Restauratie van de backfire eend

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » ma 13 aug, 2007 21:49

ja gerad heeft gelijk
die klauw hoord volgens mij aan de andere kant van de bak!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » ma 13 aug, 2007 22:58

PS Gerard, snap nog steeds niet wat je bedoelt met de klauw? volgens de tekeningen zit het toch allemaal goed, waar ga ik dan de fout in?
De handremblokjes horen van voren te zitten.
Als de remklauw dan vervolgens niet meer past, heb je grote kans dat die dat aan de andere kant v/d bak weer wel doet.

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » di 14 aug, 2007 08:20

handremblokjes moeten vooraan. Mijn vader heeft het ooit in een ami ook terug ingezet dat de handremblokjes achteraan stonden dat rijd wel maar is gevaarlijk.
Waarom: Omdat de remblokken dan vooraan alleen door dat ijzeren staafje van de veer , om de blokken op zijn plaats te houden, tegen gehouden word. Je kan je voorstellen dat bij het remmen je blokken wat naar voorkomen , is het gepiep van remmen als er geen kopervet achteraan de blokken gedaan is. Moest dit veertje ooit afbreken dan bestaat de kans dat je blokken er vanaf schieten en dan ben nog niet thuis(of juist heel snel)
Robin

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 14 aug, 2007 08:56

inderdaad met dank aan de foto's

Afbeelding

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » di 14 aug, 2007 18:17

robin2cv schreef:handremblokjes moeten vooraan. Mijn vader heeft het ooit in een ami ook terug ingezet dat de handremblokjes achteraan stonden dat rijd wel maar is gevaarlijk.
Waarom: Omdat de remblokken dan vooraan alleen door dat ijzeren staafje van de veer , om de blokken op zijn plaats te houden, tegen gehouden word. Je kan je voorstellen dat bij het remmen je blokken wat naar voorkomen , is het gepiep van remmen als er geen kopervet achteraan de blokken gedaan is. Moest dit veertje ooit afbreken dan bestaat de kans dat je blokken er vanaf schieten en dan ben nog niet thuis(of juist heel snel)
Robin
Helaas ga ik je nu vertellen dat in elke ami met schijfremmen de klauwen "verkeerd om" zitten. Ik heb nog nooit gehoord dat dat fout is gegaan. Ook bij mijn eigen ami's zitten de handremblokjes aan de achterzijde. Het is alleen lastiger afstellen.
Het gepiep van de remmen is niet dat de blokken verplaatsen, maar de resonantie die ontstaat van het "schuren" van het remblok over het niet compleet gladde oppervlak van de schijf. Anders zou je maar een heel kort piepje kunnen horen aangezien die blokjes niet de hele tijd blijven verplaatsen als je langer dan een kort ogenblik remt.
Het kopervet dempt het resoneren, waardoor je minder last hebt van piepen. De mate van gepiep bij remmen ligt ook aan de conditie van je remblokken en het materiaal waar het van gemaakt is.
Ami 8 break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 14 aug, 2007 19:48

In theorie moet het ook goed gaan, want als je achteruit rijdt vallen ze er ook niet uit, maar wat gebeurt er met een noodstop, dan komt er veel kracht op.

Op zich ben ik er niet zo bang voor, als de blokken er uit vallen, dan komt de zuiger tegen de schijf en rem je in princiepe nog met de achterremmen. Tot stilstand komen doe je wel, alleen thuiskomen kan een ander verhaal zijn.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » wo 15 aug, 2007 14:08

'k zou 't maar eng vinden. Die dingen zitten zo gemaakt voor de veiligheid, dus als je het iets anders doet weet je niet wat er gebeurt. Misschien dat de klauwen van een Ami wel anders zijn dan die van een eend ofzo. Ik denk dat je beter af bent door die remmen ff goedom te zetten, kost je nog geen 5 minuten.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 15 aug, 2007 17:02

Nou kost wel iets meer als 5 minuten als je het goed wilt doen, zeker als ze al in gebruik zijn (ontluchten, leidingen losmaken)

Maar wees gerust de klauwen zitten nu zoals ze horen ;)

Vandaag weer wat klein spul gehaald, koperen remleidingen voor achter en dus ook zelf de beugeltjes om moeten zetten, leuk werk, ziet er weer toppie uit.

benzineleiding 3 meter en 2 klemmetjes

straks ook nog gereedschap maken om de draagarmmoeren vast te kunnen draaien. Uit het boek heb ik begrepen dat dit met 50nm moet, dus dat valt reuse mee.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » wo 15 aug, 2007 20:33

Ja maar jij gebruikte ze nog niet, ontluchten zou nog niet hoeven ;)

enneehh foto's van je nieuw gemonteerde rem en brandstofleidingen? 8-)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 16 aug, 2007 08:41

jahaa :D toestel lag thuis.

Ow en gisteren was ik dus bij Godfried, vierkant kunstof plaatje van de tank, daar moet je er dus 2 van hebben. Deze zit tussen de tank en het achterste beugeltje. Van Godfried een 2e gekregen (remember ik heb er maar 1), bedankt Godfried, klasse.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 18 aug, 2007 23:39

Vandaag maat geholpen met zijn 1964 Ford F100 V8, waterkoeling bah. haha

toch nog wat kunnen fabrieken, maat heeft het snel even gelast met het staafje ;)

Afbeelding

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 19 aug, 2007 18:27

het gereedschap in actie, met de momentsleutel mooi op 50nm vast gezet.

Afbeelding

en de remleiding van koper zoals hij straks komt te zitten. 2 mogelijke hulpstukken, 1 plat staal met uitsparing voor boutje of stuk hout met uitsparing voor boutje. We beginnen natuurlijk met het hout ;)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 19 aug, 2007 18:51

In het laatste clubblad van de 4 en 6 club stond een PVC pijp met een sleuf. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » zo 19 aug, 2007 19:52

backfire schreef:Vandaag maat geholpen met zijn 1964 Ford F100 V8, waterkoeling bah. haha

toch nog wat kunnen fabrieken, maat heeft het snel even gelast met het staafje ;)
Wow, mooi gereedschap! Ik zat me ook al af te vragen hoe ik die moeren straks op 50nm vast krijg...
Eendracht maakt macht.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 19 aug, 2007 20:33

yep en dat alles voor nog geen euro ;)

Plaats reactie