behoefte aan meer vermogen

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Plaats reactie
Thys
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 21 mei, 2007 17:26
Locatie: hoofddorp

behoefte aan meer vermogen

Bericht door Thys » di 23 okt, 2007 19:35

Beste mede eend rijders ,

Tussen januari en februari ga ik samen met een goede vriend voor een half jaar naar afrika.
wel te verstaan rijdend in een eend uit 88. het volgende "probleem" doet zich nu voor dat onze dynamo 30 ampere kan leveren en daar houd het dan ook een beetje op... :roll:
we zijn van plan om een set rally lampen aan te sluiten dat in totaal rond de 240 watt zal trekken 240:12 = 20 ampere plus de normale lieve gele lampjes en niet te vergeten de radio :D komt dit denk ik net iets te hoog uit voor het dynamotje. ik heb op het forum iets gelezen over een visa alternator die wat krachtiger is maar hoeveel is dat eigenlijk of is een dyane, ami dynamo al wat sterker?

al vast erg bedankt

Thys
Laatst gewijzigd door Thys op zo 12 okt, 2014 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4989
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 24 okt, 2007 01:20

Een GS/GSA dynamo levert meer stroom, maar mogelijk moet je dan de ophanging ergens aanpassen. Maar je kunt misschien ook een andere dynamo passend krijgen. Loop gewoon eens binnen bij een dynamorevisie bedrijf. Zij hebben meestal vanalles in voorraad dan kun je kijken of mogelijk een ander type in de eend past.
diverse Citroens, wat anders.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5834
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 24 okt, 2007 11:25

Visa zit op Max 40A dus daar win je niet veel mee. Volgens mij kun je beter voor een moderne dynamo gaan, die zitten al snel op 60A. Echter moet je wel goed de poelies in de gaten houden. Let wel op dat je met zo'n grote dynamo ook wat vermogen inleverd.

Thys
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 21 mei, 2007 17:26
Locatie: hoofddorp

Bericht door Thys » wo 24 okt, 2007 21:02

owh oke een visa dynamo geeft max 40 ampere... dat is toch al redelijke vooruitgang en als dat zonder te veel verlassen en slijpen past lijkt me dat wel een goede oplossing!
erg bedankt voor de snelle hulp

Thys

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5834
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 25 okt, 2007 11:04

Let wel op dat je met een Visa dynamo een aparte voedingsspanning nodig hebt om de spanningsregelaar aan te sturen. Bij de eend is dit een los kastje bij de accu, bij de visa zit het in de dynamo. Let dus ook op dat je de spanningsregelaar van je 2cv uit je circuit haalt.

MobyDuck
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: di 19 apr, 2005 21:36
Locatie: Houten

Bericht door MobyDuck » do 25 okt, 2007 12:21

Misschien is het dan ook verstandig, als je b.v. een 60Amp. dynamo plaatst, om ook een zwaardere accu te nemen.? :idea:
Citroën 2cv S6 1987
Citroén Xantia Break 2.0 Turbo C.T. 1996
Aermacchi Ala d-Oro racer 1965
Aermacchi replica met kenteken 1972

Thys
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 21 mei, 2007 17:26
Locatie: hoofddorp

Bericht door Thys » do 25 okt, 2007 20:29

@backfire: Ik neem aan dat een visa dynamo een diode brug heeft en spanning van het contact gebruikt om z'n veldwikkeling te versterken of juist te verslappen...?
@mobyduck: ik weet niet wat standaard in een eend zit maar er zit nu een 44 ah accu in die voor een zelfde sterkte word vervangen of mischien voor twee accu's want er komt ook een omvormer in de auto die waarschijnlijk zijn eigen accu krijgt... (Met een gescheide massa die te ontkoppelen is.) dit is nog niet helemaal zeker.

heeft er verder iemand een adres waar je zo'n soort rally bumper met lampsteunen kan aanschaffen?

Grt,
Thys

willem dijkstra
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 52
Lid geworden op: do 9 mar, 2006 12:33

Bericht door willem dijkstra » vr 26 okt, 2007 15:35

Thys schreef:@backfire: Ik neem aan dat een visa dynamo een diode brug heeft en spanning van het contact gebruikt om z'n veldwikkeling te versterken of juist te verslappen...?

Grt,
Thys
Een VISA dynamo is echt een ander ding.
Dus moet je een kleine aanpassing maken.
De spanningsregelaar vervalt omdat de visadynamo er 1tje geintegreerd heeft.
Vanaf het kontakt komt een extra draad met een laadstroomcontrolelampje.
Op eendmeel staat daarvan een mooi schema.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5834
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 26 okt, 2007 15:50

Ik zal er wel overheen kijken maar ik kan op eendmeel geen schema vinden. :???

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2162
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 26 okt, 2007 16:36

Je kan ook de ingebouwde regelaar verwijderen en de gewone regelaar blijven gebruiken.
Zo zit het bij mij ook, dat was omdat de ingebouwde stuk was.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » vr 26 okt, 2007 16:46

Mag ik vragen voor hoe lang je met zo'n vragend vermogen wilt rijden? Overdag is het geen probleem, dan heb je die extra lampen niet aan, en is de dynamo gewoon prima toereikend.

Volgens mij, moet je met een degelijke accu, en 30 ampere per uur bijladen, gewoon een hele nacht kunnen rijden voor je accu dood is.

Stel dat je 50 ampere zult gebruiken, en je dynamo levert 30 ampere per uur, en je rijdt met een 70 ampere accu, uhm, rekenwonder gezocht............

Maar volgens mij heb je dan niet eens een probleem hoor.

Als ik dit even bekijk vanuit mijn situatie, nogal gek in de car-audio, trekken we op lange stukken rijden gemiddeld over de 50 ampere (h4 verlichting en muziekje op redelijk luid vanwege side-pipe enz)

Ik heb dan een visa dynamo, die 40 ampere kan leveren, en een hele goede 70 ampere accu. Ik heb tot nog toe, nog nooit problemen gehad. En, ik kan op de ampere meter zien, wat er gebeurt. En, dan zie ik dus, dat er eigenlijk continu 40 ampere (max dynamo) wordt gelade, terwijl ik dus meer verbruik.

Als ik dan verder lees, dan zou ik zeker voor een goede accu gaan. Ik wil niet spammen, maar ik heb ondertussen hele goede ervaringen met een bepaald merk. Als je meer wilt weten, dan stuur je maar even een mailtje. Ik zal niet zeggen dat ik een expert ben op stroom gebied, maar door dat audio gedoe al wel een en ander geexpirmenteerd.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Thys
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 21 mei, 2007 17:26
Locatie: hoofddorp

Bericht door Thys » vr 26 okt, 2007 19:20

@Spookeend:
Ik kan via m'n bijbaantje (Daf garage) goedkoop aan een Varta accu's komen. Aangezien ze het erg goed doen op de vrachtwagens heb ik daar wel vertrouwen in.
mijn plan is om eerst alle verlichting voor elkaar te krijgen en dan eens te gaan kijken hoe de wagen zicht gedraagt. als ik te kort kom kies ik waarschijnlijk voor de visa

maar aan de andere kan vind ik het wel een vervelend idee dat de dynamo dan vaak tegen z'n max zit...

Grt,

MobyDuck
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: di 19 apr, 2005 21:36
Locatie: Houten

Bericht door MobyDuck » ma 29 okt, 2007 10:31

maar aan de andere kan vind ik het wel een vervelend idee dat de dynamo dan vaak tegen z'n max zit...

De dynamo is ontworpen om continu voluit stroom te leveren. Maar het verschil is altijd kleiner dan je denkt want een accu krijg je nooit 100% vol en in de winter al helemaal niet! Een percentage van 70% is dan al heel veel..... :idea:
Citroën 2cv S6 1987
Citroén Xantia Break 2.0 Turbo C.T. 1996
Aermacchi Ala d-Oro racer 1965
Aermacchi replica met kenteken 1972

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5834
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 29 okt, 2007 10:47

Kreeg net een mailtje van Spookeend over AGM accu's van Northstar, Voor zo'n rally eigenlijk de juiste accu. Er zit geen Gel en geen zuur in, er mag zelfs een gat in komen en dan blijven ze nog werken. Kost wel 300 Euro, maar de 40A accu heeft een kortsluitstroom van 1200A, daar kun je zelfs mee gaan lassen :D

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » ma 29 okt, 2007 14:41

en wij hebben de NSB 70 en ik de NSB 75, met een kortsluit stroom van 3200 A, lol

Nee, maar zonder dollen........

Ik heb hiervoor altijd Varta gehad. Nadat ik er 2 in 4 maanden om zeep holp, vanwege de hoge piekstromen die een audio install vraagt, ging ik maar op zoek naar iets beters. Dat werd de Optima, ook prima accu's. Maar ook die had ik in een goed jaar om zeep.

Ok, nou zou ik mezelf af kunnen vragen, waarom doe ik zo gek, maar, hobby is hobby. De varta's en de optima's, kunnen veel minder goed tegen "diepontlading", wat inhoudt, dat ze veel meer op de donder krijgen van te weinig stroom. Met de Northstar heb ik daar helemaal geen last meer van, zelfs helemaal leeg trekken, krijgen ze niets van.

Als ik met de Varta een lang stuk reed, halogeen verlichting aan, audio lekker aan, dan had ik op den duur, met mijn eenden dynamo gewoon stroom tekort. Gewoon omdat de accu dus verder ontladen werd dan eigenlijk goed voor m was. Dat trek je met een visa dynamo wel een beetje recht, maar als je langer met de lampen aanrijdt, dan is er nou eenmaal meer vraag dan aanbod. Net als bij mij met de audio. Dan is het fijn om te weten dat ik een accu heb die het niet erg vind om even bij te springen, zeg maar.

Ik ben geen aandeelhouder van Northstar, maar door de ervaringen heb ik zo ondertussen geen behoefte meer aan goedkopere accu's. Liever iets meer uitgeven en voorlopig even goed zitten zonder gedoe, dan elke winter gedoe met starten, toch? En mijn dynamo, visa, laadt zo nu en dan op een lekker ritje echt wel volcontinu de volle mep bij, moet ie tegen kunnen. Ik denk dat pieken erger zijn voor de levensduur eigenlijk?

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Plaats reactie