2cv 1960 Laadprobleem

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Nick
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 mei, 2008 18:42
Locatie: Groningen

2cv 1960 Laadprobleem

Bericht door Nick » di 30 mar, 2010 18:36

Nu ben ik al vanaf vorige zomer bezig om het voor elkaar te krijgen maar het wil steeds niet lukken...

probleem is hij laad niet bij, verschillende spanningsregelaars geprobeerd en nada, zelfs de spoel en het veld vervangen maar nog steeds geen resultaat, als ik de spanningsregelaar echter zelf aandruk geeft hij wel stroom af maar hij pakt hem zelf niet weer op.

voor de duidelijkheid het gaat om een 6 volts installatie,
ik heb zelf geen idee wat ik nog kan proberen misschien heeft een van jullie een sugestie.

Grt Nick

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 30 mar, 2010 19:59

Het kan zijn dat je iets meer geduld nodig hebt.
Een gelijkstroom dynamo heeft een beetje magnetisme van zichzelf nodig om te beginnen.
Een dynamo die nooit gebruikt is of lang niet gebruikt kan dat eigen magnetisme verliezen.
De truc die je al geprobeerd had, het aandrukken van het relais kan werken als je de motor wat langer laat lopen.
Bij mij ging het zo.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 30 mar, 2010 20:48

Je kunt een dynamo remagnetiseren met een gloeilamp.
diverse Citroens, wat anders.

jornmetten
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 25 feb, 2010 19:33
Locatie: Utrecht

Bericht door jornmetten » di 30 mar, 2010 20:50

Er zijn mensen die beweren dat een 6volt systeem altijd problemen geeft en onbetrouwbar is.

Ik heb het een keer goed aangepakt, alle contacten schoongemaakt, de collector schoongemaakt(schuurparier erlangs tot dat die glimt, en met een mesje de groeven weer opensnijden, of even op een draaibank)
Sinds ik dat gedaan heb start mijn 12 pk zelfs na een winter stilstand en laad altijd.

Er is een manier om je veld van je dynamo opnieuw te bekrachten, en die is heel erg simpel.
mede eendrijder hans Jorissen uit Lelystad kan je dat haarfijn uitleggen en dan kan je het net als ik met mijn elecra-fobia zelf.
Alleen kan je het dan vervolgens niet aan een ander uitleggen :( maar goed daar is Hans dan weer voor.)

Want ook een 6volt eend kan gewoon probleemloos laden en starten.

Als je wilt pm ik je het nummer van Hans jorissen., Staan ook een paar erg leuke auto's


groet

Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 394
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Nicky » wo 31 mar, 2010 07:57

Zo'n probleem heb ik ooi ook eens gehad met mijn oude eend.
Toen heb ik veel gehad aan deze site:
http://home.planet.nl/~mmgleeuw/electric.html
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl

Nick
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 mei, 2008 18:42
Locatie: Groningen

Bericht door Nick » vr 2 apr, 2010 21:35

Hartstikke bedankt voor alle tips en schema's !, echter nog geen resultaat
dit heb ik allemaal al gedaan,

* veld losgehaald op de accu gezet, word magnetisch
* spoel is op de grohler geweest, goede waardes
* spoel is ook helemaal schoon, ziet er als nieuw uit
* koolborstels hebben goed contact

Ik heb de lamp test gedaan om het veld te magnetiseren, alleen de lamp brand niet.
nu kan ik het ook verkeerd hebben gedaan,
ik had de goede plus en min van de lamp, lamp in serie met de accu en DYN draad en de EXC direct naar de accu maar geen resultaat.

Wie weet wat ik verkeerd doe of wat ik eventueel nog kan proberen.

Groet Nick

Nick
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 mei, 2008 18:42
Locatie: Groningen

Bericht door Nick » vr 29 apr, 2011 14:37

Inmiddels zijn we een jaar verder...

Ik heb hem weggebracht .. alles is doorgemeten .. maar niemand kon mij vertellen wat er fout zat ... de kabelboom van het laadcirquit is opnieuw gemaakt maar zelfs dit gaf geen resultaat .. inmiddels heb ik er zelfs een andere dynamo opgezet .. maar idem .. weer niet bijladen ...

Ik word er nu zelf een beetje troosteloos van .. ik wil graag rijden maar op deze manier wil dat niet echt.

Is er iemand met een idee wat het mischien kan zijn of wat ik eventueel nog kan proberen ?

(spanningsregelaar is gewoon goed)

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 30 apr, 2011 10:23

Haal alles even los van dynamo en regelaar.
Maak een verbinding tussen de +koolborstel en de bekrachtigings aansluiting.
Zelfs met niets aangesloten moet je met draaiende motor spanning kunnen meten over de koolborstels.
Wel even het anker blokkeren met de fanbout en een ring.
Heb je dan wel spanning, gaat er toch nog iets fout in de rest van het circuit.
Bouw de hele schakeling van dynamo en regelaar opnieuw op met aparte draden volgens schema.
Het zijn tenslotte maar 2 draden.
Sluit nog niets aan op de accu, ook zonder accu moet de dynamo werken.
Meten kan dan op de kool borstels en op de dynamo aansluiting van de regelaar.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 8 mar, 2015 16:46

Even een oud topic afstoffen! Allereerst hoop ik dat de topicstarter inmiddels tevreden rond rijd met een bij ladende accu :)

Ik heb de restauratie van een 62er AZU bijna afgerond. Toen de motor voor de eerste keer liep zag ik op een gegeven moment dat de laadstroom controlelamp uit was; gemeten en de accu werd inderdaad bijgeladen, meen 7.4 volt!
Gister voor het eerst een beetje gereden en het viel me op dat als de motor was afgezet (of ik had hem af laten slaan :oops: ) het steeds langer duurde voordat de laadlamp weer uit ging, en het eind van het liedje is dat ie nu niet meer laad, en de lamp dus blijft branden :(

Nieuwe koolborstels zaten er al in, ik zie bij de dynamo niks verdachts. Vandaag de spanningsregelaar maar eens verwijderd. Deze open gemaakt en de contacten schoongemaakt. Daarna de boel weer teruggezet; geen verschil :cry:

Heeft iemand een idee wat er loos kan zijn?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 8 mar, 2015 17:06

Ik denk dat de spanningsregelaar kapot is. Dan heeft afstoffen geen zin.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 8 mar, 2015 18:40

Mijn ervaring is dat de collector echt goed schoon en de regelaar goed afgesteld moet zijn.
Alle stroom van de dynamo gaat door de koolborstels.
Vooral de stroom mag niet te groot zijn, anders verbrandt je de collector.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 8 mar, 2015 19:18

Andre, ho stel ik een regelaar af?
Ik heb een controlelamp, maar nog het elektrische systeem zonder ruitenwissermotor en benzinemeter.
En van deze installatie heb ik nog geen elektrisch schema kunnen vinden :(
Er zit een Duccelier dynamo op met dus een bijbehorende Duccelier regelaar!
Ik vind het zo raar dat ie wel al geladen heeft, maar er langzaam mee opgehouden is....
Ik ga de collector schoonmaken en in een ander topic las ik over het hermagnetiseren van de veldspoelen met een gloeilamp, dat ga ik ook maar doen.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 8 mar, 2015 19:49

De spannings regelaar heeft 3 spoelen.
1 voor de stroomregeling, 1 voor de spanningsregeling en 1 voor het doorschakelen van de laadstroom.
Elk regelkontakt heeft een afstelling.
Spanning kan je gewoon meten, stroom is iets bewerkelijker als je geen clamp ampere meter hebt.
Het schakel kontakt moet kontakt maken als de geleverde spanning zo'n 6 Volt is, proefondervindelijk, als het controle lampje uitgaat moet het kontakt gaan maken.
Maar voor mij klinkt jou probleem als een slechte collector.
Heeft mij ook een paar dynamo's gekost voor ik het goed had.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 8 mar, 2015 22:18

Ik heb vanavond de ventilator nog even verwijderd en de collector is inderdaad erg smerig, daar gaat een fijn schuurpapiertje overheen en de groeven ga ik ook schoonmaken; word vervolgd :)
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » ma 9 mar, 2015 18:58

Nou, collector schoongemaakt en de veldspoelen op de volgende manier gemagnetiseerd (komt uit een ander topic, tip van Nicky):

"Voor het magnetiseren van de veldspoelen heb ik de onderstaande procedure gevolgd:

Verbind de van de regelaar losgenomen DYN-draad via een 45/ 40 Watt lamp met de + van de accu. De losgenomen EXC-draad wordt met de - klem van de accu verbonden. Als de lamp enkele seconden gebrand heeft, zijn de veldspoelen gemagnetiseerd"

Het heeft niet geholpen :cry:
Heb de spanningsregelaar weer opengemaakt, de mijne heeft overigens maar 2 spoelen, en als ik het bovenste contact indruk dan gaat de lamp uit, maar word er niet geladen, de andere bewegen heeft ook geen resultaat.
Wat ik niet snap is dat die spanningsregelaar, toen alles nog werkte, een duidelijk hoorbare klik maakte als hij begon te laden. De contacten die ik zie zitten kunnen nooit zo'n "klap" maken :roll:
Heb ergens gelezen dat alles in serie geschakeld zou zijn; heb bij de dynamo de beide draden losgehaald, en daar nergens een onderbreking kunnen constateren, ook zijn de draden tussen de spanningsregelaar en de dynamo goed.

Ik weet het even niet meer.......
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Plaats reactie