Hieronder zie je wat ik allemaal al gedaan heb (en dus wat nog ontbreekt)

De 123ignition was overleden na 200 km: geen ledje dat brandde meer en geen vonk op bougies.
Na inbouwen van de puntjes, schoonmaken met een dubbeltje (dus uit het gulden tijdperk voor de polijsting, niet die euro-zooi) en afstelling daarvan (boven en onderkant van de nok met een lampje) startte hij.
Maar: 'hij loopt niet soepel, alsof 1 cylinder niet meedoet' (het oor van de meester, ik vond het goed klinken).
- rechtercylinder doet het goed. neem je de bougiekabel weg, valt hij stil. Spruitstuk is ook kouder aan het begin.
Doe je dat bij de linker cylinder gaat hij hortend en stotend wel verder. bougiekabel vastzetten tijdens het draaien zorgt wel voor een betere motorloop. RARA hoe kan dat?

- kabels omzetten: zelfde effect
- bougies vergeten te wisselen, niet getest
- bougies bekijken: beiden even zwart en vers en gelijke 0,6 mm ruimte
- compressie met meter: beiden ong. 128. Gelijke compressie is goed
markeren van de onsteking op het huis (scheelt later weer afstellen)
- alles uit elkaar, droog maken, zien dat de puntjes vervangen mogen worden, er zit een put in de ene.
- weer samenschroeven en afstellen (0,4 mm voor puntafstand)
- bij verbreken, soms vonken, maar bij het lopen v.d. motor niet meer
- Valse lucht: losmaken van spruitstuk om pakking te bekijken (valse lucht): in orde. Fijn hoor, de motor doet het niet meer, bobine erg warm.
Na ong. 30 min nog steeds zo. toch weer gestart. Na prutsen met de kabels en wachten en puntjes verbreken en naar rechts draaien (vervroeging) van 2 mm, want hij weigerde te starten, deed hij het toch weer.
- verdraaien bij warme lopende motor van de puntjes voor betere afstelling hielp niet echt, vergt oor van de meester.
Ik ga in ieder geval de bougiekabels vervangen om zeker te zijn.
De bobine lijkt (bijna) het altijd te doen als ik de draadjes zo lees en is zelden de boosdoener. Zeker niet gezien de goede werking van de ene cylinder.
Iemand die me kan helpen met een goede tip?
Alvast bedankt!