Spannings metertje

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Spannings metertje

Bericht door Duintje » zo 10 jun, 2018 15:32

Laatst mijn dashboard los gehad vanwege de ventilatieklep, maar sindsdien slaat mijn spanningsmetertje niet meer uit, terwijl de accu wel netjes wordt opgeladen.

Dus vermoedelijk heb ik toen per ongeluk een kabeltje los getrokken.

Nu probeer ik het hele dashboad te demonteren, maar ik krijg hem niet goed los.

Iemand daar ervaring mee ?

En zo ja, weet iemand of het inderdaad mogelijk is dat er een kabeltje los is, of moet ik het probleem ergens anders zoeken ?

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 10 jun, 2018 19:49

kan goed dat je het kabeltje van de voltmeter heb losgetrokken.
dash kan je demonteren door de schroefjes aan de zijkant los te draaien. Er zit er ook nog 1 midden onder, je kijkt er tegenaan.
Dan de accubak er uit en je kan de km teller kabel losmaken. dan heb je wat ruimte om de boel naar je toe te trekken. De draadboom wat door het schutbord naar binnen en kan jan er waarschijnlijk nét bij.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » zo 10 jun, 2018 22:06

schroefjes had ik al los, maar toen leek hij nog ergens aan vast te zitten. Dat blijkt dan dus de km teller kabel te zijn...
Bedankt voor de tip !!

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » za 16 jun, 2018 15:17

kmteller kabel is los....

kan er nu beter bij...

kabeltje op het accu spannings metertje zit er op, dus dat is het niet.

Wat kan het dan nog meer zijn ?

Ik kom trouwens ook deze connector tegen ?

http://2cv.nl/temp/accumeter.jpg

Zie geen contradeel, dus lijkt een niet gebruikte connector te zijn ????

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » za 16 jun, 2018 16:31

ff gemeten, maar komt gewoon 12-14 volt binnen op metertje...dus dan zal het metertje wel kapot zijn.

Misschien handiger om een los metertje ergens te plaatsen dan die oude te repareren/vervangen ?

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » za 16 jun, 2018 19:29

Die connector is voor de alarm lichten zoals die op de Duitse modellen zaten.
Je kunt voltmeters kopen die in de sigaretten aansteker plug passen.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » za 16 jun, 2018 22:55

Boudewijn schreef:Die connector is voor de alarm lichten zoals die op de Duitse modellen zaten.
Je kunt voltmeters kopen die in de sigaretten aansteker plug passen.
Voor mijn Special heb ik deze gekocht; wil ik ergens monteren op de plank naast het dashboard:

https://nl.aliexpress.com/item/Dragon-G ... 27623.html

Die in de sigarettenaansteker past had ik eerst ook, maar maakte dan wel, dan niet, dan weer wel contact....
Eendracht maakt macht.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 17 jun, 2018 08:49

even kijken of niet de massa van het dash los ligt. Ik heb nog niet een kapot metertje gezien. Ook opvallend dat ie het eerst wel deed, en toen je ging rommelen niet meer. Verdenk ik toch de draadjes.

Als je overweegt om er een alarmlichtschakelaar op te zetten dan even kijken: net achter de connector zijn twee draden met elkaar doorverbonden. Die moet je dan los halen.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » zo 17 jun, 2018 21:54

RobM schreef:even kijken of niet de massa van het dash los ligt. Ik heb nog niet een kapot metertje gezien. Ook opvallend dat ie het eerst wel deed, en toen je ging rommelen niet meer. Verdenk ik toch de draadjes.
Gr Rob
Ik neem aan dat andere metertjes, zoals die van de benzine, gebruik maken van dezelfde massa, dus dan zou die het ook niet moeten doen.

Ik heb ook nog expliciet met een extra massa draad getest omdat dat ook mijn idee was, maar dat hielp niet.
Vandaar dat ik nu die meter verdenk.

Bij het losmaken is trouwens ook mijn handpompje voor de ruitenwisser vloeistof gesneuveld....

Was ik er maar nooit aan begonnen :-(

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » zo 17 jun, 2018 21:54

bebe schreef:
Boudewijn schreef:Die connector is voor de alarm lichten zoals die op de Duitse modellen zaten.
Je kunt voltmeters kopen die in de sigaretten aansteker plug passen.
Voor mijn Special heb ik deze gekocht; wil ik ergens monteren op de plank naast het dashboard:

https://nl.aliexpress.com/item/Dragon-G ... 27623.html

Die in de sigarettenaansteker past had ik eerst ook, maar maakte dan wel, dan niet, dan weer wel contact....
Die is nog wel te betalen....zo'n vergelijkbaar iets bij de 2cv shops kost je gewoon 5 a 6 tientjes....

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 18 jun, 2018 08:12

Duintje schreef:
Ik neem aan dat andere metertjes, zoals die van de benzine, gebruik maken van dezelfde massa, dus dan zou die het ook niet moeten doen.



Was ik er maar nooit aan begonnen :-(
Benzine meter krijgt 12V en de massa via de vlotter.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » ma 18 jun, 2018 18:14

Duintje schreef: Ik neem aan dat andere metertjes, zoals die van de benzine, gebruik maken van dezelfde massa, dus dan zou die het ook niet moeten doen.
alleen het verlichtings-lampje in de km teller maakt gebruik van deze massa. Kijk even of die werkt.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 26 jun, 2018 08:01

Als bij je ruitensproeierpompje de buisjes zijn afgebroken dan kun je dat repareren. Afgebroken stukje er weer op lijmen met een klein boortje iets uitboren en een dun buisje erin lijmen. (bv van een vulling van een balpen of iets anders wat die maat heeft.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » di 26 jun, 2018 23:09

AZL57 schreef:Als bij je ruitensproeierpompje de buisjes zijn afgebroken dan kun je dat repareren. Afgebroken stukje er weer op lijmen met een klein boortje iets uitboren en een dun buisje erin lijmen. (bv van een vulling van een balpen of iets anders wat die maat heeft.
echt ? heb ik nog over zitten denken, maar leek mij vrij kansloos...

Plaats reactie