Visa voor ambulance gele eend?

Alles over visa-conversies.
Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Visa voor ambulance gele eend?

Bericht door schermer » do 5 mar, 2015 21:05

Nadat het aanhangertje klaar was ben ik toch maar eens aan het visa blok begonnen wat al 3 jaar in de hoek staat.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het zo gekocht, volgens de verkoper (die het blok en bak met ongeveer een hele eend als gestrand project had gekocht) Was de bak gereviseerd en is de motor uit een rijdende visa gehaald, maar ja dat is dus al 3e hands informatie. In ieder geval was de bak netjes met wat nieuwe boutjes in de deksel. Maar zonder ringen tegen het blok gebout, ik kon toen dus niet meteen voelen of het blokje los was.

Maar het blok is dus wel los, maar had verdomd weinig compressie (en daar komen we zo op terg)

Afbeelding

Wat losse spullen, afgedraaid vliegwiel, €25 van marktplaats.

Afbeelding

Stukje dyane luchttunnel voor een home made turbopijp.

Afbeelding

Maar toen. In ene kan ik het blok niet meer helemaal ronddraaien, het blijf steken, waarom? Omdat er een enorme lading troep en gruis in de cilinder is gevallen echt niet normaal. En daarom dus ook niet zoveel compressie, er zit ook wat troep tussen de kleppen (getest met wat benzine, de (uitlaat)kleppen sluiten op dit moment niet perfect af.
Afbeelding

Dus blok op de werkbank en koppen eraf, maar een visa, dus ook klepstoters enz Maar als je er een kop afhaald trek je dus per ongeluk de cilinder ook een stukje mee, waardoor de voetpakking in tweeen breekt, dus helaas ook de cilinder er maar af.

Afbeelding

Afbeelding

Dit was eigenlijk helemaal niet de bedoeling, maar met een kapotte pakking gaat het ook niet echt lukken. Moet nu wel even op zoek naar een zuigerverenklem. Voor zover ik het kan beoordelen ziet de motor er van binnen wel netjes uit, ik kan op krukas of drijfstangen nergens speling voelen en de zuiger en cilinder zien er ook nog redelijk uit. Maar mocht iemand met meer kennis zich geroepen voelen om er eens live naar te kijken, graag!!!!
Een mening van een meer ervaren motorsleutelaar zou erg welkom zijn, tenslotte is de laatste motor die ik uit elkaar heb gehaald van mijn kreidler brommer geweest.

Afbeelding

Heel voorzichtig met de staalborstel de binnenkant van de kop schoongemaakt, er zat veel aanslag op, net als op de kop van de zuiger, ik denk dat ik die het beste met een staalwolletje kan doen.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » vr 6 mar, 2015 07:59

Dag Schermer,

en het blokkeren door gruis komt ongetwijfeld door je uit/ inlaatspruitstuk wat los is geraakt. daarom ook nooit een blok wat lang gelegen heeft zomaar proberen te starten/ rond te draaien.

die ringen hoeven niet tussen t blok en de bak als de starterkrans 5 mm opgeschoven wordt op t vliegwiel (extra randje afdraaien van t vliegwiel) kan zijn dat dit bij je afgedraaide vliegwiel al gebeurt is.

Als ik t zo bekijk heeft ie idd veel olie verbrand/ op een te rijk mengsel gereden (of met erg vuil luchtfilter, waardoor het mengsel te rijk werd)

ik zou een paar dingen doen als ik jou was:
- compleet nieuwe pakkingset voor visa,
- set nieuwe zuigerveren, nu je de cilinders eraf hebt, zeker doen, ook gezien de aanslag in je cilinders/ koppen.
- carburateurpakking bestellen en carburateur schoonmaken en afstellen (vlotterhoogte, let op deze is anders dan van een 2cv6!)
- dichtheid van de kleppen controleren, eventueel de klepveren eraf en de kleppen licht inslijpen met slijppasta.

dan zou t blokje echt wel weer moeten lopen!

suc6.

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » vr 6 mar, 2015 08:19

Beter dat die voetpakking is gebroken als je die zo had terug gezet had je de cilinder niet dicht gekregen.
Dat zwarte lijkt mij duidelijk een geval van lekke koppakking.

Om de zuiger terug te zetten kan je ook van een pvc/afvoer buis van rond 60 gebruiken.
Als je daar met de slijptol een sleuf in slijpt, met een span bandje trek je 'm nu weer dicht op die manier heb je een home made zuigerklem.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » vr 6 mar, 2015 17:31

@rusty, ik heb van tevoren het spruitstuk eraf gehaald en nagekeken en dat zag er vanbinnen niet slecht uit.

- complete pakking en keerring set was ik zowiezo van plan, maar als het niet per se moest, dan niet de koppen eraf

- carburateur is al schoon en doorgebl;azen, moet wel een nieuwe pakking tussen, die bleef zowel aan de deksel als aan de onderkant plakken, dus compleet kapot.

-met het afgedraaide vliegwiel hoeven er idd geen ringen tussen, daarvoor heb ik hem ook

- en de koppen, ik verdenk versleten klepseals van het veroorzaken van zoveel aanslag, anders heeft het het blok wel erg slecht gelopen op een heel erg slechte afstelling.

- dus klepseals vervangen en dan maar meteen de kleppen schoonmaken en kort inslijpen, nu zijn ze in ieder geval niet dicht, getest door in de kop wat benzine te gieten, komt ook door de troep die er tussen zit

- zuigerveren? tja was ik eerst eigenlijk ook niet van plan, maar ja nu ligt toch de hele zooi uit elkaar, zo op het eerste gezicht zien ze er nog goed uit, maar mocht achteraf blijken dat je ze wel had moeten vervangen sla je jezelf voor de kop.

2 vragen

Moet ik ook honen voor nieuwe zuigerveren, kan dat wel met aluminium visa cilinders??

En hoelang moet je weer inrijden met nieuwe zuigerveren?

Heeft er toevallig iemand in de buurt (Noord Holland) ervaring met kleppen en eventueel een kleppentang en slijpsetje te leen

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » za 7 mar, 2015 08:04

Die allu cilinders kan je niet honen zit een harde laag in.

Zuiger veren zou ik zeker doen, want wat ik begrepen heb zijn die dingen niet het beste van een visa motor en zouden ze eigenlijk naar 75000 km al aan vervanging toe zijn.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » di 10 mar, 2015 08:00

Hi schermer,

idd gewoon alles nakijken en vervangen waar je nu toch bij kan.

klepveertang heb ik zelf een tooltje voor gemaakt voor een lijmklem, werkt perfect en niet duur ;)
(niet naar de aantekeningen eronder kijken, die staan daar toevallig) het is gewoon een stukje 22 mm CV pijp met een hap eruit waar ik een beugeltje omheen gevouwen heb om em op zijn plek te houden.
Afbeelding

klepslijpsetje kan je bij iedere goede automaterialenzaak halen, of ff online kijken.

zuigerveren inrijden, tja, t schijnt niet veel zin te hebben met een half versleten nikasil cilinder (heb ik ook maar van horen zeggen) ik heb altijd de eerste paar honderd km rustig aan gedaan, olie ververst en daarna 'gewoon' gereden (altijd planken dus...)

suc6
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 632
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
Locatie: utrecht

Bericht door blanc/rouge2cv » di 10 mar, 2015 12:39

http://www.autogereedschap.com/a-224354 ... -60-125mm/
Zuigerveren klem, Midlock 60>125mm € 15,95

GJ2CV
Beginner
Beginner
Berichten: 42
Lid geworden op: do 5 sep, 2013 14:51
Locatie: Spijkenisse

Bericht door GJ2CV » di 17 mar, 2015 00:10

Hallo schermer wat leuk om te zien. Dat zakje naast je vliegwiel heeft nog bij mij op de werkbank gelegen.
2cv6 (5x) '70 '83 (2x) '84 (2x)

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » wo 18 mar, 2015 21:51

Ik heb dat 123 adaptertje overgenomen van een forumlid, dan heeft het al aardig wat omzwervingen gemaakt.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » wo 18 mar, 2015 22:29

Ik heb geen zeeen van tijd, maar zo langzamerhand komt er wel het een en ander af.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik toch op spullen zat te wachten, de losse delen wat opgeknapt en in de verf gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Het is een bekend probleem: ook bij mij zijn de koelkappen wat aan de gare kant, alleen de bovenkant trouwens, de onderkanten zien er nog redelijk uit.

Mocht er iemand nog iets hebben liggen, ik hou me aanbevolen :P :lol: :roll: :D

Maar anders zullen ze er toch weer op terug moeten.

Afbeelding

Afbeelding

paar tooltjes gemaakt, de "echte"kleppentang werkt niet

Afbeelding

Zo, dat is beter

Afbeelding

Het beginnen nu toch wel veel stukjes te worden.

Afbeelding

Zuiger van een flinke laag koolaanslag ontdaan.


Maar nu loop ik tegen een probleempje aan bij het monteren van de nieuwe zuigerveren, de olieschraapveer is heel anders dan de oude.

Afbeelding

links de oude en rechts de nieuwe. Het is de goede verenset, maar de nieuwe olieschraapveer bestaat uit 3 delen, 2 dunne veren en een soort rooster. Hoe monteer ik zoiets???? Misschien morgen maar eens bellen met de leverancier

Robcap
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 29 mar, 2013 11:35
Locatie: Jabeek

Bericht door Robcap » do 19 mar, 2015 19:22

Spannend en leuk, succes!
Groet, Rob
Afbeelding
2CV6 uit 1980,Verte Embrun

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » di 24 mar, 2015 21:22

Maar even serieus, heeft er iemand nog een setje cilinderkoelkappen liggen? Dit weekend gaat het spul weer in elkaar. Anders gaan de oude er maar weer op.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » ma 11 mei, 2015 22:20

Sorry sorry sorry, een tijdje niks gepost, want druk druk druk, maar de visa loopt,al bij de eerste poging was het starten en lopen. Alleen de carburateur een beetje afstellen en klaar.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » ma 11 mei, 2015 22:27

Maar ik zal toch nog even een paar foto's plaatsen van de werkzaamheden tot nu toe.

revisie olievulpijp, was wel nodig ook, de rubbers braken meteen.

Afbeelding

Afbeelding

monteren van de 123 adapter, na veel uitzoekerij blijkt dat het juiste punt waarop het vliegwiel moet staan 17 tandjes is vanaf het midden van de sensornok tot de scheidingslijn van de carterhelften.

Afbeelding

Afbeelding

En dan oud eruit.

Afbeelding

en nieuw erin

Afbeelding

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » di 12 mei, 2015 08:06

mooi dat t weer loopt! en wat betreft koelkappen van een visablok.. die zijn vrij zeldzaam, en het latere type wat jij er ook op hebt valt van een X aantal jaar uit elkaar... en helaas de kappen van een standaard 2cv6 passen niet, die cilinders hebben een andere vorm. dus als je ooit ergens een setje goed tegenkomt, zuinig op zijn!

greetzzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Plaats reactie