relais knipperlichten snel kapot?

Gesloten
Truudsje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 7 mei, 2003 20:18
Locatie: Tilburg
Contacteer:

relais knipperlichten snel kapot?

Bericht door Truudsje » di 16 dec, 2003 10:30

Vorig jaar deden mijn knipperlichten het niet en is mijn relais vervangen. Daarna weer puik in orde. Nu dit jaar weer hetzelfde liedje. Er zit nu weer een nieuw relais in en ik knipper weer, maar ik vroeg me af of het "normaal" (voor zover bij een eend iets normaal kan zijn natuurlijk....) is dat zo'n ding na een jaar ermee ophoudt? Zie ik iets over het hoofd?

Trudie

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » di 16 dec, 2003 11:14

volgens mij is dit niet normaal,
is het ding goed aangesloten?
1977 Mehari

Truudsje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 7 mei, 2003 20:18
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Truudsje » di 16 dec, 2003 11:17

Ik ga er wel van uit. Beide keren is het relais aangesloten door monteurs. Of bedoel je het achterliggend electrisch circuit? Daar heb ik niet naar laten kijken ...

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » di 16 dec, 2003 11:23

hoe het aangesloten moet weet ik ook niet,
maar ik kon me wel voorstellen dat dat een van de oorzaken kon zijn...

is het misschien iets met vocht/kou?
1977 Mehari

Truudsje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 7 mei, 2003 20:18
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Truudsje » di 16 dec, 2003 11:27

Dat laatste denk ik zelf ook, omdat het vorige keer ook in de winter was na met de regen te hebben gereden. Er loopt bij hevig regenval ook wel eens een drupje water over mijn dashboard dus het kan wel zijn...

Ik denk dat ik ik gewoon het hele electrisch circuit eens laat nakijken... ik vind het ook vreemd namelijk.

Groetjes Trudie

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 16 dec, 2003 18:02

Helpt het ook als je een tik tegen je relais aan geeft ? Ze willen soms wel eens vast zitten. Baadt het niet, schaadt het niet.
Afblijven.

Gebruikersavatar
BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 1 sep, 2003 01:23
Locatie: Utreg

Bericht door BlueDuck » vr 19 dec, 2003 17:16

Zou inderdaad heel goed kunnen dat door binnengedrongen water dat relais is vastgeroest ofzo. Ik vind t zelf inieder geval wel aannemelijk klinken.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 598
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: relais knipperlichten snel kapot?

Bericht door Handjes » vr 19 dec, 2003 18:53

Die dingen gaan gewoon vaak kapot. Is toeval. Heb je toevallig stroom afgetapt van een van de aansluitingen (voor radio bijvoorbeeld)? Dan kan het zijn dat ie te veel piekstroom krijgt.
La vie est belle.

Truudsje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 7 mei, 2003 20:18
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Truudsje » ma 28 jun, 2004 12:47

Probleem inmiddels opgelost. De spanningsregelaar bleek kapot. Ik had namelijk ook vaak kapotte stadslichten en vond het toch ronduit vreemd. Nu ben ik echt nog een beginnend beginner met veel te weinig tijd om onder de motorkap te kijken en wist ik niet beter dan dat het vocht betrof. Had er in de zomer ook geen last van (gebruik je ook veeeeeel minder je lampen natuurlijk!!).

Maar ducky moest voor keuring en heb het toen meteen effe aan Jan van http://www.eendenspul.nl gevraagd en bij het nameten van de spanning die van de accu kwam bleek deze veel te hoog (14,5 volt bij stationair lopen en 17 bij gas geven ipv de aanbevolen 13!!). Nieuwe spanningsregelaar erop en probleem moet verholpen zijn.

Tip dus voor mensen die denken dat relais vaak kapot gaat: kijk ook even je spanning na!! Teveel spanning is niet goed voor mensen, maar ook niet voor eenden!

Gesloten