Hi,
Zojuist met de nieuwe 2CV een tochtje door het Zuid-Limburgse heuvelland gemaakt, wat zonder enig probleem verliep. Nog maar een paar km van huis merk ik opeens dat de richtingaanwijzers het niet meer doen (hoor wel nog een heel zacht tikje op de maat van hoe ze anders knipperen). Even later, ik sta stil voor een verkeerslicht, valt de motor stil en krijg ik hem niet meer gestart, leek alsof de accu leeg was . Auto aan de kant gezet, na een paar minuten wilde de startmotor wel weer rond maar de motor niet aanslaan. Nog 10 minuten later startte ie weer meteen en rijd ik zonder probleem naar huis.
Door het knipperlichtbegin vermoed ik iets electrisch, maar dat ie het dan na 10 minuten weer doet??
motor valt stil en knipperlichten doen het niet.... soms!
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Je accu wordt niet geladen.
Dit kan komen door een defecte dynamo of door een defecte spanningsregelaar.
Laad de accu goed op en meet dan op het kleine draadje van de dynamo met een proeflampje of spanningszoeker, of er spanning op staat als het contact AAN staat.
Als dit het geval is , ( lampje brandt met ingeschakeld contact) dan is je dynamo kapot ,of ligt de stekker vam de spanningsregelaar eraf.
Er is ook nog een kleine kans dat je contactslot teveel weerstand heeft als het warm wordt, maar ik gok op je dynamo.
Daffy
Dit kan komen door een defecte dynamo of door een defecte spanningsregelaar.
Laad de accu goed op en meet dan op het kleine draadje van de dynamo met een proeflampje of spanningszoeker, of er spanning op staat als het contact AAN staat.
Als dit het geval is , ( lampje brandt met ingeschakeld contact) dan is je dynamo kapot ,of ligt de stekker vam de spanningsregelaar eraf.
Er is ook nog een kleine kans dat je contactslot teveel weerstand heeft als het warm wordt, maar ik gok op je dynamo.
Daffy
Dank je Daffy. Ik ga het laadstroomgedeelte eens doormeten zoals elders beschreven staat. Nu je het zegt, de klemmen waarmee de accu op de bak gehouden wordt hing, inclusief de spreg, los omlaag.
Ik dacht eerst ook aan de accu, maar wat ik vreemd vond:
* dat eerst de richtingaanwijzers niet meer goed werkten maar andere stroomverbruikers wel. Zo veel gebruiken die kleine knipperlichies toch niet?
* dat ie het na een minuut of 10 gewoon weer deed. Bouwt de accu dan weer wat capaciteit op als je 'm even laat rusten?
Ik dacht zelf misschien aan de bobine (te warm geworden?) hoewel dat weer niks met de knipperlichten te maken heeft, volgens mij. Anyway, even kijken hoe ie morgenvroeg start en anders boeltje doormeten.
Ik dacht eerst ook aan de accu, maar wat ik vreemd vond:
* dat eerst de richtingaanwijzers niet meer goed werkten maar andere stroomverbruikers wel. Zo veel gebruiken die kleine knipperlichies toch niet?
* dat ie het na een minuut of 10 gewoon weer deed. Bouwt de accu dan weer wat capaciteit op als je 'm even laat rusten?
Ik dacht zelf misschien aan de bobine (te warm geworden?) hoewel dat weer niks met de knipperlichten te maken heeft, volgens mij. Anyway, even kijken hoe ie morgenvroeg start en anders boeltje doormeten.
De accu bouwt inderdaad weer iets capaciteit op, het blijft een chemische reactie. Maar ook de tip van het contactslot is goed. Het komt wel eens voor dat ie teveel weerstand heeft of de stekkers er niet goed aan vast zitten. Check ook nog eens of de zekeringen niet geoxydeerd zijn. Zo heb ik zelf eens een keer stilgestaan bij het ziekenhuis in heerlen op de autoweg. Kon de eend nog net in het gras laten lopen. Het inwendige van het contactslot bleek geoxydeerd.
diverse Citroens, wat anders.