Terugdraaien kilometerteller

Burtons, lomaxen, Charons, Le Patrons, etc.
Plaats reactie
ARMINKO
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 13 mar, 2017 10:10
Locatie: Vught

Terugdraaien kilometerteller

Bericht door ARMINKO » di 19 sep, 2017 12:45

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het bouwen van een Burton en wil daarin de origine 2cv kilometerteller monteren. Omdat ik de motor e.d. gereviseerd heb, wil ik de kilometerteller weer op nul zetten. Het uit elkaar halen is geen probleem en het is ook mogelijk om alle rolletjes met cijfers te draaien zodat ze allemaal op nul staan maar ikvraag mij af of datwel voldoende is. Aan de cijferrolletjes zitten namelijk palletjes die er voor zorgen dat de getallen doordraaien. Die palletjes zitten echter gefixeerd aan de rolletjes. Concreet komt het er op neer dat alle cijfers gelijk staan of alle palletjes, maar beiden krijg ik niet voor elkaar.
Wie kan mij vertellen hoe ik dit aan moet pakken om er voor te zorgen dat de kilometerteller straks goed werkt?

Ik hoor graag van jullie.
Bij voorbaat dank!

ARMINKO

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » di 19 sep, 2017 15:59

Snelle test is in ieder geval even de km teller kabel er achter op en met de boormachine laten draaien
Citroén rolls better than a Rolls!

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » wo 20 sep, 2017 07:48

Technisch kan alles, maar het is in Nederland verboden. Het wordt als fraude gezien want niet alleen wordt de motor op nul gezet, maar ook de versnellingsbak, het chassis en de koets.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 632
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
Locatie: utrecht

Bericht door blanc/rouge2cv » wo 20 sep, 2017 09:03

Je moet als het goed is de oude km-stand doorgeven aan het RDW en zeggen dat je er een ''nieuwe'' teller in heb gedaan of dat je de km-stand heb veranderd https://www.rdw.nl/Zakelijk/Paginas/Tel ... geren.aspx

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » wo 20 sep, 2017 11:07

blanc/rouge2cv schreef:Je moet als het goed is de oude km-stand doorgeven aan het RDW en zeggen dat je er een ''nieuwe'' teller in heb gedaan of dat je de km-stand heb veranderd https://www.rdw.nl/Zakelijk/Paginas/Tel ... geren.aspx
Is zakelijk wel van toepassing (je linkt door naar RDW zakelijk)..

Bij voertuiggevens online bij de RDW zal bij tellerstand bij de meeste eenden dit staan:

Dit voertuig heeft een teller die niet tot 999.999 telt of de teller heeft de maximale tellerstand bereikt en is daarna weer teruggesprongen naar nul. Hierdoor komt de tellerstand op de teller mogelijk niet overeen met het aantal kilometers/mijlen dat het voertuig daadwerkelijk gereden heeft. Om die reden geeft de RDW geen oordeel over de reeks tellerstanden van dit voertuig.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 20 sep, 2017 14:04

Kulio schreef:Technisch kan alles, maar het is in Nederland verboden. Het wordt als fraude gezien want niet alleen wordt de motor op nul gezet, maar ook de versnellingsbak, het chassis en de koets.
er mag wel meer niet. ik heb er eens een andere (2dehands) km teller ingezet wat dus feitelijk op het zelfde neerkomt. bij de apk kreeg ik bij het afmelden te horen dat er een vermoeden was dat de km stand niet klopte. ik uitgelegd dat ik er een ander in had gezet en volgens de apk meester geen probleem. ik zou alleen een brief kunnen verwachten van de rdw, maar die heb ik nooit gekregen.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » wo 20 sep, 2017 17:55

Bij mij heeft de APK keurmeester eens een keer per ongeluk het chassis nummer als KM stand ingegeven. :)
Schultenbräu das ist mein Bier !

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Bericht door hobbes » za 11 nov, 2017 16:42

Wie maakt daar nou nog een probleem van? ik bedoel je weet dat bij een bepaalde kilometerstand een bepaald onderhoud hoort. Vaak is er ook een logisch verband met de leeftijd van de wagen.

verder zegt een kilometerstand niet zo heel veel volgens mij...
en er zijn niet zoveel eendjes meer die nog niet klokje rond zijn geweest.

Ik heb vorig jaar ook een andere teller in de dyane geschroefd want de teller ratelde wel erg hard. De nieuwe teller had 3000 km meer gelopen. Op z'n hoogst doet de verzekering moeilijk als je echt veel extra kilometers gaat rijden per jaar. Dan betaal je een paar tientjes extra en zijn die ook weer tevreden.
met eendige groeten,

Plaats reactie