Accuspanning, wat is goed?

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Accuspanning, wat is goed?

Bericht door Hanzzl69 » do 10 jan, 2008 10:23

Mijn 2cv-accu meet nu bij stilstaande motor 13.2 en bij lopende motor 13.8. Zonder stroomverbruikers aan te zetten.
Ik heb het idee dat dit wat aan de lage kant is, vooral omdat ik moeite heb met starten.

Wat zijn de juiste waarden nou eigenlijk? Ik kon er op het forum met de zoekfunctie nog niet achter komen.

Wil ik ff checken voor ik een nieuwe accu koop. :roll:
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

MobyDuck
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: di 19 apr, 2005 21:36
Locatie: Houten

Bericht door MobyDuck » do 10 jan, 2008 10:33

Op zich is er niet veel mis met de voltages die je op opgeeft. Kan beter maar echt slecht is dit niet. Wat belangrijker is de spanning die je hebt tijdens het starten. Als die teveel in elkaar stort dan hou je geen spanning over om de boel te laten vonken. Mogenlijk kan je startmotor teveel spanning verbruiken. Startmotor nakijken is dan een optie. :idea:
Citroën 2cv S6 1987
Citroén Xantia Break 2.0 Turbo C.T. 1996
Aermacchi Ala d-Oro racer 1965
Aermacchi replica met kenteken 1972

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » do 10 jan, 2008 10:54

Mijn startmotor komt uit een Aca-dyane. Dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Ik kom op het idee voor deze posting omdat ik vanmorgen bij het starten de accu in drie / vier keer starten leeg heb getrokken. :( Dus ja, die stroomhoeveelheid keldert rap in elkaar. Dat hoef ik niet te meten. :? :wink:

De genoemde gemeten waarden was na het ritje naar mijn werk (16 Km).
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » do 10 jan, 2008 10:57

Je kunt de capaciteit van de accu even laten meten. Ik denk dat i aan vervanging toe is.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5118
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 10 jan, 2008 12:37

Ook de kabels en het startrelais kunnen problemen geven. Zit de massakabel goed vast? Zijn de accuklemmen ok?
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2069
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 10 jan, 2008 13:45

Dat klinkt als het zelfde probleem wat ik 2 weken geleden had.
De accu na laten meten leerde mij dat die een stuk van de capaciteit kwijt was. Nu zit er een nieuwe accu in van 44Ah (past net), hij start weer als een trein.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » do 10 jan, 2008 16:49

Of startmotor versleten, maar hoe oud is de accu? Op zich is de vuistregel dat een accu 5 jaar mee moet kunnen gaan.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 10 jan, 2008 17:28

Startmotor kan bijvoorbeeld in redelijke staat zijn, maar als de lagers versleten zijn trekt de startmotor ook enorm veel stroom, ondanks dat je bijvoorbeeld goede koolborstels hebt. Dit is een reparatie van 10 euro en geeft je meteen de mogelijkheid om je startmotor netjes te maken.

Ook kan je accu gewoon "Op" zijn zoals ErikJan aangeeft.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » do 10 jan, 2008 20:17

Als je accu bij stilstand (rustspaning) nog 13.2 doet, dan zou er met die accu niet zoveel mis zijn. 13.8 laadstroom is ook prima.

Ik had in de winter een andere spannings regelaar, vroegah. Die had ik iets zwaarder gesteld, die laadde met lichten aan nog 13,8 volt. Zeker in de winter, toen had ik nog achterruit verwarming en reed ik veel in het donker, was dat gewoon makkelijker.

In de zomer was dat gewoon te veel, dus had ik een andere regelaar die 13.8 laadde met lichten uit, lichten aan, en dan werd het minder, richting 12.5 volt laadstroom.

Wat ook vaak kan, en zeker het geval kan zijn bij wel starten maar niet pas willen aanslaan als de sleutel losgelaten wordt, is een slechte massa. De kabel van de accu naar de bak (waar ook de startmotor op zit) is vaak wat roestig, vet en vuil. Vaak scheelt het enorm om die aansluiting even schoon te maken.

En, wat geeft de accu aan spanning als je meet, na een nachtje stil staan, en keldert het dramatisch als je bv je licht aan zet?

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 20:42

Bericht door abr2cv » do 10 jan, 2008 21:56

Aan deze laadspanning is niks vreemds te zien, maar dit zegt niks over de toestand van de accu.
Laat eerst je accu testen, dit kan bij elke garage. Als de accu goed is DAN ga je pas verder zoeken. Accu testen is bij de meeste bedrijven gratis.
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » do 10 jan, 2008 22:55

Ok, ik ga morgenochtend nog even meten en daarna eventueel naar een garage om de accu door te laten meten. De accu is wel ongeveer 4 / 5 jaar oud dus misschien is een andere wel eens een goed idee.

Als ik een nieuwe koop, bij bv Brezan, is die dan gelijk opgeladen en dus gebruiksklaar?
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Hanzelman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 24 jun, 2006 16:43
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Hanzelman » do 10 jan, 2008 22:56

Kunt m er dan zo inplakken en starten maar
:lol:
~:-)~

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » do 10 jan, 2008 22:58

Oh, da's super! :D
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » vr 11 jan, 2008 17:42

Vies mooi als je dat daar in de garage doet, deed k ook en dan kijke ze raar op :lol:

Dan instappen, dakje open [was zomer] en zeggen "ja, k was er aan toe ;) "
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Thys
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 21 mei, 2007 17:26
Locatie: hoofddorp

Bericht door Thys » vr 18 jan, 2008 21:20

Hey,

Eigenlijk vind ik een spanning van 13.8 volt een beetje aan de lage kant als je er van uit moet gaan dat 14.4 volt ideaal is (dit is wel afhankelijk van de ladings toestand van de accu maar daar word bij de eend niet zo veel rekening mee gehouden). Als je accu bijna dood is merk je dit omdat de inwendige weerstand van de accu erg toeneemt naarmate je meer vermogen vraagt. Deze weerstand staat in serie met je start motor dit betekend dat hij grof weg de spanning deeld met de startmotor. Zo kan het zijn dat je wel 13 volt op de accu polen meet maar dan moet je wel weten dat een volt meter een hele hoge weerstand heeft en dat je daardoor weinig vermogen van de accu vraagt.

Ik hoop dat je er wat mee kan...

Thys

Plaats reactie