Oude liefde roest vreemd genoeg niet

Forumregels
Start je onderwerp met "Gezocht: ". Dit vergroot de herkenbaarheid van je advertentie.
Als je het item hebt gevonden, verander de titel naar "Gevonden: " of geef het door aan een beheerder, dan sluiten we de advertentie.
Na drie maanden wordt een advertentie ***gesloten*** ,na zes maanden wordt uw advertentie ***verwijderd***tenzij u meldt dat deze nog actueel is.....
SjoerdH
Beginner
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: di 13 okt, 2020 22:13
Locatie: Beilen

Re: Oude liefde roest vreemd genoeg niet

Bericht door SjoerdH » zo 15 nov, 2020 18:16

Ik heb nog niet helemaal in beeld wat er aan diverse onderdelen mist. Maar eens een plaatje er bij pakken wat er allemaal op en aan hoort te zitten.

De trekhaak kan voor 50,- opgehaald worden. Het liefst samen ff dat ding er af schroeven.
BMW X5 3.0d
Volvo V40 Cross Country
mijn 3e 2cv6 " nu nog blauwe badeend"

KarelMarien!
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 1 jun, 2020 17:34

Re: Oude liefde roest vreemd genoeg niet

Bericht door KarelMarien! » zo 15 nov, 2020 20:01

Hallo Sjoerd,
Dit is een mooie eend om mee te beginnen. Zit er nog lang apk op? Ik zal uit eigen ervaring eerst een tijd met de eend rijden en genieten. Nu leer je de auto kennen en wie weet komen er dingen aan wat je nu nog niet weet. Dan kan je hem eerst technisch klaar maken want sleutelen aan je eigen eend is leuker dan je denkt. Ga je de koets er nu af halen van het chassis dan ga je erg ver! maar dat is jouw keuze. Uit ervaring is het voor een beginner heel veel werk en Je komt dan van alles tegen waar je geen rekening mee gehouden heb of helemaal niets van wist!
Er zal in het verleden wel eens verstoppertje gespeeld zijn door eigenaren/garages met lakwerk of plaatwerk. Ik las dat je geen ervaring met lassen hebt? want dat is bij een eend vaak nodig! Al zie je nu niets maar ga je schuren/krabben dan komen er allemaal gaten in. Dat geeft teleurstelling. Als je laswerk en spuitwerk moet laten uitbesteden en de onderdelen erbij dan loop je zo boven de 10.000 euro uit. Dan is de vraag koop dan een eend boven de 10.000 euro en dan ben je van deze dingen af en hoef je het alleen maar bij te houden. Ik ga je niet negatief teleurstellen maar alleen waarschuwen. Bekleed de stoelen/bank eerst en ga lekker rijden en met gezin plezier maken en sparen voor dit mooie project rijdend te houden want dat is leuk. Een project wat strandt is zonde van de energie die er al in zit. Kijk wat de lak gaat doen de komende tijd. Als er weinig verandert dan niks aan doen. Komt er snel overal roest door dan moet er gelast worden is de regel!Er komen altijd gaatjes in de plaatwerk! Hoe ver wil je gaan? Veel suces!

SjoerdH
Beginner
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: di 13 okt, 2020 22:13
Locatie: Beilen

Re: Oude liefde roest vreemd genoeg niet

Bericht door SjoerdH » vr 19 feb, 2021 21:36

Het is even stil geweest maar hierbij een kleine update van de stand van zaken.

We hebben de eend twee weken gereden en toen laten opdrogen in de stalling. Samen met mijn oudste zoontje zijn we begonnen met demonteren, fotograferen en alles in plastic zakjes gestopt. Er zitten toch nog opvallend veel onderdelen op zo'n wagentje :shock:

Nadat we zo her en der wat zaterdagen onderdelen hebben gestraald, geschuurd, geprimerd en gespoten hebben we voor een groot deel de losse onderdelen weer helemaal netjes. Qua koets werk valt het wat tegen. De achterlichtenbak was los geroest, de bandenbak was minder goed dan ik zelf had gezien, de driehoek met stootrubber was doorgeroest aan de linkerkant en ook de dorpels bij de gordels waren van de bodemplaat los gekomen. De voetenbak, staartstukken en voorruit/ventilatieklep waren al een keer vervangen dus dat viel mee. achter het schutbord had het een keertje gelekt en is het lekker gaan broeien in de bekleding dus dat was ook doorgeroest op een paar plekken.

Het plaatwerk leek aardig maar bij nader inzien en bij het verwijderen van de diverse rubbers moest ik twee deuren vervangen.
Tijdens de eerste week van het eigenaarsschap had ik mij een beetje verkeken op de uitstekende spatborden. Eentje heeft de boom voor ons huis van te dichtbij bekeken dus ik heb ze uiteindelijk allebei maar vervangen voor twee splinternieuwe.

Het was de bedoeling dat we het schuurwerk zelf zouden uitvoeren maar nadat we een zaterdag hebben lopen zwoegen op twee achterschermen heeft de spuiter het werk afgekeurd. Het voorwerk is dus net als het spuitwerk een vak apart.....

Nadat we de koets hebben verwijderd kwam het op het eerste oog goede chassis er ook wat bekaait af. onder de voetenbak en bij de bumpersteunen achter is het wel redelijk krokant geworden. fingers crossed dat we dat nog kunnen laten fixen maar verder is hij nog stevig.

Veel dingen kunnen we zelf maar lassen is toch echt iets voor de profs. Ik haal al mijn onderdelen bij Wout van Haasteren in Haulerwijk en hij is bereid om het laswerk voor mij uit te voeren. Hij weet van ieder stukje plaatwerk hoe dik het is en hoe het lasapparaat het beste ingesteld moet worden. Volgens mij kun je al die kennis niet anders dan via jarenlange ervaring opbouwen. Een absolute aanrader qua onderdelen voorziening alsook advies en vraagbaak. Met de onderdelen is hij overigens ook voordelig(er).

Vandaag is de koets qua laswerk gereed gemeld en kan die naar de spuiter. Dit is qua spuitwerk samen met de ventilatieklep en de linkerdeur het laatste en dan is hij helemaal body-off gespoten in de kleur Jaune Mimosa.

nu het rollend deel onderhanden nemen en het frame van de stoelen en bank kaalmaken en dan weer met de "nieuwe" onderdelen opbouwen. Daar hebben we waarschijnlijk het meeste lol aan. Foto's zeggen meer maar klaarblijkelijk zijn de meeste fotootjes te groot dus niet te plaatsen....
Bijlagen
kleurtje
kleurtje
BMW X5 3.0d
Volvo V40 Cross Country
mijn 3e 2cv6 " nu nog blauwe badeend"

SjoerdH
Beginner
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: di 13 okt, 2020 22:13
Locatie: Beilen

Re: Oude liefde roest vreemd genoeg niet

Bericht door SjoerdH » vr 19 feb, 2021 21:48

Fijn weer in een dikke laag waxoil... dat roest voorlopig niet meer.
Bijlagen
3 fotootjes.jpg
BMW X5 3.0d
Volvo V40 Cross Country
mijn 3e 2cv6 " nu nog blauwe badeend"

Plaats reactie