Keerring verdeleras vervangen ? (achter ontsteking)

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
DuckTruck
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: do 1 nov, 2007 14:09

Keerring verdeleras vervangen ? (achter ontsteking)

Bericht door DuckTruck » do 1 nov, 2007 14:29

Hallo allemaal,

Ik heb van mijn ACAdiane het motortje gedemonteerd en enkele zaken gereviseerd. Na een periode van +/- 500 km te hebben gereden ben ik geconfronteerd met een olielekkage. Bij controle blijkt de keerring te lekken van de verdeleras. Op de foto is de gereinigde ruimte te zien.

Heeft iemand een idee hoe ik bij de kering kom, op welke manier kan deze worden vervangen.

Ben benieuwd, staat niet beschreven in het Olvink boekje.

Afbeelding

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » do 1 nov, 2007 15:41

Daar zit geen keering..... Maar wat je moet doen om daar een lek te verhelpen zou ik ook niet weten.

N.B. Olving sucks, koop een haynes

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » do 1 nov, 2007 16:11

Het lijkt erop of de beide motorhelften niet goed sluiten. Bovenaan de cirkel zie je dat de delen zijn versprongen en onderaan is de naad donker en lijkt de lekkage te zitten.

Als dit idd de oorzaak is, zou je de bouten kunnen aantrekken die de motorhelften bij elkaar houden. Anders moeten de helften opnieuw worden gemonteerd met wat vloeibare pakking.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 1 nov, 2007 16:12

Een beetje olie komt daar altijd wel uit.
Anders wordt het ook niet gesmeerd natuurlijk.
Als het veel wordt is de vulbuis met daarin het onderdruk klepje de eerste verdachte.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » do 1 nov, 2007 16:36

Op de nokkenas zit een labyrinth afdichting. Geen kering (of is het keerring ??)

De carterhelften lijken idd verschoven. Zijn de carterhelften van elkaar geweest ?? Zoja is het geheel met een pasbout weer terug in elkaar gezet ?? (weet trouwens niet of er altijd een pasbout inzit.)

En het vulpijpje is idd ook een zeer vaak voorkomende lekkage.

Dus aanknopingspunten genoeg :D

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » do 1 nov, 2007 16:43

jeroentje schreef:...Geen kering (of is het keerring ??)...
Volgens mij is een kering een algemene term (stormvloedkering ed) en keerring een specifiek onderdeel: een ring die iets tegen houdt.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

DuckTruck
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: do 1 nov, 2007 14:09

Bericht door DuckTruck » do 1 nov, 2007 16:54

De motorhelften zijn niet los geweest, het lijkt wellicht scheef geplaatst maar dat is bedrog.
Moet de vulbuis dan worden vervangen i.v.m. het opbouwen van carterdruk?
Het zijn de kosten niet, maar k'wil het zeker weten.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 1 nov, 2007 17:17

Dat zou een optie kunnen zijn inderdaad.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 1 nov, 2007 17:56

Daar lekte die bij mij ook en daar is niet zoveel aan te doen.

Ik heb een blikje Wyns gehad (toevoeging voor de olie) en daarmee wordt de lekkage een stuk minder.

Als je wilt kan ik opzoeken welk blikje je moet hebben.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

DuckTruck
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: do 1 nov, 2007 14:09

Bericht door DuckTruck » do 1 nov, 2007 19:43

Punky schreef:Daar lekte die bij mij ook en daar is niet zoveel aan te doen.

Ik heb een blikje Wyns gehad (toevoeging voor de olie) en daarmee wordt de lekkage een stuk minder.

Als je wilt kan ik opzoeken welk blikje je moet hebben.
Als er werkelijk niets aan te doen is dan neem ik de lekkage wel "op de koop toe".
Wellicht dat een iets dikkere olie dan ook helpt.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 1 nov, 2007 19:46

Jammer dat je blok zo schoon is en je niet even de keerringen vernieuwd hebt.

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » do 1 nov, 2007 19:48

Als je onderdruk hebt in je carter, is de olievulpijp niet aan vervanging toe. Als je daarentegen overdruk hebt, is dat vast de oorzaak van de lekkage.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

DuckTruck
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: do 1 nov, 2007 14:09

Bericht door DuckTruck » do 1 nov, 2007 21:30

backfire schreef:Jammer dat je blok zo schoon is en je niet even de keerringen vernieuwd hebt.
Keerringen? Ik lees in een eerdere reactie dat er geen keerring achter zit?
De krukaskeerringen zijn uiteraard wel vervangen, en lekken niet.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 2 nov, 2007 08:35

et is jammer dat ik mijn spullen hier niet beschikbaar heb, maar ik kan mij herinneren dat er wel een keerring zit, maar zal me wel vergissen. Je hebt wel de krukaskeerringen vervangen, zitten deze wel er op de juiste manier in. Ik kan me herinneren dat 1 van de keerringen naar binnen gekeerd staat.

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » vr 2 nov, 2007 09:37

Hier kun je (nog net) zien dat er een labyrinth afdichting zit. (heb even geen zin om een close-up te maken :D)

Afbeelding

Om de vulpijp te controleren kun je heel makkelijk met een tuinslang en een plankje een manometer maken. Ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie eens. Hier is genoeg over gepost.

Plaats reactie