2cv6 nokkenas in visa-blok ??

Alles over visa-conversies.
Plaats reactie
azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

2cv6 nokkenas in visa-blok ??

Bericht door azuiper » wo 22 feb, 2012 20:47

hallo beste forum-leden,

ik ben voornemens een visa-conversie uit te voeren in mijn pickup, visa blok staat klaar en ben mij allereerst druk aan het inlezen op diverse sites en last-but-not-least dit form natuurlijk ! Eén van de vraagstukken is daarbij het ontstekingsverhaal : ik ga geen gebruik maken van de originele electronische ontsteking met de sensoren - ik ben voorstander van de 123-ontsteking, zoals in gebruik bij mijn andere A-types. voor de hand liggende stap is daarbij een 123-evo en adapter voor de visa nokkenas te kopen, echter ....... nu volg ik niet altijd de gebaande paden en vraag ik mij af of een 2cv6-nokkenas (standaard of ligt getuende versie) in een visa-blok past ?? voordeel zou dan namelijk het uitstekende deel van de nokkenas zijn waarop direct de 123 gemonteerd kan worden zonder een adapter te hoeven gebruiken. ik heb geprobeerd hierover iets te vinden op het forum, maar dat is mij niet gelukt. Los van het werk (blok splitsen, nokkenas verwisselen etc,etc) vraag ik mij af of dit technisch mogelijk is ??

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 22 feb, 2012 22:24

Nee, heb ik ook al eens bekeken.
De 2 nokken assen naast elkaar, zijn ze echt anders.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » wo 22 feb, 2012 22:55

oke, dat is dan duidelijk. :shock:

vervolgvraag :

zijn er (licht getuende) nokkenassen voor een visa te koop met uitstekend gedeelte aan de voorzijde voor directe montage van een electronische ontsteking ??

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » do 23 feb, 2012 08:34

antwoord op vervolgvraag:
ja die zijn te koop, maar (voor zover ik weet) niet met aansluiting voor electronische ontsteking.
Dat is wel te maken, er zijn verschillende aanbieders in NL (en B?) die een electronische ontsteking op je visablok kunnen bouwen.

greetzzz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

adaptor

Bericht door Le Patron » za 25 feb, 2012 09:05

Adaptor hoeft niet zo duur te zijn, voor nog geen 200 euro heb je een adaptor inclusief de elektronische ontsteking, inclusief de vulringen tussen motor en blok.

Heb je een ontsteking dan koop je er 1 zonder ontsteking.

Zonder adaptor kan wel maar ben je duurder uit.

En anders zet je gewoon het Visa elektriek er in, zorg dat je geen gekke piekspanningen hebt dan kan dat lang goed gaan, zet er eventueel een piekspanning killer bij die kost nog geen 10 euro en kan je een hoop kosten aan sensoren besparen.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

wusten-fuchs
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 17:50

visa nokkenas

Bericht door wusten-fuchs » za 17 mar, 2012 17:38

na een stuk of 8 auto,s te hebben voorzien van een visa blok ben ik er helemaal klaar mee !!

in vergelijking met een gewone eend motor met een big- bore kit trekt een visa -conversie letterlijk GEEN WORST VAN TAFEL !!
bovendien is er altijd gezeik met de ontsteking of de ombouw naar 123

de motoren zijn veel gevoeliger voor de afstelling van de carburatie en hebben vaker olie lekkage,s ik heb dan ook na veel geklooi bijna alle visa blokken er weer uit gehaald en gesloopt daarna de betreffende auto,s voorzien van een big-bore eend blok zuiniger ,, sneller en veel betroubaarder


ter vergelijk heb ik twee transat,s een met visa blok en een met big bore
ben een jaar bezig geweest de visa zo snel te laten lopen als de big- bore ,,alles uit de kast gehaald tot en met de vermogenstestbank toe!!!

en bij testen op de snelweg rijd de big bore eend de visa aan alle kanten zoek


dus anno 2012 rijd mijn eend weer met een big bore kit en gaat als een speer (135 /140km/h) en dat op AARDGAS en met een acadyane versnellingsbak en op 155/15 banden

er zullen wel mensen zijn die andere ervaringen hebben maar die van mij zijn genoeg om nooit meer een visa blok zelfs maar aan te kijken




groeten

fuchs
wat niet kan doen we lekker toch

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » zo 18 mar, 2012 16:25

Hoi Fuchs,

bedankt voor je reactie. allereerst : ik twijfel niet aan jouw bevindingen, enkel blijft het mij verbazen dat er volgens meerdere bronnen zo'n verschil is in koppel/vermogen tussen een origineel visa blok (652 cc) en 2cv-bigbore 650 cc blok. Uitgaande van dezelfde cilinderinhoud en standaard nokkenassen zou er logisch denkend toch nooit een zo groot verschil van visa ca. 35 pk en bigbore ca. 40 pk (volgens enkele aanbieders, gestaafd met rollenbank grafieken) moeten kunnen zijn ??
visa zuigers zijn weliswaar zwaarder dan bigbore zuigers, compressie zal toch niet zo veel verschillen dat je ca. 5 pk meer in huis hebt met een bigbore ?

wie kan dit verschil technisch verklaren ?

wusten-fuchs
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 17:50

visa

Bericht door wusten-fuchs » zo 18 mar, 2012 20:13

:( het heeft niet aleen met de cilinderinhoud te doen ,, wat ik wel heb kunnen vaststellen is dat een big bore meer toeren draait

heeft waarschijnlijk iets met de constructie van de krukas te doen


het schijnt dat ook die gasten die de 24.-uur in belgie rijden bijna nooit met visa carters rijden wel met de zuigers/cilinders maar dat op een normaal eend blok mischien weten die precies waarom ???

verder is het gewoon veel minder werk/geld/tijd een big bore kost je mischien een middagje en dan zit alles erin de ene eend heeft nu al meer dan 100.000 met het setje gedraaid dus redelijk betroubaar zou ik zeggen

maar goed mischien heb jij meer mazzel met je visa ?



succes
wat niet kan doen we lekker toch

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

visa

Bericht door Le Patron » ma 19 mar, 2012 09:35

Ja das jammer van de ervaring.

Onze ervaring is anders, maar neemt niet weg dat een 2cv met bigbore niet sneller kan zijn.

Carburateur is inderdaad iets anders dan van de 2cv en heeft zo zijn eigen aansluitingen en afstelling.

Ook niet alle tuners met rollenbank weten hier het fijne van is mijn ervaring.

Er is veel over gezegd maar ik begrijp het je bent blij met de bigbore en dan moet je dat zo houden.

Als je van het spul af wil hoor ik het wel.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

wusten-fuchs
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 17:50

visa

Bericht door wusten-fuchs » ma 19 mar, 2012 14:30

wat de resten betrefd ik heb nog over 4 kale blokken met krukas /nokkenas
een nokkenas met adaptor ,,een adaptorset,,1 nieuwe oliekoeler
een krukas met slechts 25.000 km en de daarbijbehorende nokkenas
cilinders/zuigers/koppen houd ik voorlopig zelf

als je intresse hebt ?? sttur maar even een pm


fuchs
wat niet kan doen we lekker toch

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » zo 15 apr, 2012 22:27

na deze informatie blijf ik toch nog met de nodige vraagtekens achter ;

- visa 652cc / 35pk versus bigbore 650cc / 40 pk, zelfde cylinderinhoud maar verhoudingsgewijs groot verschil in vermogen, dit laat zich denk ik alleen verklaren door een hoger toerental van de bigbore ?? (dit terwijl de krukas van de visa door zijn beter lagering hier beter tegen bestand is in theorie) if so, waarom draait de bigbore meer toeren ?? lichtere zuigers misschien - wie het kan verklaren, ik hoor het graag.

- volgende vraagteken hierbij ; de bigbore gebruikt de originele dubbeltraps carburateur (met aangepaste spoeierbezetting) met de kleinere doorlaat t.o.v. van de grotere visa-carb. De originele dubbeltraps is juist voldoende voor de standaard 602cc, maar kan blijkbaar de grotere luchtstroom voor 650cc wel aan, de grotere visa carb zou in theorie de visa een vergelijkbaar / hoger toerental toe moeten staan. het omgekeerde lijkt het geval te zijn !?!

- als de visa-carb moeilijker af te stellen zou zijn, waarom dan geen standaard dubbele carb met aangepaste sproeiers op een visa voor optimale/eenvoudiger afstelling ??

....ben benieuwd naar antwoorden van visa & big-bore goeroe's ....

Plaats reactie