knakkend geluid

Alles over de wielophanging
Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2678
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

knakkend geluid

Bericht door Michiel van G. » za 5 apr, 2008 17:28

mijn dyane heeft weer iets nukkigs:
als ik over een hobbel in de weg rijd, of over een drempel een gaat hoor je heel luid een blikkerig knakkend geluid.
Ik zou niet weten wat het is, vorig jaar zijn de trekogen en kantelmessen gecontroleerd en gesmeerd, daar lag het niet aan, maar het geluid is nog steeds niet weg! (en het is vooral als de auto diep inveert en dan weer uitveert)

het lijkt een beetje op het geluid dat als je versleten stuurkogels hebt (alleen dan veel luider)

wat zou het kunnen zijn?
Verbruik: Afbeelding

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
Locatie: België
Contacteer:

Re: knakkend geluid

Bericht door SamClukkers » za 5 apr, 2008 17:38

Je automatische versnellingsbak? :P

martijntje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 21 nov, 2005 11:48
Locatie: standdaarbuiten

Bericht door martijntje » za 5 apr, 2008 17:57

ik heb ook eens een keer zoiets gehad en dat lag toen aan de binnenspatbord die niet goed in zijn rubbere punten zat op het chassis. kijk daar eens naar.

en net wat sam zegt, misschien je automaatbak
dyane 4 68 en dyane 6 69

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » za 5 apr, 2008 18:36

kijk naar je binnen spatborden!
die kan tegen je draagarm aankomen!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

martijntje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 21 nov, 2005 11:48
Locatie: standdaarbuiten

Bericht door martijntje » za 5 apr, 2008 19:01

ja siemen dat bedoelde ik te zeggen
dyane 4 68 en dyane 6 69

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 5 apr, 2008 19:12

ik had een keer kleine steentjes boven op de achterwielarmen liggen. Op het stuk waar de lagers zitten. Bij het inveren was er te weinig ruimte tussen de armen en de voorrand van het binenspatbord achter, dan knakten en kradten de steentjes lans het binnenspatbord. (In die hoek van de C-stijl). Kon ze er met een metalen liniaal uitwippen. Lang naar gezocht ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » za 5 apr, 2008 20:12

spatbord!!!

en anders je traverse bouten even aandraaien en opnieuw borgen

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » za 5 apr, 2008 21:29

De boven- of onderplaat van het chassis? Die kan 'plok' laten horen. Gebeurt het bijvoorbeeld ook wanneer je met het eerste wiel een oprit op rijdt?
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2678
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 5 apr, 2008 23:40

Ik denk dat het of de traversebouten of het spatbord is.
Mijn binnenspatborden zijn nogal vreemd van vorm, en passen met geen mogelijkheid in die rubber steuntjes. dat zal bes bijdragen. Alleen klinkt het zo 'hard' dat het de traversebouten wel moeten zijn.

als ik die wil aandraaien: wat voor borging en hoeveel nM?
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » zo 6 apr, 2008 01:15

Ik had het zelfde probleem. Bleek dat het spatbord en de wieldraagarm rechts voor te dicht op elkaar zaten. Als hij dan heel ver door veerd schiet het langs elkaar en dat maakt een hard knak geluid. Heb een stukje van het spatbord boven de wieldraagarm af geslepen.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 6 apr, 2008 07:21

gewoon vast michiel!!!!

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » zo 6 apr, 2008 09:20

Ramonami schreef:gewoon vast michiel!!!!
Mwah, ik zou toch even in een vraagbaak willen kijken om te zien op hoeveel m´n momentsleutel ingesteld moet worden.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 6 apr, 2008 12:33

4 a 5 m.daN
diverse Citroens, wat anders.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 6 apr, 2008 12:43

is dat gelijk aan 50nm?

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2678
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » vr 11 apr, 2008 16:51

vandaag even de boel op bokjes gezet: en daar is het euvel: stuurkogel aan de bestuurderskant tikt als een idioot. als ik het wiel hevig heen en weer beweeg. Betekent dit dat de stuurkogels moeten worden vervangen? of moeten ze worden gesteld? het is alleen aan de bestuurders kant, de andere kant heeft er geen last van (als ik daar aan het wiel sjor tikt eveneens de kogel links)
Verbruik: Afbeelding

Plaats reactie