Stuggere veren

Alles over de wielophanging
Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » do 13 mar, 2008 00:26

Okay guys this is the answer:

Ik de gek vroeg:
Hi racers,
I have a question, there is a discussion going on on the dutch 2cv forum regarding uprated springs. This is generally expressed in a percentage.

Is this a percentage on top of the standard stiffness, so for example 200% uprated springs are 3 times stiffer than original? or is this an 'overall' figure, so 200% uprated means 2 times as stiff as an original spring?

Thanks very much in advance! all the best, Bart

Paul Robertson antwoorde:
On top of standard stiffness bart !00% uprated means twice as stiff.

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » do 13 mar, 2008 08:42

Overigens zitter er volgens mij geen stuggerre dempers op
klopt, de normale eendendempers.
Laatst gewijzigd door leo top op do 13 mar, 2008 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
beter 1 kitcar in de schuur, dan 10 eenden op de sloop

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 13 mar, 2008 17:31

Wow en ik wilde voor 150% procent gaan, daar zie ik dan maar beter van af, 100% lijkt mij al veel, tenslotte wil ik de eend maar een beetje lager hebben dan standaard, zodat de wiellijn mooi aansluit met het spatbord.

Maar dat komt wel t.z.t.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 13 mar, 2008 18:56

ik heb de schokbrekers nog nooit gezien op een eend, mijne zijn dikker en korter

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » do 13 mar, 2008 19:37

backfire schreef:Wow en ik wilde voor 150% procent gaan, daar zie ik dan maar beter van af, 100% lijkt mij al veel, tenslotte wil ik de eend maar een beetje lager hebben dan standaard, zodat de wiellijn mooi aansluit met het spatbord.

Maar dat komt wel t.z.t.
Hoe zou je dit aanpakken? als ik weten mag? Je wilt de veren in de veerpotten vervangen door die op die engelse site? Of is er een andere manier?

Net even zitten zoeken, en op een forum kwam ik tegen dat verlaagde veren sets onder moderne wagens er op diverse manieren zijn. Nu is dat niet helemaal te vergelijken met een eend maar goed, het geeft een idee misschien.

De veren gebruikt (in dit geval onder een volkswagen camper busje) waren lager, maar het aantal wikkelingen waren gelijk. Het staal was even dik, maar de wikkelingen zaten dus dichter op elkaar.

Dit zou inhouden, volgens dat idee, dat de vering niet harder wordt, maar de veerweg korter, waardoor in dit geval de wagenhoogte anders wordt.

Nu is dat niet helemaal het idee bij ons, omdat we juist wel stugger veren willen. Maar, kan het niet zo zijn dat de veren ingekort kunnen worden, opgerekt tot oorspronkelijke lengte en dan teruggeplaatst? Volgens mijn gedachten, krijg je dan een stuggere veer. (denk aan de pennenveer als je m uit trekt)

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » do 13 mar, 2008 19:45

Spookeend schreef:Hoe zou je dit aanpakken? als ik weten mag? Je wilt de veren in de veerpotten vervangen door die op die engelse site? Of is er een andere manier?
Inderdaad, veren in de veerpot vervangen door de stuggere
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 13 mar, 2008 21:43

inderdaad gewoon de veren bestellen van de engelse site. Het mooiste zou natuurlijk zijn dat er progressieve veren onder komen. Voordeel met progressieve veren is dat rijcomfort hetzelfde blijft, alleen hoe verder ze inveren des te stugger dat ze worden. Die zie je vaak bij vervangingsveren van auto´s.

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » do 13 mar, 2008 21:50

door de veerpotten heeft de eend toch al een soort van progressieve vering? Hoe schever hoe strakker.... dat was juist zo revolutionair........
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 13 mar, 2008 22:05

Volgens mij niet de potten maar de radius van trekoog. Revolutionaire van de potten is dat de voorste en achterste draagarm elkaar beïnvloeden, veert de voorste extreem in trekt deze de achterste naar de weg en behoudt zo een betere weg contact.

Maar ik lees net dat er race eenden bestaan met dual rated springs, volgens mij kun je dan beter progressieve veren gebruiken.

Plaats reactie