Wanneer kwamen schijfremmen?
Wanneer kwamen schijfremmen?
Ik vroeg mij af wanneer de schijfrem intrede deed in de 2CV/Dyane. Indien ik mij niet vergis had een Dyane 6 van 82 al schijfremmen, maar zijn ze pas later in de 2CV verschenen. Maar ja, de Dyane had ook "Luftaufladung" en dus 2pk extra. De kreet "Luftaufladung" stond trouwens vroeger in de Duitse folders.
Groeten,
....Lutz
Groeten,
....Lutz
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2682
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 609
- Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
- Locatie: België
- Contacteer:
Re: Wanneer kwamen schijfremmen?
En de Ami 8 kreeg ze al in '69!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 609
- Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
- Locatie: België
- Contacteer:
Dat is eigenlijk gewoon de tijd ver vooruit! Geventileerde schijven, en dan wel 4 stuks ook nog, zie je in deze tijd alleen bij de wat snellere auto's.SamClukkers schreef:Klopt, de 2cv werd in '49 met vier geventileerde schijven geleverd, in april '52 hebben ze dan toch beslist om ze te voorzien van 4 trommeltjes.2cvfreak schreef:zijn ze bij de 2cv niet heel even weg geweest en later weer terug gekomen??
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 609
- Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
- Locatie: België
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Dat is bij veel auto's zo. Bekende BX (later ook ZX) kwaal, de zuigers van de achterremmen die gewoon muurvast komen te zitten en dus helemaal niet meer meeremmen. Omdat er gewoonlijk "relaxed" gereden wordt, en niet geraced, werden de achterremmen nooit gebruikt met het vastroesten als gevolg.
Op de BX gehad en nu ook al weer aan de orde op de ZX.
Maar, zoals gezegd, schijven op de eend werden in 1982 normaal. Er zijn in die tijd nogal wat schommelingen geweest met de omschakeling van trommels naar schijven. Zo hebben veel eenden uit 1982 welschijven, maar bv geen koeltunnel met van die pijpjes waar slangen op kunnen voor de remschijfkoelkappen. Dit omdat ze toch eerst de oude motorbeplating op maakten met het in elkaar zetten van de eend.
Heden ten dage rijden niet veel mensen meer met die koelkappen rond. Of ze zitten er nog wel op, maar de "kachelslang" achtige verloopjes zijn eronder vandaan gerot.
Greatnix Spookeend
Op de BX gehad en nu ook al weer aan de orde op de ZX.
Maar, zoals gezegd, schijven op de eend werden in 1982 normaal. Er zijn in die tijd nogal wat schommelingen geweest met de omschakeling van trommels naar schijven. Zo hebben veel eenden uit 1982 welschijven, maar bv geen koeltunnel met van die pijpjes waar slangen op kunnen voor de remschijfkoelkappen. Dit omdat ze toch eerst de oude motorbeplating op maakten met het in elkaar zetten van de eend.
Heden ten dage rijden niet veel mensen meer met die koelkappen rond. Of ze zitten er nog wel op, maar de "kachelslang" achtige verloopjes zijn eronder vandaan gerot.
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 512
- Lid geworden op: di 28 aug, 2007 16:58
- Locatie: naast me buuren in assen
maar om dat vast roesten te voor komen is toch geen straf om te doenSpookeend schreef:Dat is bij veel auto's zo. Bekende BX (later ook ZX) kwaal, de zuigers van de achterremmen die gewoon muurvast komen te zitten en dus helemaal niet meer meeremmen. Omdat er gewoonlijk "relaxed" gereden wordt, en niet geraced, werden de achterremmen nooit gebruikt met het vastroesten als gevolg
2v6 Club,'87 bleu celeste
2cv6 club '86
Visa Club 0.7, '86 grijs
Cx 2200 pallas '76
Alleen een Citroën, Rijdt als een Citroën!
2cv6 club '86
Visa Club 0.7, '86 grijs
Cx 2200 pallas '76
Alleen een Citroën, Rijdt als een Citroën!
Niet alleen Citroen had/heeft daar last van, zelfs bij Golfjesis het een probleem.
In vroeger tijden (ook toen de Apk nog niet bestond) werden de remleidingen naar achter toe gewoon dichtgeknepen. (Ook voordat er een diagonaal gescheiden remsysteem op de markjt kwam).
Vooral bij oude eendjes doen de remmen achter weinig qua remkracht, wel zorgen ze enigszins voor het in het spoor houden bij hard remmen.
In vroeger tijden (ook toen de Apk nog niet bestond) werden de remleidingen naar achter toe gewoon dichtgeknepen. (Ook voordat er een diagonaal gescheiden remsysteem op de markjt kwam).
Vooral bij oude eendjes doen de remmen achter weinig qua remkracht, wel zorgen ze enigszins voor het in het spoor houden bij hard remmen.