Frotteurs en batteurs reviseren???

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Frotteurs en batteurs reviseren???

Bericht door Bartje » zo 22 jul, 2007 13:32

Hallo, eindelijk heb ik weer gelegenheid om aan mijn 58er AZ te werken...
Ben met de wielophanginng bezig en twijfel een beetje over de aanpak van de batteurs en frotteurs.
De frotteurs zien er redelijk uit ( beetje roest maar niet ernstig verroest),maar zijn niet nastelbaar.
- Leidt het frictie materiaal aan veroudering, of zou dat gewoon goed moeten zijn?
- Kan ik niet natstelbare frotteurs nastelbaar maken, door de bus die het pakketje bij elkaar houd los te slijpen en er een dikke bout in te zetten waarmee ik de veerspanning op de frotteurs kan veranderen?

De batteurs hebben zeker aandacht nodig, er zit geen olie meer in en de typische mer bovenop is los of weg. Daarnaast zit bij een batteur het gewicht vast, want als ik hem op de grond laat vallen dan stuitert hij niet meer op....
- Wat voor olie moet ik daarin doen, ik heb ooit gehoort of gelezen dat je er ter vervanging versnellingsbak olie in kan doen.
- Als er nieuwe olie in kan, hoeveel moet ik er dan indoen, helemaal vol of een bepaalde hoeveelheid om ook lucht in de batteur te laten?

Als iemand 1 of meer antwoorden heeft zou dat super zijn! Al vast bedankt

Groeten, Bart

martijntje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 21 nov, 2005 11:48
Locatie: standdaarbuiten

Bericht door martijntje » zo 22 jul, 2007 16:27

ha bartje ik kijk altijd op deze site. mijn dyane heeft oa ook een krukasdynamo en frotteurs. http://home.planet.nl/~mmgdeleeuw/ groeten en succes met de restauratie
dyane 4 68 en dyane 6 69

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » zo 22 jul, 2007 17:16

martijntje schreef:ha bartje ik kijk altijd op deze site. mijn dyane heeft oa ook een krukasdynamo en frotteurs. http://home.planet.nl/~mmgdeleeuw/ groeten en succes met de restauratie
Een krukasdynamo? Heb jij nog een 425cc?
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » zo 22 jul, 2007 21:33

Hoi Martijntje,
bedankt voor deze goede tip had de site in het verleden wel eens gezien maar daarna nooit mee gekeken en er staan inderdaad goede tips op. Ben inmiddels met de batteurs bezig.

Nogmaals bedankt en groetjes Bart

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » zo 22 jul, 2007 22:08

moest je je die dingen niet op slijpen reviseren en weer dicht lassen?
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » zo 22 jul, 2007 23:10

moest je je die dingen niet op slijpen reviseren en weer dicht lassen?
Je bedoelt de batteurs, neem ik aan. Twee waren nog goed volgens de beschrijving op de site van Michiel de Leeuw, de andere twee heb ik open geslepen en het gewicht weer gangbaar gemaakt met dw40,thinner en cola... dicht lassen ga ik morgen doen, dan las ik eerst een moer in de kop/deksel die ik er heb afslepen, hierin kan dan later een korte bout als vuldop/stop, daarna las ik het bovenste stukje wat ik van de batteur heb af geslepen er weer op. Dat zal overigens nog wel even lastig zijn om dat vloeistof dicht te krijgen, want ik heb vandaag al een gaatje onderin dicht gelast maar ik had drie pogingen nogig voor het dicht was... Maar goed dat komt allemaal wel voor mekaar.

Groetjes, Bart

Plaats reactie