kleppen gesteld.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 31 okt, 2007 14:00

ja gerard,

vandaar de smillie.

zoieso als je het eenmaal zelf kan VERTROUW je je auto niet meer aan een garage toe.

heel gek op een of andere manier is mijn hoofd de garage helemaal geen optie. het komt niet eens in me op. laatst zat ik te vloeken op iets dat zomaar stuk was gegaan en dat ik eigenlijk helemaal geen tijd en zin had om dat te repareren. zegt een vriend: je kan m toch ook wegbrengen?

tsss nou echt niet dus haha.

groet douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » wo 31 okt, 2007 14:27

Nou ik zelf kleppen kan stellen en de contactpuntjes vervangen doe ik dat soort dingen zelf wel. Qua werk vind ik het opzich wel meevallen! kVind het leuk om te doen.

Maar olie verversen en dat soort dingen zal ik toch uit moeten besteden.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 31 okt, 2007 14:49

Twécévé schreef: Maar olie verversen en dat soort dingen zal ik toch uit moeten besteden.
grappig, olie vervangen is eigenlijk nog makkelijker dan het stellen van kleppen en de ontsteking :)
Verbruik: Afbeelding

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door SamClukkers » wo 31 okt, 2007 14:55

Zelf kleppen stellen, maar je olie door de garage laten verversen? Da's de wereld op z'n kop! :P

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » wo 31 okt, 2007 16:06

dyane_maniac schreef:...wat ik me kan voorstellen is dat het begin van de nok iets afslijt...
Ik kan me slecht voorstellen dat dat de wisselende metingen geeft die jij noemde. De scherpe 'top' van de nok duwt de stoter naar buiten en daarmee de klep open. Op dat moment ga je aan het afstellen aan de overkant waar de nok op dat moment met zijn onderkant tegen de klepstoter aan drukt (dan staat die klep dicht en is er enige ruimte tussen stoter en klepsteel). Toch? Ik begrijp de variatie niet die je noemt. Je schrijft namelijk dat je wisselende klepspeling hebt door de krukas slechts enkele graden te draaien.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 31 okt, 2007 16:19

Als je nokkenas is versleten zoals op de tekening zal de totale openingstijd
dus minder zijn en de motor niet meer optimaal presteren.Bij een 7,2ltr.
amerikaan zal dat weinig uitmaken maar bij een 602cc motortje is dit
snel merkbaar

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » wo 31 okt, 2007 16:30

Natuurlijk zal de motor minder goed presteren als de wijdte en tijd van de opening minder wordt. dyane_maniac schijft echter (derde pagina, derde bericht) dat de klepspeling al verandert als hij de motor slechts heel weinig laat draaien. Dat snap ik niet.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » wo 31 okt, 2007 16:35

SamClukkers schreef:Zelf kleppen stellen, maar je olie door de garage laten verversen? Da's de wereld op z'n kop! :P
Niet als je geen garage heb. Kleppen stellen en de boel kan ik bij droog weer wel op het gras voor het huis doen. Maar om daar nou olie te gaan verversen :? Moet ik gaan regelen dat ik het naar de gemeentewerf kan brengen ofzo (zonder knoeien).

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 31 okt, 2007 17:39

Met kleppen stellen komt er ook olie uit.
Dan is het net zo simpel om zonder te morsen olie te verversen.
Met het filter is het wel flink knoeien ja.
Daarvoor heb ik enige tijd geleden zo'n grote bak gekocht die je onder de
motor kan zetten en dan alles wat onbedoelt lekt opvangt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » wo 31 okt, 2007 19:08

Met kleppenstellen zet je er een bakje van de chinees onder. Maar met motorolie verversen komt er nog wel meer uit. Zo'n bak is dan idd handig. Maar ja, die moet je ook weer zonder knoeien ergens legaal zien te dumpen.

En bovendien is mijn garage goed en niet duur. Dat scheelt ook :wink:

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 31 okt, 2007 21:28

Een oude jerrycan waar ruitensproeizooi, olie of weet ik t wat in heeft gezeten gebruiken. Breng je t zo naar de gemeente toe.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » wo 31 okt, 2007 23:35

Twécévé schreef: En bovendien is mijn garage goed en niet duur. Dat scheelt ook :wink:
Ik ga ervan uit dat dit dan een andere garage is dan waar je plaatwerk gefikst is?? ;) [onder de gordelmodus\off]
Maar olie verversen: bak eronder, eventueel een flinke plank eronder tegen morsen en hop! Overgieten in een jerrycan en naar het klein chemisch afval. In de meeste gemeenten (zo goed als) gratis!
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 1 nov, 2007 01:04

landloper schreef:
dyane_maniac schreef:...wat ik me kan voorstellen is dat het begin van de nok iets afslijt...
Ik kan me slecht voorstellen dat dat de wisselende metingen geeft die jij noemde. De scherpe 'top' van de nok duwt de stoter naar buiten en daarmee de klep open. Op dat moment ga je aan het afstellen aan de overkant waar de nok op dat moment met zijn onderkant tegen de klepstoter aan drukt (dan staat die klep dicht en is er enige ruimte tussen stoter en klepsteel). Toch? Ik begrijp de variatie niet die je noemt. Je schrijft namelijk dat je wisselende klepspeling hebt door de krukas slechts enkele graden te draaien.
wat ik bedoel is het volgende: in theorie is de nok niet eivormig zoals ik m getekend heb, maar is het puntje van de nok een cirkel. dus de klep wordt open geduwd, en blijft dan enkele graden op dezelfde positie open en gaat dan weer dicht. ik kan me zo voorstellen dat de "voorzijde" van de nok (dus de kant waar de stoterstang als eerste tegen aan komt) en het eerste gedeelte van die cirkel, een beetje slijt, waardoor de punt van de nok, niet meer helemaal een nette cirkel is, maar dus wat eivormig. misschien ver gezocht hoor, maar niemand heeft mij anders kunnen verklaren waardoor ik een verschil meet.

douwe

ps als het nog niet duidelijk is zal ik wel even een duidelijker tekeningetje maken
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » do 1 nov, 2007 08:37

Het inslijten van de nok kan ik me voorstellen en dat je op de 'scherpe' punt van de nok een grote beweging hebt, is me allemaal duidelijk. Ik probeer alleen een verbinding te leggen met de meetverschillen bij de dichtstaande kleppen. Maar goed, die verklaring heb ik niet.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 1 nov, 2007 11:41

landloper schreef:Het inslijten van de nok kan ik me voorstellen en dat je op de 'scherpe' punt van de nok een grote beweging hebt, is me allemaal duidelijk. Ik probeer alleen een verbinding te leggen met de meetverschillen bij de dichtstaande kleppen. Maar goed, die verklaring heb ik niet.
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

ja ik zit helemaal verkeerd te denken. verrek, hoe kom ik dan aan die verschillen???? ik dacht eindelijk een mogelijke oplossing te hebben gevonden....

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie