Ik heb een Dyane6 (feit...)
mijn oom een dyane 4,
zijn dyane stuurt veel 'directer' het voelt allemaal solide aan (nee, niet vastgeroest)
in die van mij stuurt het allemaal wat sponziger zeg maar, het is niet echt speling geloof ik, want de banden draaien wel gelijk als het stuur draait. er is dus geen dood punt of zo waar je speling op het stuur hebt.
het lijkt alsof er vering in het stuur zit :S klinkt vaag ik weet het.
is dit normaal?, valt het onder speling? en vooral: moet ik er wat aan doen? zo ja, wat? en waar moet ik het zoeken?.....
alvast bedankt....
wel of geen speling?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
wel of geen speling?
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Daar waar de stuurstangen aan de wielen zitten kan er speling zijn, die kun je meestal verhelpen door de eind-doppen iets vaster te draaien. Niet te vast want dan stuurt ie ook niet meer en je hebt meer slijtage. Ik heb zelf eens een probleem gehad bij de kogels die midden op het stuurhuis zitten. Hier omheen zitten bronzen blokjes die in een plaat zijn opgesloten. Het is de plaat die mee heen en weer schuift op het stuurhuis als je stuurt. De ruimte waarin de blokjes vallen bleek verbogen te zijn waardoor die iets konden zwabberen. Dit gaf ook een speling waar ik lang naar gezocht heb.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Een verschil in uitlijning geeft ook verschil in sturen.
Het bouwjaar kan uitmaken, ergens in de productie van de A typen is op een moment overgegaan
naar een andere verhouding in het stuurhuis om de auto lichter te laten sturen.
Daardoor is de besturing iets minder direct, maar kon wel een kleiner stuur gebruikt worden.
Het bouwjaar kan uitmaken, ergens in de productie van de A typen is op een moment overgegaan
naar een andere verhouding in het stuurhuis om de auto lichter te laten sturen.
Daardoor is de besturing iets minder direct, maar kon wel een kleiner stuur gebruikt worden.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Stuurkogeltjes niet te strak zetten hoor. Het beste haal je het leviertje van de fusee af. Kun je het geheel ronddraaien en voelen hoe het draait en of er ergens een zwaar punt inzit of niet. En die kogeltjes erop die kunnen slijten en ovaal worden.
Het kan meerdere oorzaken hebben hoor.
Ik heb ook zoiets. Ik heb het stuurhuis gereviseerd. Het ronsel leek toen helemaal in orde. Alleen nu bij montage is gebleken dat er best wat vervelende speling inzit.
Nu ik dit lees, kogeltjes, cupjes, veertjes en blokjes heb ik vervangen. Dat trilrubber ook. Maar die metalen plaat om die blokjes heen was ook wat verbogen.
Ofwel: ik ga de bende er ook weer onderuit halen en alles opnieuw doen.
Het kan meerdere oorzaken hebben hoor.
Ik heb ook zoiets. Ik heb het stuurhuis gereviseerd. Het ronsel leek toen helemaal in orde. Alleen nu bij montage is gebleken dat er best wat vervelende speling inzit.
Nu ik dit lees, kogeltjes, cupjes, veertjes en blokjes heb ik vervangen. Dat trilrubber ook. Maar die metalen plaat om die blokjes heen was ook wat verbogen.
Ofwel: ik ga de bende er ook weer onderuit halen en alles opnieuw doen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27