6 Volt dynamo probleem

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 28 apr, 2007 06:59

Die Bat - Massa 5,8V is goed.
Meet Dyn met Ohm meter naar dynamo op de plus borstel is 0 Ohm
Meet Exc met Ohm weter naar buitenste veldwikkeling is 0 Ohm
Meet met Ohm meter van massa borstel naar - pool accu is 0 Ohm
Meet met Ohm meter tussen de 2 borstels,moet draiend een hoeveelheid
weerstand te meten zijn,zo ook op de dynamo de Exc naar massa
Als de motor draait de +accu even met de Dyn van de Dynamo verbinden
om evt het magnetisch veld goed te polen

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 28 apr, 2007 07:03

Je kan met de Ohm meter ook elke spoel in het anker op elk lipje meten
deze moet overal hetzelfde zijn en geen 0,Zijn alle groefjes op de collecter
ingezaagd en goed schoon?

Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 394
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Nicky » zo 29 apr, 2007 14:53

Het probleem is opgelost. De veldspoelen waren niet magnetisch, maar na een tijdje deze op de accu te hebben aangesloten was de veldspoel weer magnetisch. Alles doet het nu weer.
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » zo 29 apr, 2007 17:08

Gefeliciteerd ermee.Zo zie je.weten hoe het moet werken.

Gebruikersavatar
erictej
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 12:51
Locatie: Beuningen
Contacteer:

6 volt dynamo

Bericht door erictej » zo 14 jun, 2015 18:53

wie weet waar ik een 6 volt dynamo kan bemachtigen, de mijne heeft de geest gegeven

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » zo 14 jun, 2015 19:21

Kun je de dynamo niet laten reviseren? Er zijn speciale revisiebedrijven voor dynamo's en startmotoren.

Gebruikersavatar
erictej
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 12:51
Locatie: Beuningen
Contacteer:

dynamo

Bericht door erictej » zo 14 jun, 2015 19:37

misschien wel maar ik denk dat ik dan een stuk duurder uit ben, de isolatie is van de wikkelingen af en de meeste draden liggen helemaal open

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 14 jun, 2015 20:15

Eric zoekt twee nieuwe veldspoelen en een instructie hoe deze in te bouwen. De rotor is goed.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » ma 15 jun, 2015 10:21

Miischien even toelichten: zondag de draadboom in zijn eend gebouwd. De accu laadt niet op. Bij draaiende motor meet ik op de rotor 0.33 V. Dat lijkt goed

Na demontage van de sync draad meet ik vanaf de veldspoel naar aarde helemaal geen weerstand, op beide spoelen niet. Die lijken dus stuk.

Als iemand uit kan leggen hoe je die spoelen demonteert dan is dat handig.

Groetjes, Rob
Laatst gewijzigd door RobM op di 16 jun, 2015 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » ma 15 jun, 2015 15:43

Twee draden van de dynamo losnemen, idem koolborstels. Dan borstelhuis losnemen met de twee lange bouten. Voorzichtig met de bedrading!
Vervolgens heb je een speciale ankertrekker nodig. Het anker zit nml conisch op de krukas. Daarna kan je voorzichtig de spoelen losnemen. Veel kruipolie en rubber hamertje gebruiken. Niet aan draden trekken.
succes
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
erictej
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 12:51
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Bericht door erictej » ma 15 jun, 2015 17:26

hoe ziet zo een ankertrekker eruit, heb je daar een plaatje van per ongeluk

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 15 jun, 2015 18:43

ankertrekker is gewoon een grote bout met M20 draad. De spoelen zitten met grote schroeven vast in het huis. Daar is een speciale schroevendraaier voor nodig waar je heel veel druk op kunt zetten. Je komt dus waarschijnlijk naar een auto-electro bedrijf te gaan die hebben zo'n ding of bij een oude garage.
http://guillon2cv.free.fr/documents/dic ... che77.html
http://guillon2cv.free.fr/documents/dic ... che80.html
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
erictej
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 12:51
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Bericht door erictej » ma 15 jun, 2015 19:03

en wat doe je dan met die grote m20 bout

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 15 jun, 2015 20:43

die draai je voren in je anker en dan springt die van de krukas af. :wink:
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 15 jun, 2015 22:47

Let er op dat het een M20 met fijne draad is. Volgens mij M20x1.5.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Plaats reactie