Accuspanning, wat is goed?
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
- Contacteer:
Accuspanning, wat is goed?
Mijn 2cv-accu meet nu bij stilstaande motor 13.2 en bij lopende motor 13.8. Zonder stroomverbruikers aan te zetten.
Ik heb het idee dat dit wat aan de lage kant is, vooral omdat ik moeite heb met starten.
Wat zijn de juiste waarden nou eigenlijk? Ik kon er op het forum met de zoekfunctie nog niet achter komen.
Wil ik ff checken voor ik een nieuwe accu koop.
Ik heb het idee dat dit wat aan de lage kant is, vooral omdat ik moeite heb met starten.
Wat zijn de juiste waarden nou eigenlijk? Ik kon er op het forum met de zoekfunctie nog niet achter komen.
Wil ik ff checken voor ik een nieuwe accu koop.
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Op zich is er niet veel mis met de voltages die je op opgeeft. Kan beter maar echt slecht is dit niet. Wat belangrijker is de spanning die je hebt tijdens het starten. Als die teveel in elkaar stort dan hou je geen spanning over om de boel te laten vonken. Mogenlijk kan je startmotor teveel spanning verbruiken. Startmotor nakijken is dan een optie.
Citroën 2cv S6 1987
Citroén Xantia Break 2.0 Turbo C.T. 1996
Aermacchi Ala d-Oro racer 1965
Aermacchi replica met kenteken 1972
Citroén Xantia Break 2.0 Turbo C.T. 1996
Aermacchi Ala d-Oro racer 1965
Aermacchi replica met kenteken 1972
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
- Contacteer:
Mijn startmotor komt uit een Aca-dyane. Dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Ik kom op het idee voor deze posting omdat ik vanmorgen bij het starten de accu in drie / vier keer starten leeg heb getrokken. Dus ja, die stroomhoeveelheid keldert rap in elkaar. Dat hoef ik niet te meten.
De genoemde gemeten waarden was na het ritje naar mijn werk (16 Km).
Ik kom op het idee voor deze posting omdat ik vanmorgen bij het starten de accu in drie / vier keer starten leeg heb getrokken. Dus ja, die stroomhoeveelheid keldert rap in elkaar. Dat hoef ik niet te meten.
De genoemde gemeten waarden was na het ritje naar mijn werk (16 Km).
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 205
- Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
- Locatie: 's-Hertogenbosch
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Startmotor kan bijvoorbeeld in redelijke staat zijn, maar als de lagers versleten zijn trekt de startmotor ook enorm veel stroom, ondanks dat je bijvoorbeeld goede koolborstels hebt. Dit is een reparatie van 10 euro en geeft je meteen de mogelijkheid om je startmotor netjes te maken.
Ook kan je accu gewoon "Op" zijn zoals ErikJan aangeeft.
Ook kan je accu gewoon "Op" zijn zoals ErikJan aangeeft.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Als je accu bij stilstand (rustspaning) nog 13.2 doet, dan zou er met die accu niet zoveel mis zijn. 13.8 laadstroom is ook prima.
Ik had in de winter een andere spannings regelaar, vroegah. Die had ik iets zwaarder gesteld, die laadde met lichten aan nog 13,8 volt. Zeker in de winter, toen had ik nog achterruit verwarming en reed ik veel in het donker, was dat gewoon makkelijker.
In de zomer was dat gewoon te veel, dus had ik een andere regelaar die 13.8 laadde met lichten uit, lichten aan, en dan werd het minder, richting 12.5 volt laadstroom.
Wat ook vaak kan, en zeker het geval kan zijn bij wel starten maar niet pas willen aanslaan als de sleutel losgelaten wordt, is een slechte massa. De kabel van de accu naar de bak (waar ook de startmotor op zit) is vaak wat roestig, vet en vuil. Vaak scheelt het enorm om die aansluiting even schoon te maken.
En, wat geeft de accu aan spanning als je meet, na een nachtje stil staan, en keldert het dramatisch als je bv je licht aan zet?
Greatnix Spookeend
Ik had in de winter een andere spannings regelaar, vroegah. Die had ik iets zwaarder gesteld, die laadde met lichten aan nog 13,8 volt. Zeker in de winter, toen had ik nog achterruit verwarming en reed ik veel in het donker, was dat gewoon makkelijker.
In de zomer was dat gewoon te veel, dus had ik een andere regelaar die 13.8 laadde met lichten uit, lichten aan, en dan werd het minder, richting 12.5 volt laadstroom.
Wat ook vaak kan, en zeker het geval kan zijn bij wel starten maar niet pas willen aanslaan als de sleutel losgelaten wordt, is een slechte massa. De kabel van de accu naar de bak (waar ook de startmotor op zit) is vaak wat roestig, vet en vuil. Vaak scheelt het enorm om die aansluiting even schoon te maken.
En, wat geeft de accu aan spanning als je meet, na een nachtje stil staan, en keldert het dramatisch als je bv je licht aan zet?
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
- Contacteer:
Ok, ik ga morgenochtend nog even meten en daarna eventueel naar een garage om de accu door te laten meten. De accu is wel ongeveer 4 / 5 jaar oud dus misschien is een andere wel eens een goed idee.
Als ik een nieuwe koop, bij bv Brezan, is die dan gelijk opgeladen en dus gebruiksklaar?
Als ik een nieuwe koop, bij bv Brezan, is die dan gelijk opgeladen en dus gebruiksklaar?
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Hey,
Eigenlijk vind ik een spanning van 13.8 volt een beetje aan de lage kant als je er van uit moet gaan dat 14.4 volt ideaal is (dit is wel afhankelijk van de ladings toestand van de accu maar daar word bij de eend niet zo veel rekening mee gehouden). Als je accu bijna dood is merk je dit omdat de inwendige weerstand van de accu erg toeneemt naarmate je meer vermogen vraagt. Deze weerstand staat in serie met je start motor dit betekend dat hij grof weg de spanning deeld met de startmotor. Zo kan het zijn dat je wel 13 volt op de accu polen meet maar dan moet je wel weten dat een volt meter een hele hoge weerstand heeft en dat je daardoor weinig vermogen van de accu vraagt.
Ik hoop dat je er wat mee kan...
Thys
Eigenlijk vind ik een spanning van 13.8 volt een beetje aan de lage kant als je er van uit moet gaan dat 14.4 volt ideaal is (dit is wel afhankelijk van de ladings toestand van de accu maar daar word bij de eend niet zo veel rekening mee gehouden). Als je accu bijna dood is merk je dit omdat de inwendige weerstand van de accu erg toeneemt naarmate je meer vermogen vraagt. Deze weerstand staat in serie met je start motor dit betekend dat hij grof weg de spanning deeld met de startmotor. Zo kan het zijn dat je wel 13 volt op de accu polen meet maar dan moet je wel weten dat een volt meter een hele hoge weerstand heeft en dat je daardoor weinig vermogen van de accu vraagt.
Ik hoop dat je er wat mee kan...
Thys