wat is dit????

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

wat is dit????

Bericht door siemen » za 20 okt, 2007 13:39

ik zo net effe onder een acadiane en zag dit :?

Afbeelding

Afbeelding

wat is dit voor een soort (rem) cylinder?
heeft dit wat te maken met de trekhaak?
ik ben wel benieuwt wat dit is!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 20 okt, 2007 13:41

De remkrachtbegrenzer die de acadiane heeft.
Wordt vaak verwijderd vanwege onbetrouwbaarheid en onvoorspelbaar remgedrag in bochten.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » za 20 okt, 2007 14:33

oooow nooit van gehoord
hij remde al zo scheef :P
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 20 okt, 2007 15:24

Hallo Siemen.het scheefremmen moet je voor zoeken of in lekke remcilinders achter,maar nooit in de remdrukbegrenser want die bepaalt
last afhankelijk de druk in beude achterremcilinders.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 20 okt, 2007 17:08

Ja, maar bij remmen in een bocht, ik weet 't moet je eigenlijk niet doen,
zijn er grote remkracht verschillen tussen een linker en een rechterbocht.
Dat maakt het remgedrag wat onvoorspelbaar.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » za 20 okt, 2007 17:11

hmmm ik snap eigenlijk niet wat voor funcie dat ding nou heeft :S :oops:
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » za 20 okt, 2007 17:56

Ding heet een remkrachtbegrenzer. Zoals de naam het al zegt zorgt dit ding ervoor dat de remkracht niet te hoog oploopt.

Het verschil in belading bij met name een bestelwagen is flink. Zou dit apparaatje er niet tussen zitten dan heb je heel snel blokkerende wielen bij een onbeladen wagen. Tenminste dat is de theorie. :D

huub
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 19 jan, 2004 22:09

Bericht door huub » za 20 okt, 2007 21:18

Het verschil in belading bij met name een bestelwagen is flink. Zou dit apparaatje er niet tussen zitten dan heb je heel snel blokkerende wielen bij een onbeladen wagen. Tenminste dat is de theorie.

okee voor de theorie , en rijdend in een rechte lijn werkt het perfect.
alleen zit hij maar aan een draagrm gekoppeld , dus in een bocht de ene kant op gaat hij extreem snel begrenzen onafhankelijk van de belading,
( dan zit de begrenzer aan de buitenkant vd bocht)
rijd je een bocht de andere kant op doet het ding helemaal niets, en kun je alsnog lekker wielen blokkeren.
niet echt de meest briljante constructie van citroen....
99% van de tijd zitten ze trouwens vastgerot, zonder zo'n ding rijdt nauwelijks anders zonder remdrukregelaar. ( al is het maar omdat hij nu al vastgerot zit... )
kortom , weg er mee...

huub

Tim Rozendaal
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 292
Lid geworden op: zo 19 nov, 2006 15:49
Locatie: Amsterdam

Bericht door Tim Rozendaal » zo 21 okt, 2007 09:34

huub schreef:okee voor de theorie , en rijdend in een rechte lijn werkt het perfect.
alleen zit hij maar aan een draagrm gekoppeld , dus in een bocht de ene kant op gaat hij extreem snel begrenzen onafhankelijk van de belading,
( dan zit de begrenzer aan de buitenkant vd bocht)
rijd je een bocht de andere kant op doet het ding helemaal niets, en kun je alsnog lekker wielen blokkeren.
niet echt de meest briljante constructie van citroen....
99% van de tijd zitten ze trouwens vastgerot, zonder zo'n ding rijdt nauwelijks anders zonder remdrukregelaar. ( al is het maar omdat hij nu al vastgerot zit... )
kortom , weg er mee...

huub
Heb er weinig verstand van, maar wanneer je kan zorgen dat het aan beide kanten zit, zou het idee dan wel werken? (ik zie een uitdaging!)
Kan het ook grandioos mis hebben, weet het echt niet. :oops:
Groene 2cv6 Club 18 november '81
je weet het he het gaat om genieten van het leven, de rest komt later wel, je leeft toch levenslang.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 21 okt, 2007 12:42

In princiepe rem je niet in een bocht, tenzij je al te laat bent.

Funtie bij werkende systeem en volgeladen wagen is er wel degelijk. Dus gebruik je de aca om echt spullen te vervoeren dan zou ik hem wel repareren, al is het maar vanwege dat beetje extra remvermogen bij volgeladen wagen.

stijn
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: di 19 sep, 2006 11:38
Locatie: Ieper

Bericht door stijn » zo 21 okt, 2007 12:52

Mijn acadiane had ook zo'n remdrukbegrenzer.
Ik had volgend probleem...als ik te kort moest remmen, blokkeerden de achterwielen meteen. Dus, te grote remdruk op achterwielen.
Bleek dat die begrenzer volledig vast zat.
Ik heb hem dan er maar laten uithalen.
Het bleef met die auto altijd opletten bij kort remmen.
Op natte kasseien was het echter wel leuk.
Dan had hij bij kort remmen last van overstuur...
een eend = een geit

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » zo 28 okt, 2007 03:00

volgens mij gaat het hier om een REMDRUK VERDELER.
wat is de functie van een "begrenzer" ??
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » zo 28 okt, 2007 09:32

het woord " begrenzer " zegt het al, hij begrenst de remdruk. als de acadiane volgeladen is met 400 kilo zakt hij aan de achterkant in. de remdrukbegrenzer is verbonden met een wieldraagarm en door de stand van deze arm staat de begrenzer helemaal open, begrenst dus niet.

als je nu lading gaat lossen, komt de aca steeds hoger te staan en de begrenzer zorgt ervoor dat de doorgang voor de remvloeistof steeds nauwer wordt. dus bij dezelfde pedaaldruk wordt er achter minder hard geremd bij een minder zwaar beladen auto.

stomme van het systeem is de plek waar het gemonteerd zit, komt makkelijk vocht en modder bij.

als het erop zit, moet het werken voor de apk, werkt het niet meer, kan je het systeem repareren, of verwijderen.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 28 okt, 2007 16:28

backfire schreef:In princiepe rem je niet in een bocht, tenzij je al te laat bent.

Funtie bij werkende systeem en volgeladen wagen is er wel degelijk. Dus gebruik je de aca om echt spullen te vervoeren dan zou ik hem wel repareren, al is het maar vanwege dat beetje extra remvermogen bij volgeladen wagen.
Extra remvermogen ? Is het een pomp dan ?
Afblijven.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 28 okt, 2007 17:51

Bij een werkende systeem (lees werkend) krijg je achter meer remdruk doordat de opening vol open staat in plaats dat deze geknepen wordt. Bij degenen (en volgens mij staat het ook in dit topic) die het er tussen uitlaten remt de ACA veel te hard bij onbeladen toestand en blokkeren de wielen.

Plaats reactie