aandrijfas oud type vervangen door nieuwere

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
janssen
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 20:25

aandrijfas oud type vervangen door nieuwere

Bericht door janssen » ma 12 nov, 2007 20:30

Wellicht dat iemand ervaring heeft of suggesties heeft voor het vervangen van aandrijfassen voorzien van twee enkele kruiskoppelingen door nieuwere type waarmee bij het rijden met deze assen stoten/ kloppen wordt voorkomen.
Is dit uberhaupt wel mogelijk of zijn hier speciale assen voor.
Passen de nieuwe assen (van een moderne 2cv)wel op een 55'er

Tips of aanbeveling zijn welkom

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 12 nov, 2007 20:47

Van een 55er weet ik het niet, ik denk dat het zelfde is als bij mijn 1970 18PK.
Het probleem is dat de kruiskoppeling aan de bak zijde vast zit aan die bak.
Het deel waarmee de remankerplaat en de aandrijfas/kruiskoppeling aan de bak zit
is het zelfde als de moderne bakken.
Tenminste bij de mijne.
Wat je dan nodig hebt is een donor trommelbak met de homokineten.
Dan moet de oude as en de ankerplaat er af.
De as zit vast met een moer aan de binnen zijde, dat heb ik nog niet los gekregen.
Anders moet je een moderne ankerplaat aanpassen aan de oude remcilinders
en waarschijnlijk moet het differentieel weer opnieuw uitgemeten worden.
Overigens zal je ook nieuwere wiel schotels moeten hebben, de oude hebben een groffere 'spline'.
De homokineet assen buitenzijde zijn een beetje korter dan de oude assen,
als je met alleen homokineten aan de buitenzijde een forse drempel pakt valt het schuifstuk uit elkaar.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door SamClukkers » ma 12 nov, 2007 21:29

In de jaren '50 waren er bedrijven die aandrijfassenassen maakten voor de 2cv om dat probleem op te lossen, maar die zijn bijzonder moeilijk te vinden.

Sam

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 12 nov, 2007 22:06

Ik zit net even bij Mehari Club Cassis te kijken, en het lijkt er op dat ze
meerdere typen assen hebben met de juiste lengte.
Ik denk dat ik Mark van Boekel maar eens ga bellen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

janssen
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 20:25

Bericht door janssen » di 13 nov, 2007 18:44

ben erg benieuwd of er inderdaad nog van die oudere "verbeterde" assen te verkrijgen zijn, dan ben ik daar erg in geïnteresseerd.
Alvast dank voor de reacties

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 13 nov, 2007 22:03

Die oude assen waren van het merk Glaenzer-Spicer die hadden een dubbele kruiskoppeling aan de wielkant. Net als de AMI6 en de vroege 2cv4 en 6 exemplaren. Misschien past daar iets van. Maar ook hier weer de wielschotels vervangen door modernere exemplaren met het juiste aantal splines.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 20 nov, 2007 16:31

Ik heb bij Mehariche 2 assen besteld met dubbele kruiskoppeling van de juiste lengte, 470mm
In de catalogus van Cassis staat ook de versie met het oude type spline, de 8 tands.
Ik begrijp wel dat er een soort borg betaald
moet worden die je terug krijgt bij inleveren van de oude as.
Ik zie wel wat het gaat kosten
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie