6v laatstroomprobleem
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 225
- Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
- Locatie: oostvoorne
- Contacteer:
oke dat zou ik ook nog kunnen doen inderdaar. maar wil eerst nog even het 1 en ander proberen.
maar kan het probleem niet bij me spaningsregelaar zitten?
ga vandaag even opzoek naar zoon bout om me anker der uit te halen.
en dan bij een dynamo en startmotor revisie bedrijf even na laten meten.
zo ie zo een schoonmaak beurt kan geen kwaat voor dat ding
hij is namelijk erg stofig
greeg gister ook niet me voelermaten helemaal rond.
maar even voor de zekerheid vanaf de vleden komen 2 draden daarvan zou 1tje de massa zijn en 1tje de ext (geel) draat op komen
de rode komt op 1 van de borstels uit.
gr dukw
maar kan het probleem niet bij me spaningsregelaar zitten?
ga vandaag even opzoek naar zoon bout om me anker der uit te halen.
en dan bij een dynamo en startmotor revisie bedrijf even na laten meten.
zo ie zo een schoonmaak beurt kan geen kwaat voor dat ding
hij is namelijk erg stofig
greeg gister ook niet me voelermaten helemaal rond.
maar even voor de zekerheid vanaf de vleden komen 2 draden daarvan zou 1tje de massa zijn en 1tje de ext (geel) draat op komen
de rode komt op 1 van de borstels uit.
gr dukw
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 225
- Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
- Locatie: oostvoorne
- Contacteer:
en hoe kan ik dat oplossen dan als het gedemagnetiseert is. ik heb net even gemeten met het contact aan en dan meet ik op de blauwe aansluiting 6v en op de gelen bijna 0 volt dit was alleen wel toen me dynamo niet aangesloten zat is dat erg?
maar dat zou dus kunnen betekenen dat het aan de spaningsregelaar lciht?
heb denet even zoon bout gehaalt voor het verwijderen van me anker eens kijken of me dat lukt.
azl57 zou je voor mij mischien dat stukje in kunnen scannen? lijkt me wel leerzaam. of is het ook ergens op internet te vinden?
gr dukw
maar dat zou dus kunnen betekenen dat het aan de spaningsregelaar lciht?
heb denet even zoon bout gehaalt voor het verwijderen van me anker eens kijken of me dat lukt.
azl57 zou je voor mij mischien dat stukje in kunnen scannen? lijkt me wel leerzaam. of is het ook ergens op internet te vinden?
gr dukw
Laatst gewijzigd door DUKW op wo 10 sep, 2008 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Een electromagneet werkt precies als een relais.Als je een stroom rond een
stuk ijzer laat stomen wordt het ijzer magnetisch.Dit is in de natuurkunde
de rechterhand regel van Ampere.Äls de stroom in de rechterhand als een
vuist stroomt wordt de duim de Noordpool"Dus als de stroom stopt is het
niet meer magnetisch.Het anker draait in dat magnetisch veld en wekt
daadoor een laadstroom op die door de spanningsregelaar en de Ampere-
regelaar en de automaat.Dat zijn de 3 spoelen in je regelaar.Die regelt dus
de 7,5 Volt en het Amperage(afhankelijk van de staat van de accu) en als
je het contact uitzet gaat de automaat los,zodat alles spanngsvrij wordt.
Anders zou de accu leeglopen.Dat is dus de theorie van een gelijkstroom-
dynamo.Dit is mij 47 jaar geleden geleerd in 1 schooljaar in 50minuten
per week,maar wel door een professor in de electro en die wist het zo te doen dat ik het nooit meer vergeten ben,zels ondanks een hersenbkoeding
stuk ijzer laat stomen wordt het ijzer magnetisch.Dit is in de natuurkunde
de rechterhand regel van Ampere.Äls de stroom in de rechterhand als een
vuist stroomt wordt de duim de Noordpool"Dus als de stroom stopt is het
niet meer magnetisch.Het anker draait in dat magnetisch veld en wekt
daadoor een laadstroom op die door de spanningsregelaar en de Ampere-
regelaar en de automaat.Dat zijn de 3 spoelen in je regelaar.Die regelt dus
de 7,5 Volt en het Amperage(afhankelijk van de staat van de accu) en als
je het contact uitzet gaat de automaat los,zodat alles spanngsvrij wordt.
Anders zou de accu leeglopen.Dat is dus de theorie van een gelijkstroom-
dynamo.Dit is mij 47 jaar geleden geleerd in 1 schooljaar in 50minuten
per week,maar wel door een professor in de electro en die wist het zo te doen dat ik het nooit meer vergeten ben,zels ondanks een hersenbkoeding
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 225
- Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
- Locatie: oostvoorne
- Contacteer:
oke dus als ik het goed begrijp moet ik dus het relais horen bewegen als ik me contact aan zet.
dat hoor ik niet en heb zojuist gemeten op de gelen draat dat daar geen stroom op komt te staan. terwijl op de blauwe 6v staat is het dan mogelijk dat me spaningsregelaar naar de knoppen is
heb wel gemeten toen me dynamo los dat omdat ik die net schoongemaakt heb.
gr dukw
dat hoor ik niet en heb zojuist gemeten op de gelen draat dat daar geen stroom op komt te staan. terwijl op de blauwe 6v staat is het dan mogelijk dat me spaningsregelaar naar de knoppen is
heb wel gemeten toen me dynamo los dat omdat ik die net schoongemaakt heb.
gr dukw
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2154
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Ik ben het hier niet helemaal mee eens.
De spanningsregelaar staat met de uitgang op de permamanente 6 volt.
Dat is de bovenste aansluiting.
Als de motor draait en voldoende toeren maakt wekt het restant magnetisme voldoende spanning op om de bekrachtiging op gang te brengen.
De middelste aansluiting.
Als de gegenereerde spanning hoog genoeg is wordt het relais bekrachtigd en de uitgang van de dynamo aan de accu gekoppeld.
Als alle bedrading goed is kan de dynamo soms wat geholpen worden door dat relais met de hand te bedienen.
De spanningsregelaar staat met de uitgang op de permamanente 6 volt.
Dat is de bovenste aansluiting.
Als de motor draait en voldoende toeren maakt wekt het restant magnetisme voldoende spanning op om de bekrachtiging op gang te brengen.
De middelste aansluiting.
Als de gegenereerde spanning hoog genoeg is wordt het relais bekrachtigd en de uitgang van de dynamo aan de accu gekoppeld.
Als alle bedrading goed is kan de dynamo soms wat geholpen worden door dat relais met de hand te bedienen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2154
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Dit is precies zo als alles bij mijn 18pk aangesloten is, en dat is helemaal originele bedrading.
Over dat aanslepen heb ik nog niet geprobeerd, maar ik denk dat dat inderdaad gebeurt.
Maakt toch niet uit?
De enige verbinding van de regelaar met het kontakt slot is het controle lampje.
Even het schema er op nageslagen, het controle lampje zit tussen de kontakt geschakelde plus en de plus van de dynamo.
Over dat aanslepen heb ik nog niet geprobeerd, maar ik denk dat dat inderdaad gebeurt.
Maakt toch niet uit?
De enige verbinding van de regelaar met het kontakt slot is het controle lampje.
Even het schema er op nageslagen, het controle lampje zit tussen de kontakt geschakelde plus en de plus van de dynamo.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.