visa motor loopt niet lekker.

Alles over visa-conversies.
LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 22 mar, 2016 12:16

Heren, het originele luchtfilter van een 2cv6/Dyane is te klein voor een Visa motor, hierdoor krijgt de motor ademnood bij hogere toeren en vol gas...

Dus precies wat hier beschreven wordt... Als je inderdaad een 2cv6 luchtfilter hebt, kun je om te proberen even het luchtfilter element te verwijderen en dan een stukje gaan rijden.. Waarschijnlijk is dat al een hele verbetering...

Je moet minimaal het luchtfilterhuis van een Visa/LNA gebruiken of nog groter.. In België wordt veel het luchtfilter van een (volgens mij) Ax gebruikt....


Turbo-tube zal ongetwijfeld ook positief werken op het vermogen......

Besteleend
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: do 17 mar, 2016 17:38
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Besteleend » di 22 mar, 2016 14:04

Bedankt voor deze info, is er ook een foto van de tube in combinatie met VISA motor en koplampsteun?
Ik probeer het me voor te stellen, daar zit alles erg krap op elkaar.

Ik durf het bijna niet te vragen, maar kan iemand me ermee helpen, ik kan niet lassen etc
Albast bedankt
Groeten
Herman
Blauwe parel: 2cv6 blue des tropiques LD-18-BL ca 25000 km/jr
AK 400 wit met rode streep en Citroën logo: 06-YD-32

Besteleend
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: do 17 mar, 2016 17:38
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Besteleend » di 22 mar, 2016 14:06

Hoi LPGo
Er zit een origineel VISA luchtfilter op
Bedankt voor je reactie
Groet Herman
Blauwe parel: 2cv6 blue des tropiques LD-18-BL ca 25000 km/jr
AK 400 wit met rode streep en Citroën logo: 06-YD-32

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 632
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
Locatie: utrecht

Bericht door blanc/rouge2cv » di 22 mar, 2016 17:27

Besteleend schreef:Bedankt voor deze info, is er ook een foto van de tube in combinatie met VISA motor en koplampsteun?
Ik probeer het me voor te stellen, daar zit alles erg krap op elkaar.

Ik durf het bijna niet te vragen, maar kan iemand me ermee helpen, ik kan niet lassen etc
Albast bedankt
Groeten
Herman
Je zou dat stukje op je koeltunnel ook vast kunnen popnagelen , beetje kit of een stukje tochtband om het goed af te sluiten paar gaatjes en poppen .
http://www.burton2cvparts.com/power-tub ... -5894.html

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 632
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
Locatie: utrecht

Bericht door blanc/rouge2cv » di 22 mar, 2016 17:33

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=12535
Zelfgemaakte Powertube met foto's

Besteleend
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: do 17 mar, 2016 17:38
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Besteleend » di 22 mar, 2016 20:49

BEDANKT voor die link en tips, nu even te druk met iets te veel werk. Ik hoop in mei of eerder de tube gemaakt te hebben! Ik laat het dan weten!
Groet
Herman
Blauwe parel: 2cv6 blue des tropiques LD-18-BL ca 25000 km/jr
AK 400 wit met rode streep en Citroën logo: 06-YD-32

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » vr 25 mar, 2016 21:07

Zoals lpgo al opmerkte is het luchtfilter van een 2cv6 idd wat te klein, dan krijgt een visa ademnood. Maar wanneer je het orginele grote luchtfilter van een visa gebruikt moet je wel de orginele bijbehoorende aanzuigbuis/kelk gebruiken, anders werkt het juist niet. e.a. stond ook te lezen op de site van cats, maar die is nu nog uit de lucht.

Idd word vaak een luchtfilter van een ax/ peugeot 106 gebruikt, is op de sloop wel te krijgen.
Afbeelding

ziet er dan zo uit


Uit ervaring weet ik dat een 2cv6 filter met een turbo pijp erg goed rijd, iets grotere sproeier en gaat als de brandweer.

een paar foto's van mijn creatie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet het past maar net. Ik heb de luchtuitlaat van een dyane koeltunnel (die zoiets standaard heeft) op de mijne gepopnageld, 2 rubber bochten en een 50mm rvs pijp en klaar. De pijp heb ik bij het spruitstuk iets ovaal gemaakt, want hij trilde net tegen het spruitstuk aan.

Afbeelding

en iets versierd met een wieldop, past precies. Er komt best serieus veel lucht uit hoor, wanneer je gas geeft en je hand op het deksel van het filter houd voel je hem iets uitzetten.


Verder is het een kwestie van de juiste verhouding zoeken tussen benzine (sproeiers) en lucht.

Is dit je allemaal net even te ingewikkeld dan zou ik gewoon bij burton een turbo tube kopen, kost je niet de hele wereld en is gemakkelijk zelf te plaatsen. Ik vond het zelf leuk om te maken en heb zo ook lekker een euro of 50 bespaard (ik moest wel die rubber bochten kopen en dat viel me toch tegen voor een stukkie siliconen)

Misschien ooit nog eens een leuk experiment, een ax filter met een turbo pijp. maar eerst wil ik met deze setup nog eens naar een vermogenbank, eens kijken of mijn gevoel klopt.

Besteleend
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: do 17 mar, 2016 17:38
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Besteleend » za 26 mar, 2016 15:54

Waar kopen jullie die rubber bochten of zijn het de bochten van 2cv6 carburator naar luchtfilter?

@schermer ziet er super uit! Is het een VISA of 2cv blok? Kan ik niet zo direct zien. Idee voor een ander type luchtfilter interessant!!!!
Blauwe parel: 2cv6 blue des tropiques LD-18-BL ca 25000 km/jr
AK 400 wit met rode streep en Citroën logo: 06-YD-32

Robcap
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 29 mar, 2013 11:35
Locatie: Jabeek

Bericht door Robcap » za 26 mar, 2016 17:18

Sorry, off topic (maar niet helemaal, omdat mijn nieuwe motor ook meer lucht nodig heeft)
schermer schreef:Afbeelding
Ik ben erg benieuwd naar de reserve wiel steun die je daar hebt.
Heb je een tekening of iets dergelijks, zodat ik 'm kan namaken?
Ik wil graag een reservewiel voorin kunnen leggen.
Alvast bedankt,
Groet, Rob
Afbeelding
2CV6 uit 1980,Verte Embrun

Debikkel
Eenmalige poster
Berichten: 1
Lid geworden op: do 10 mar, 2016 00:10

Bericht door Debikkel » zo 27 mar, 2016 03:00

Ik heb er ook een reservewiel liggen, zijn bij Der Franzose aparte beugels voor te krijgen, maar ik heb hem er gewoon los inliggen. Al bijna 15 jaar en geen enkel probleem. 👍🏻
Ligt klem tussen het schutbord en spatbord, en leunt een beetje op het luchtfilterhuis, kan geen kant op.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » wo 30 mar, 2016 21:16

Eerst even on topic:


@ besteleend:
Dankje voor het compliment, dit is idd een visa motor. hoe te herkennen? Meestal aan de bobine, dat is bij visa een roodbruine en bij een 2cv een zwarte, maar dat gaat bij mij dus niet op. Ander gemakkelijk herkenningspunt is de oliepeilstok. die zit bij een visa links van de vulpijp (wanneer je voor de motor staat) en bij een 2cv rechts. Of gewoon via het typeplaatje, maar dat is bijna niet te fotgraferen.

Ik zag dat je op de markt een rubber zocht van luchtfilter naar carburateur, speciaal voor de visa. Ik ben bang dat dit lastig word, is denk ik alleen nog gebruikt te krijgen. Je kunt ook gewoon een rubber gebruiken van een 2cv en daar (op precies!! de juiste plaats) 2 aansluitingen maken voor de slangetjes. Gemakkelijke is het om de slangetjes allemaal weg te laten en het gaatje dat je overhoud op de carb af de doppen. (stukje slang met een boutje erin) Zeker wanneer je een power tube gaat maken/kopen is dit de gemakkelijkste manier. de enigste die je echt nodig hebt is het slangetje aan de voorkant van je carburateur, die is voor de vacuumvervroeging van je ontsteking. De rest kun je weglaten, waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan.

nu weer even off topic:

@ robcap, ik kan je best wat foto's sturen van de reservewielsteun, ik heb er geen tekening van. Zoals eerder opgemerkt zijn ze te koop bij der franzose, ook staat er nog wel eens eentje op marktplaats. Ik vind het een super ding, reservewiel ligt prima zo en steunt een beetje op het luchtfilter. Ik ga binnenkort ook de krik eraan ophangen, ben ik die ook weer kwijt. en eventueel een bus voor het gereedschap.

Besteleend
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: do 17 mar, 2016 17:38
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Besteleend » do 31 mar, 2016 16:31

Dank zij een belangrijke tip van de heer Van den Berg van Le Patron loopt de AK400 met VISA motor stukken beter!

Het is in feite erg eenvoudig: er loopt van de zijkant van het rubberen tussenstuk carburator en luchtfilter een zwart buisje naar de rechterkant (bestuurderskant) van de carburator. Het zou indien er te weinig lucht in de carburator komt een vlotter afsluiten waardoor er minder benzine er in komt. Dit verklaart het inhouden bij maximaal toerental.

Door dat buisje aan de carburator los te maken gebeurt dat niet meer. Dit gedaan: resultaat GEEN inhouden meer!

Vandaag (bijna windstil) testrit gemaakt, zonder inhouden reed de AK400 ca 103 km/hr (=TomTom snelheid!!!). Volgens mij moet meer kunnen, maar daar komt nog zo een tube voor!

Wordt t.z.t. vervolgd als ik de tube er in heb en juiste sproeiers!!!!!!

Groeten

Herman :) :) :)
Blauwe parel: 2cv6 blue des tropiques LD-18-BL ca 25000 km/jr
AK 400 wit met rode streep en Citroën logo: 06-YD-32

Besteleend
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: do 17 mar, 2016 17:38
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Besteleend » do 31 mar, 2016 16:37

@ Schermer
Bij Le Patron heb ik een in zeer goede staat zijnde VISA rubberen tussenstuk te pakken gekregen!

Ik zie op de mooie foto dat je een 2CV luchtfilter gebruikt, dat kan denk ik alleen bij een tube en goede afstelling???

Groeten

Herman
Blauwe parel: 2cv6 blue des tropiques LD-18-BL ca 25000 km/jr
AK 400 wit met rode streep en Citroën logo: 06-YD-32

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » do 31 mar, 2016 21:28

Inderdaad, het filter van een 2cv is eigenlijk te klein, maar met een poer tunbe werkt het echt perfect. Een kennis van mij had eerst een soort open filter op de carburateur, maar dit werkt beter.

Meneer van den Berg heeft idd gelijk, zoals ik al zei, je kunt zo ongeveer alle slangetjes weg laten. Le patron doet op het slangetje dat jij bedoelt waarschijnlijk een filtertje? Met de tube heb ik hem afgedopt, door het grotere drukverschil werkt dat dan beter.

Maar in ieder geval lekker dat alles weer mooi loopt.

Besteleend
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: do 17 mar, 2016 17:38
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Besteleend » do 31 mar, 2016 22:32

Le Patron gaf aan dat je juist dat slangetje niet moest afsluiten, weer iets om mee te gaan experimenteren (of ik heb het niet helemaal goed begrepen...). Wel een goede tip om er een filtertje op te gaan zetten!

Die mooie rubberen haakse bochten, waar heb je die vandaan? Of zijn het de bochten van een 2CV tussen carburateur en luchtfilter?

Groeten

Herman
Blauwe parel: 2cv6 blue des tropiques LD-18-BL ca 25000 km/jr
AK 400 wit met rode streep en Citroën logo: 06-YD-32

Plaats reactie