09

Foto's volgen vast nog. Dank!
Ik zie dat ik niet helemaal correct heb geschreven met mijn eerste twee cilinder. Ik heb al 23 jaar een Daf 46 superluxe met een cilinderinhoud van maar liefst 850cc. Vrijwel zelfde concept met een heel ander maar ook eigen geluid!

Groet,

Jeroen

baroen
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 4 jan, 2023 17:05

Re: Mademoiselle Dy

Bericht door baroen » di 25 apr, 2023 21:30

Een week geleden een tourtje door Normandie gedaan. Bij elkaar vrijwel probleemloos 2300km weggereden. Leuk om de Dyane eens in heuvelachtig gebied aan het werk te hebben. Enige probleempje was dat de linker ruitenwisser op een gegevens moment onder de ruit vastsloeg. Niet echt lekker net als het weer dat moment. De boel wat kunnen verstellen en verder met schone ruiten weer in Nederland beland,
Zegge en schrijven een eend, een besteleend en een Dyane gezien tijdens de tiendaagse. De Dyane was wel een rijdende Caban die van een zijweg naderde. Dat weer wel. Oh ja, bij Venlo nog een eend gepasseerd op de A73. Mogelijk een kleiner blok.....want ik ging er gezwind langs!

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: Mademoiselle Dy

Bericht door deusjevo » wo 26 apr, 2023 00:06

Leuk hoor ennuh, een Dyane is gewoon wat sneller dan een Eend 88-)
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: Mademoiselle Dy

Bericht door gillis » wo 26 apr, 2023 00:47

Welkom!
Ene.... Fotos!!
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Mademoiselle Dy

Bericht door Michiel van G. » wo 26 apr, 2023 09:41

deusjevo schreef: wo 26 apr, 2023 00:06 Leuk hoor ennuh, een Dyane is gewoon wat sneller dan een Eend 88-)
Dat valt best tegen hoor. In mijn geval is 110 toch wel de max.

@OP

je ziet dat in Frankrijk het ook steeds meer liefhebbersauto's worden. Ik ben in 2014 voor het laatst met de Dyane in Frankrijk geweest en toen keek de gemiddelde Fransman al om :)
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: Mademoiselle Dy

Bericht door deusjevo » wo 26 apr, 2023 09:50

Ik haal 120 op de GPS, ben je net iets sneller mee dan een 6je Eend.
Stroomlijn is gewoon een ietsie beter en dat zal het kleine verschil misschien maken.

Wat omkijken betreft, dat doen ze tegenwoordig in NL ook, kinderen weten niet wat ze zien en m’n Dyane wordt veel op de foto gezet.

Ik kom nog zeer geregeld in België, Duitsland en Frankrijk en daar is het ook niet anders, denk zelfs dat een Dyane tegenwoordig meer opvalt dan een Eend.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Mademoiselle Dy

Bericht door AZL57 » wo 26 apr, 2023 15:49

Ja er zijn minder dyanes dan eenden gemaakt. Je kunt trouwens het fabricage land het makkelijkste vinden via de merken van het glas. Spaanse dyanes hebben trouwens vaak draai ipv schuifruiten.
diverse Citroens, wat anders.

baroen
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 4 jan, 2023 17:05

Re: Mademoiselle Dy

Bericht door baroen » di 16 mei, 2023 19:29

Voor het ik schuiframen, achter heb je pech, die kunnen niet open..... Of is dat normaal?

Heb foto's geprobeerd, lukte vooralsnog niet....

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Mademoiselle Dy

Bericht door Michiel van G. » wo 17 mei, 2023 21:01

Bij de gewone Franse Dyane's zijn de achterruiten vast gemonteerd. De Spaanse exemplaren hebben ofwel 4 schuiframen ofwel voor draairamen en achter schuiframen gehad.
Verbruik: Afbeelding

Plaats reactie