Ik stel mij voor
Een kever is ongeveer t zelfde als een porsche, met de zelfde nadelen.. Dus dat betekent vooral:
- Motorisch veel koelproblemen
- Matige wegligging doordat de motor te ver naar achteren ligt.
Owja ik heb een AX GTI, maar een AX is veeeeeeeeeeeeeeel goedkoper...
- Motorisch veel koelproblemen
- Matige wegligging doordat de motor te ver naar achteren ligt.
Owja ik heb een AX GTI, maar een AX is veeeeeeeeeeeeeeel goedkoper...
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.
2cv6 rijdende onderdelen donor.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
precies, en om er nog aan toe te voegen: een kever heeft Géén bagage ruimte. een eend des te meer. achterbank eruit en je kan ermee verhuizen
en ik moet zeggen, ik heb naast mijn dyane ondertussen andere voertuigen bestuurd, maar de a-type wint het nog steeds! heerlijke vering, open dak en confortabel
misschien dat deze foto's je kunnen overhalen tot het nemen van een eend
http://s44.photobucket.com/albums/f2/gi ... en0015.jpg
en ik moet zeggen, ik heb naast mijn dyane ondertussen andere voertuigen bestuurd, maar de a-type wint het nog steeds! heerlijke vering, open dak en confortabel
misschien dat deze foto's je kunnen overhalen tot het nemen van een eend
http://s44.photobucket.com/albums/f2/gi ... en0015.jpg
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Een standaard kever is niet beter of slechter dan een eend, gewoon beheerst rijden. Een goed onderhouden kever zal ongeveer 1:12 doen en een goede eend ongeveer 1:15, erg afhankelijk van stadsverkeer.
Enige grote voordeel van een eend ten opzichte van een kever, zeker als student zijnde:
Als je de bank bij de eend er uit neemt, kun je enorme hoeveelheden troep vervoeren EN je hebt altijd een cabrio , twee dus.
Voor de rest zijn beide leuke auto's en zijn in beide gevallen de onderdelen heel goed betaalbaar.
Enige grote voordeel van een eend ten opzichte van een kever, zeker als student zijnde:
Als je de bank bij de eend er uit neemt, kun je enorme hoeveelheden troep vervoeren EN je hebt altijd een cabrio , twee dus.
Voor de rest zijn beide leuke auto's en zijn in beide gevallen de onderdelen heel goed betaalbaar.
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
- Contacteer:
grietje schreef:Ik hoopte alleen om wat informatie ook te vergaren enzo wat betreft de kosten; verbruik; onderdelen, beschikbare kenners/garages, clubs, en al dat soort informatie.
Verbruik 1 op 15, onderdelen vollop te krijgen voor betrekkelijk weinig, een hele wereld aan kenners en eendengarages (maar de eend is ook zo simpel dat je er veel zelf aan kan doen, volg de cursus eendologie meteen aan het begin van je aankoop!!!) en diverse gezellige clubs.
Grote onzin. Een eendenmotor houdt juist van hard werken. Laat hem maar zwoegen. Dat is beter dan er lief voor zijn. Daar heb ik er al een mee omzeep geholpen (dat vervloekte nieuwe rijden).grietje schreef: Ik begreep namelijk van de 2cv ook dat de motor een gevoelige plek is, omdat ie maar erg weinig kracht heeft en als je met het dagelijkse verkeer mee rijd het motortje dus vrijwel altijd zwaar belast.
Ik rij al jaren dagelijks eend voor woon werkverkeer. OK, je bent niet erg snel met optrekken, maar als je op snelheid bent dan gaat het prima. Voor mij een vorm van onthaasten na een drukke werkdag. Helemaal als de zon dan schijnt met het dak open!!!!
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
hmmmm
twijfeld nog meer
ik denk, dat ik een Eend wil! duckpower
ik zal trouwens mijn AX verhaal eens updaten,
volgens mij is er alweer best veel gebeurd. Ik heb namelijk skirts geplakt en mijn koppaking eruit gereden. Athans, ik dacht de koppaking, helaas bleek de kop zo krom als een hoepel. Nee, krommer dan een hoepel!
Gelukkig heb ik een erg lieve vriend die nog een paar cilinderkoppen had liggen, incluus een GT carb (grotere kleppen) die gereviseerd was.
Die erop geplaatst, en dat is nu 250 km geleden.
Van het weekend mijn interieur weer beetje afgemaakt door mijn hemeltje te plaatsen.
Stiekem issie nu wel steeds meer 'af'! okok, af issie nooit, maar ik kan steeds minder zeggen wat er nog aan moet gebeuren
twijfeld nog meer
ik denk, dat ik een Eend wil! duckpower
ik zal trouwens mijn AX verhaal eens updaten,
volgens mij is er alweer best veel gebeurd. Ik heb namelijk skirts geplakt en mijn koppaking eruit gereden. Athans, ik dacht de koppaking, helaas bleek de kop zo krom als een hoepel. Nee, krommer dan een hoepel!
Gelukkig heb ik een erg lieve vriend die nog een paar cilinderkoppen had liggen, incluus een GT carb (grotere kleppen) die gereviseerd was.
Die erop geplaatst, en dat is nu 250 km geleden.
Van het weekend mijn interieur weer beetje afgemaakt door mijn hemeltje te plaatsen.
Stiekem issie nu wel steeds meer 'af'! okok, af issie nooit, maar ik kan steeds minder zeggen wat er nog aan moet gebeuren
- Erik van D.
- Gebruiker
- Berichten: 50
- Lid geworden op: zo 21 okt, 2007 15:45
- Locatie: Dongen
Maar een eend maakt toch ook herrie? Het laatste zou voor mij zeker de doorslag geven inderdaad bedacht door iemand met hele vreemde ideeen over een ideale samenleving. Dus Grietje....toch maar een eend!marcopr schreef:Ik ken geen enkele goede reden om een kever te gaan rijden.
Het maakt herrie, heeft geen wegligging, er kan niks in mee en is ook nog eens bedacht door een persoon met hele vreemde ideeen over de ideale samenleving.
Kever is ontworpen door Porsche, die zich weer heeft laten inspireren door een prototype van Tatra. Beetje fout merk is het wel. Zelfs het logo schijnt niet van alle smetten vrij te zijn: http://rexcurry.net/bookchapter4a1a2a.htmlbackfire schreef:Ow? De kever is bedacht door Tatra, en beter goed gestolen dan slecht bedacht, zoals de japanners melden
Mijn two-cents.
Ik heb mijn eend door een kever fanaat laten repareren. (nodige 60er kevers, aantal spijlbusjes, je kent het wel.)
Hij zat te klagen over het dunne plaatwerk. Maar ondertussen vertelde hij over de enorm hoge prijzen voor onderdelen. Het was "wat de gek er voor geeft". Voorbeeldje: de chromen strip rond de koets. Kost een eendrijder een 10tje ofzo. Goed 't is imitatie, maar toch. Voor de keverrijder kost zoiets meer dan het driedubbele. En zo ging hij verder.
Toen ik hem vertelde over het "I scratch your back, you scratch mine" principe wat vooral leeft onder de eendrijders stond hij met verbazing te luisteren.
Het idee dat ik van hem kreeg is dat iedereen in de kever wereld overal geld ruikt, terwijl de 2cv-wereld precies tegenovergesteld werkt.
Niet dat 1 van beide principes goed is, eigenlijk zijn beide niet goed. Maar het kenmerkt wel het type rijder.
Helaas zelf geen verdere ervaring met kevers.
Ik heb mijn eend door een kever fanaat laten repareren. (nodige 60er kevers, aantal spijlbusjes, je kent het wel.)
Hij zat te klagen over het dunne plaatwerk. Maar ondertussen vertelde hij over de enorm hoge prijzen voor onderdelen. Het was "wat de gek er voor geeft". Voorbeeldje: de chromen strip rond de koets. Kost een eendrijder een 10tje ofzo. Goed 't is imitatie, maar toch. Voor de keverrijder kost zoiets meer dan het driedubbele. En zo ging hij verder.
Toen ik hem vertelde over het "I scratch your back, you scratch mine" principe wat vooral leeft onder de eendrijders stond hij met verbazing te luisteren.
Het idee dat ik van hem kreeg is dat iedereen in de kever wereld overal geld ruikt, terwijl de 2cv-wereld precies tegenovergesteld werkt.
Niet dat 1 van beide principes goed is, eigenlijk zijn beide niet goed. Maar het kenmerkt wel het type rijder.
Helaas zelf geen verdere ervaring met kevers.
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
Al je antwoorden op je vragen
Al je antwoorden op je vragen
Een eend maakt natuurlijk geen herrie maar een prachtig geluid, je wordt al vrolijk als je er ééntje hoort aankomen. En een rijtje zwoegende eenden een heuvel/berg op horen rijden geeft gewoon kippevel. En als je de radio hard zat zet hoor je de motor en de wind nauwelijks meer.
En met wat nuancering; De kever is in de dertiger jaren ontwikkeld door Ferdinand Porsche die een goede vooruitstrevende blik had en ook naar de T-ford had gekeken. De gewone mensen willen later ook een auto en massa is kassa. Niemand geloofde echt in het principe. A.H. wel en zag dezelfde toekomst voor de KDF wagen, hij zorgde voor de financiering maar voordat de wagen productierijp was kwam de oorlog en tot '45 is er massaal voor het leger geproduceerd.
Na de oorlog hebben de Engelsen de fabriek gereanimeerd en zodoende kwam er alsnog de Volkswagen kever.
De eend bijna hetzelfde verhaal, andere voorgeschiedenis, Michelin was eigenaar van de fabriek en wilde veel banden verkopen. Daarvoor zijn veel auto's nodig. De TPV was klaar voor presentatie in 1939. De oorlog brak uit en de Fransen verloren, de rest is geschiedenis. In 1949 was de 2ch type A pas productierijp.
Het idee is hetzelfde, de geschiedenis en de charme van beide auto´s is erg verschillend.
En met wat nuancering; De kever is in de dertiger jaren ontwikkeld door Ferdinand Porsche die een goede vooruitstrevende blik had en ook naar de T-ford had gekeken. De gewone mensen willen later ook een auto en massa is kassa. Niemand geloofde echt in het principe. A.H. wel en zag dezelfde toekomst voor de KDF wagen, hij zorgde voor de financiering maar voordat de wagen productierijp was kwam de oorlog en tot '45 is er massaal voor het leger geproduceerd.
Na de oorlog hebben de Engelsen de fabriek gereanimeerd en zodoende kwam er alsnog de Volkswagen kever.
De eend bijna hetzelfde verhaal, andere voorgeschiedenis, Michelin was eigenaar van de fabriek en wilde veel banden verkopen. Daarvoor zijn veel auto's nodig. De TPV was klaar voor presentatie in 1939. De oorlog brak uit en de Fransen verloren, de rest is geschiedenis. In 1949 was de 2ch type A pas productierijp.
Het idee is hetzelfde, de geschiedenis en de charme van beide auto´s is erg verschillend.
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Twécévé schreef:[
Kever is ontworpen door Porsche, die zich weer heeft laten inspireren door een prototype van Tatra.
Sterker nog, Porsche heeft gewoon de plannen van de Tatra genomen, of ze dit nu wilden of niet en prototype gewoon verder ontwikkeld.
Ander mooi puntje, Tatra's werden in de oorlog gebruikt om spionnen uit de duiste bezette gebieden te smokkelen.
We dwalen weer helemaal af
En de eend was voor de oorlog voorzien van een watergekoelde bmw motor, ja en na de oorlog zagen de Fransen daar hun heil natuurlijk niet meer in, gelukkig, want de luchtkoeling geeft hem net zijn charme.
Bestaat dat BMW fabeltje nog steeds? Ah laat maar Backfire heeft het bewezen...
Maar we dwalen te ver af!
Wel leuk om van AX naar Tatra te komen in slechts een paar stappen.
Maar we dwalen te ver af!
Wel leuk om van AX naar Tatra te komen in slechts een paar stappen.
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
Al je antwoorden op je vragen
Al je antwoorden op je vragen
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1365
- Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 21:04
- Locatie: Zierikzee
Ik denk dat een Eend prima staat naast een AX (zelf ook ax gehad)
+ een voordeel is dan dat je met beide auto's naar leuke CCNL meetings kan komen.
Ik denk ook dat een kever iets duurder zal zijn maar ja dat maakt op zich niet uit!
Een maat van mij heeft ook en kever en dat is echt een goede gast!!
Je kan een eend ook heel leuk verlagen en mooi maken net als een kever, alleen is het bij een kever makkelijker want daar zijn meer tunning spullen voor te koop. bij een eend moet je het meer zelf maken maar dan ben je wel weer meer uniek. bij een kever heb je dat minder!
+ een voordeel is dan dat je met beide auto's naar leuke CCNL meetings kan komen.
Ik denk ook dat een kever iets duurder zal zijn maar ja dat maakt op zich niet uit!
Een maat van mij heeft ook en kever en dat is echt een goede gast!!
Je kan een eend ook heel leuk verlagen en mooi maken net als een kever, alleen is het bij een kever makkelijker want daar zijn meer tunning spullen voor te koop. bij een eend moet je het meer zelf maken maar dan ben je wel weer meer uniek. bij een kever heb je dat minder!
2cv Vert Bambou '79