wel of geen speling?

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

wel of geen speling?

Bericht door Niels » vr 4 jan, 2008 22:30

Ik heb een Dyane6 (feit...)
mijn oom een dyane 4,

zijn dyane stuurt veel 'directer' het voelt allemaal solide aan (nee, niet vastgeroest)

in die van mij stuurt het allemaal wat sponziger zeg maar, het is niet echt speling geloof ik, want de banden draaien wel gelijk als het stuur draait. er is dus geen dood punt of zo waar je speling op het stuur hebt.

het lijkt alsof er vering in het stuur zit :S klinkt vaag ik weet het.

is dit normaal?, valt het onder speling? en vooral: moet ik er wat aan doen? zo ja, wat? en waar moet ik het zoeken?.....

alvast bedankt....
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 4 jan, 2008 23:29

Daar waar de stuurstangen aan de wielen zitten kan er speling zijn, die kun je meestal verhelpen door de eind-doppen iets vaster te draaien. Niet te vast want dan stuurt ie ook niet meer en je hebt meer slijtage. Ik heb zelf eens een probleem gehad bij de kogels die midden op het stuurhuis zitten. Hier omheen zitten bronzen blokjes die in een plaat zijn opgesloten. Het is de plaat die mee heen en weer schuift op het stuurhuis als je stuurt. De ruimte waarin de blokjes vallen bleek verbogen te zijn waardoor die iets konden zwabberen. Dit gaf ook een speling waar ik lang naar gezocht heb.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 5 jan, 2008 05:15

Een verschil in uitlijning geeft ook verschil in sturen.
Het bouwjaar kan uitmaken, ergens in de productie van de A typen is op een moment overgegaan
naar een andere verhouding in het stuurhuis om de auto lichter te laten sturen.
Daardoor is de besturing iets minder direct, maar kon wel een kleiner stuur gebruikt worden.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 5 jan, 2008 10:17

Stuurkogeltjes niet te strak zetten hoor. Het beste haal je het leviertje van de fusee af. Kun je het geheel ronddraaien en voelen hoe het draait en of er ergens een zwaar punt inzit of niet. En die kogeltjes erop die kunnen slijten en ovaal worden.

Het kan meerdere oorzaken hebben hoor.

Ik heb ook zoiets. Ik heb het stuurhuis gereviseerd. Het ronsel leek toen helemaal in orde. Alleen nu bij montage is gebleken dat er best wat vervelende speling inzit.

Nu ik dit lees, kogeltjes, cupjes, veertjes en blokjes heb ik vervangen. Dat trilrubber ook. Maar die metalen plaat om die blokjes heen was ook wat verbogen.

Ofwel: ik ga de bende er ook weer onderuit halen en alles opnieuw doen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » za 5 jan, 2008 20:33

Je kan ook iets simpels controleren, namelijk de bandenspanning.
Afblijven.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » zo 6 jan, 2008 14:59

zelfs het type band voel je al. Een stuggere band stuurt veel directer dan een slappe.
AZ A2 '70
AK400 '76

Plaats reactie