Ratelend geluid, Eend houdt ineens in...! Help...!
-
- Beginner
- Berichten: 21
- Lid geworden op: wo 26 sep, 2007 11:42
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
Ratelend geluid, Eend houdt ineens in...! Help...!
Hallo,
Ik rijd elke dag zo'n 140 kilometer met mijn Eendje. Altijd geen problemen gehad. Tot zo'n week geleden. Ik heb 2 probleempjes gevonden.
1). Een ratelend geluid tijdens het nemen van een scherpe bocht. Het ratelend geluid lijkt onder de voorwielen vandaan te komen. Het geluid komt alleen met remmen in de bocht. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
2) Ik rij meestal 75 op de autosnelweg. Ineens houdt de Eend in. Je trapt het gas gewoon constant in, maar de snelheidsmeter loopt terug. En je voelt een soort van remmen. De Eend houdt dus in. Handrem enz is eraf. Ook bij optrekken houdt mijn Eend in, je krijgt pas snelheid, als je het gas weer loslaat en vervolgens weer intrapt. En dit telkens te herhalen.
Iemand een idee, waar deze probelemen vandaan komen?
Het liefst snel bericht, als het kan, dan weet ik of ik morgen nog ver kan rijden...!
Met zeer vriendelijke Groet Tom
Ik rijd elke dag zo'n 140 kilometer met mijn Eendje. Altijd geen problemen gehad. Tot zo'n week geleden. Ik heb 2 probleempjes gevonden.
1). Een ratelend geluid tijdens het nemen van een scherpe bocht. Het ratelend geluid lijkt onder de voorwielen vandaan te komen. Het geluid komt alleen met remmen in de bocht. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
2) Ik rij meestal 75 op de autosnelweg. Ineens houdt de Eend in. Je trapt het gas gewoon constant in, maar de snelheidsmeter loopt terug. En je voelt een soort van remmen. De Eend houdt dus in. Handrem enz is eraf. Ook bij optrekken houdt mijn Eend in, je krijgt pas snelheid, als je het gas weer loslaat en vervolgens weer intrapt. En dit telkens te herhalen.
Iemand een idee, waar deze probelemen vandaan komen?
Het liefst snel bericht, als het kan, dan weet ik of ik morgen nog ver kan rijden...!
Met zeer vriendelijke Groet Tom
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Het ratelend geluid zal een aandrijfas zijn,
alleen even uitzoeken welke kant.
Het inhouden kan eigenlijk van alles zijn, maar
lijkt toch wel op een benzine probleem.
Kan zijn vervuilde carburateur/sproeiers, benzinepomp, benzinefilter,
verstopt ontluchtings gaatje van de tankdop,
gescheurd benzineslangetje op de tank, en vast nog wel wat meer te bedenken.
alleen even uitzoeken welke kant.
Het inhouden kan eigenlijk van alles zijn, maar
lijkt toch wel op een benzine probleem.
Kan zijn vervuilde carburateur/sproeiers, benzinepomp, benzinefilter,
verstopt ontluchtings gaatje van de tankdop,
gescheurd benzineslangetje op de tank, en vast nog wel wat meer te bedenken.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Beginner
- Berichten: 40
- Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 17:10
- Locatie: Hoofddorp
Hoi,
1) zou kunnen zijn dat er roestvorming is onstaan aan de binnenzijde van je velg. Hierbij heeft dit de altijd de neiging om bol te gaan staan. Bij remmen of bochten raakt dit dan net het "vaste" deel van je draagarm.
2) Lijkt me ook inderdaad een benzine probleem. Iets specifieker dat het mengsel veel te rijk is. Dit zou ik bij een Eendenspecialist bij jou in de buurt laten nakijken. Dit is voor hen een eenvoudige klus en is dus niet kostbaar. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van zelf aan de carburateur te gaan draaien. Maar wellicht ben ik te voorzichtig...
1) zou kunnen zijn dat er roestvorming is onstaan aan de binnenzijde van je velg. Hierbij heeft dit de altijd de neiging om bol te gaan staan. Bij remmen of bochten raakt dit dan net het "vaste" deel van je draagarm.
2) Lijkt me ook inderdaad een benzine probleem. Iets specifieker dat het mengsel veel te rijk is. Dit zou ik bij een Eendenspecialist bij jou in de buurt laten nakijken. Dit is voor hen een eenvoudige klus en is dus niet kostbaar. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van zelf aan de carburateur te gaan draaien. Maar wellicht ben ik te voorzichtig...
Dyane 6, 1977
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Een veroeste velg geeft een duidelijk bonkend geluid wat eerst alleen bij heel hard genomen bochten te horen is,
later zowat elke bocht.
Een te ruim mengsel lijkt me niet, als wat gas terug genomen wordt en dan weer gas gegeven versneld de auto wel,
dan werkt het acceleratiepompje en geeft extra benzine.
Als het effect pas na enige tijd rijden gebeurt denk ik toch echt aan de toevoer.
later zowat elke bocht.
Een te ruim mengsel lijkt me niet, als wat gas terug genomen wordt en dan weer gas gegeven versneld de auto wel,
dan werkt het acceleratiepompje en geeft extra benzine.
Als het effect pas na enige tijd rijden gebeurt denk ik toch echt aan de toevoer.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Hoi Tom, ik heb zelf ook niet zo lang een eend, maar die ratelende geluiden in de bocht betekenen echt dat je homokineet een beetje erg veel op zijn eind is. waarschijnlijk zal je stuur ook een beetje heen en weer slingeren tijdens het rijden. het inhouden weet ik niet, ben meer een mazoutstoker
groetjes Gheert
groetjes Gheert
-
- Beginner
- Berichten: 21
- Lid geworden op: wo 26 sep, 2007 11:42
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
Hallo,
Bedankt, ja een vriend van mij had het ook al voor een homokinetische koppeling. Hij rijdt een Suzuki swift en deze was ook kapot. Dus hier laat ik wat aan doen. Iemand een idee wat een nieuwe kost? En zijn deze nog leverbaar?
Vandaag weer een stuk gereden. 80 kilometer. Het inhouden heb ik niets meer van gemerkt. Dus ik denk dat de Eend het alleen gaat doen, als die te warm wordt omdat ik vandaag bewust niet over de snelweg ben gegaan.
Misschien weer een nieuwe aanwijzing voor iemand...?
In ieder geval bedankt voor jullie reacties...!
By The Way,
Ik heb veel gelezen dat een Eend niet snel te warm wordt. Maar juist snel te koud. Maar hoe weet je dat een Eend dan te warm wordt. Want ik deed dus gister de motor kap open, er vielen enkele regendruppels op de motor en het uitlaat systeem, en de damp kwam er van af met een sissend geluid. Is dit een normale temperatuur of...?
Ik weet dat dit weer een lastige vraag is, maar het gaat tenslotte om mijn Eend.
Mvgr. Tom
Bedankt, ja een vriend van mij had het ook al voor een homokinetische koppeling. Hij rijdt een Suzuki swift en deze was ook kapot. Dus hier laat ik wat aan doen. Iemand een idee wat een nieuwe kost? En zijn deze nog leverbaar?
Vandaag weer een stuk gereden. 80 kilometer. Het inhouden heb ik niets meer van gemerkt. Dus ik denk dat de Eend het alleen gaat doen, als die te warm wordt omdat ik vandaag bewust niet over de snelweg ben gegaan.
Misschien weer een nieuwe aanwijzing voor iemand...?
In ieder geval bedankt voor jullie reacties...!
By The Way,
Ik heb veel gelezen dat een Eend niet snel te warm wordt. Maar juist snel te koud. Maar hoe weet je dat een Eend dan te warm wordt. Want ik deed dus gister de motor kap open, er vielen enkele regendruppels op de motor en het uitlaat systeem, en de damp kwam er van af met een sissend geluid. Is dit een normale temperatuur of...?
Ik weet dat dit weer een lastige vraag is, maar het gaat tenslotte om mijn Eend.
Mvgr. Tom
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
je uitlaat wordt altijd erg heet, motorblok ook, maar niet zo heet als de uitlaat.
je 2cv heeft een luchtgekoelde motor, zal niet snel te heet worden. let erop dat er voldoende olie inzit. naast een smerende werking heeft olie ook een koelende werking. als je blokje niet bedekt zit onder een dikke laag isolerende modder en als ook je oliekoeler niet volledig verstopt zit met troep kan je ervan uitgaan dat zolang het niet boven de 40 graden is en je niet uren in de file staat je blok niet te warm wordt.
als de temperatuur buiten onder de 10 graden komt, sommigen zeggen 8, moet je eigenlijk je hoesje voor je grill plaatsen, anders warmt je blokje niet goed op. gevolg is mindere smering door de relatief dikke olie en daarom meer slijtage.
heb je geen hoesje of plastic wintergrilletje, dan kan een stuk karton ook. of wat anders wat de rijwind tegenhoudt. je schoonmoeder ofzo.
je 2cv heeft een luchtgekoelde motor, zal niet snel te heet worden. let erop dat er voldoende olie inzit. naast een smerende werking heeft olie ook een koelende werking. als je blokje niet bedekt zit onder een dikke laag isolerende modder en als ook je oliekoeler niet volledig verstopt zit met troep kan je ervan uitgaan dat zolang het niet boven de 40 graden is en je niet uren in de file staat je blok niet te warm wordt.
als de temperatuur buiten onder de 10 graden komt, sommigen zeggen 8, moet je eigenlijk je hoesje voor je grill plaatsen, anders warmt je blokje niet goed op. gevolg is mindere smering door de relatief dikke olie en daarom meer slijtage.
heb je geen hoesje of plastic wintergrilletje, dan kan een stuk karton ook. of wat anders wat de rijwind tegenhoudt. je schoonmoeder ofzo.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
- bartje2212
- Regelmatige poster
- Berichten: 472
- Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
- Locatie: Zeist
apk zegt niet zoveel over de staat van het blok e.d.
maar met deze temperaturen zou ik toch maar met winterkapje rijden. bevriezing van je sproeiers is anders gauw gebeurd.
heb je een vraagbaak? dan kun je je misschien wat inlezen over de techniek van je eendje; zo moeilijk is het nl niet om zelf wat klein onderhoud te doen en wat dingen te checken.
ps: ik heb de vraagbaak ook in pdf als je die wil.
maar met deze temperaturen zou ik toch maar met winterkapje rijden. bevriezing van je sproeiers is anders gauw gebeurd.
heb je een vraagbaak? dan kun je je misschien wat inlezen over de techniek van je eendje; zo moeilijk is het nl niet om zelf wat klein onderhoud te doen en wat dingen te checken.
ps: ik heb de vraagbaak ook in pdf als je die wil.
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)