mini-revisie

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Gesloten
Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

mini-revisie

Bericht door Bullit » ma 21 apr, 2003 11:35

Gisteren was het zover: voor het eerst sinds 1987 gaf de km-teller niets dan nullen weer! :D

Komende zomer krijgt de eend een algemene opknap-beurt. Geen totale restauratie of zo, maar wel wat laswerkzaamheden, een nieuwe laklaag (met de ruiten eruit) enz.

Verder wil ik het blokje er eens uithalen een onderhanden nemen.

Ik dacht zelf aan het plaatsen van nieuwe zuigerveren, het ontkolen van de kop en het opnieuw inslijpen van de (oude) kleppen. Daarna alles weer inelkaar te zetten met nieuwe pakkingen.

Als ik het zo bekijk moet het mogelijk zijn de zuigerveren te vervangen zonder het blok zelf te splitsen. Waar bij reguliere motoren de zuiger van boven in het blok gaat en daarna de 'big ends' worden gemonteerd moet het bij een eend toch mogelijk zijn de cilinders over de zuiger te laten zakken, nietwaar? Ik bedoel, ze hoeven toch niet per se van de krukas af?
Anderzijds is het misschien toch wel handig om het blok even te splitsen, schoon te maken en te voorzien van wat nieuwe loctite op het pasvlak.

Verder nog wat vragen:
- welke zuigerringen zijn aan te raden? Verchroomde?
- bestaan er zuigers die voor een 9,0:1 compressie zorgen en die in de originele 602 cc, cilinders passen? Op internet zijn allerlei zuigers met een verhoogde compressie te vinden (ik heb 7,9;1), maar die worden of geleverd met cilinders of ze zijn voor bedoeld voor opgeboorde cilinders.

bedankt voor tips / opmerkingen,

Bullit

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 21 apr, 2003 17:29

Ik heb pas toevallig een donorblok gesloopt. En je kunt bij de zuigers komen door alleen de cilinders te verwijderen.

Of het daarna ook weer in elkaar te monteren is weet ik niet. Donorblokje gaat alleen uit elkaar. ik heb er zelfs al een brander op gezet om schroeven los te "branden". (verschillende soorten ijzer krijg je door hitte van elkaar af!!!)

Succes

Gebruikersavatar
peter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:55
Locatie: Amersfoort

Bericht door peter » ma 5 mei, 2003 10:14

als je nieuwe zuigerveren plaatst, moet je ook even je cilinderwanden honen. door de jaren heen is er namelijk een rand ontstaan in de cilinderwand. De nieuwe veren zijn hoger, en dus komen ze tegen de rand aan.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Motor revisie

Bericht door Gerard2cv » di 6 mei, 2003 08:35

Even over die zuigers en cilinders:Veel setjes zuigrveren hebben een
topveer waar aan de bovenkant een kleine uitsparing zit, zodat dat randje niet geraakt
wordt.Als je gaat honen moet je eigenlijk een overmaat set zuigers gaan kopen.Mijn
advies hiebij is de cilinder met grof schuurpapier Kruislings schuren,zodat de nieuwe
veren weer goed kunnen paslopen( dus rustig inrijden) Over de montage,De zuiger
in de stand leggen waarin hij gemonteerd wordt.Dan de veren van onder naar boven
monteren (ze zijn alle 3 verschillend en hebbn soms een bovenkant,gemerkt met het
woord TOP) de openingen over de bovnste helft de slot openingen verdelen,dus geen
enkele opening aan de onderzijde van de cil.De cilinder op zijn kop zetten en dan de zuiger met een zuigerveerklemband de veren er in drukken.Zodanig dat de zuiger er nog
net een paar milimeter er bovenuitsteekt.Lekker olie in de cil.en dan de zuiger van onder
naar boven in de cilinder drukken(evt.met een hamersteel) Tot het zuigerpengat,Anders
heel voorzichtig terug tikken.In de zuiger het voorste borgveertje monteren en in de zuiger wat spiritus doen en aansteken.Nu word de zuiger lekker warm,waardoor je de
pen er met de hand kan indrukken en dan de cilinder op zijn plaats drukken.
Ik hoop dat deze uitleg duidelijk genoeg was SUCCES.

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » di 6 mei, 2003 18:27

Ben zelf ook aan her spelen met een overgebleven blokje ,
de cilinders keken nog goed allen de zuiger had donkere plekken (teweinig smering te heet??
voelt nog wel glad aan hoor ,
Alles vernieuwen of gewoon schoonmaken en nieuwe zuigerveren??

Groeten Teun

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Zuigers en cilinder

Bericht door Gerard2cv » vr 9 mei, 2003 18:14

Controle van zuigers en cilinders is een secuur
werkje.Zonder zuigerveren mag de speling tussen de zuiger en de cilinder tussen de
0,05 en 0,07mm zijn.Als dat goed is moet je met een oude zuigerveer,die je breekt, de
groeven schoonschrappen tot je het blanke materiaal weer ziet (erg nauwkeurig) Dan
plaats je de nieuwe veer in de cilinder en zorgt dat hij recht ligt (hier kan je de zuiger
gebruiken) De slotopening van die veer moet 0.10mm zijn.Daarna kan je de veren zoals
op de verpakking staat aangegeven voorzichtig gaan monteren.Zorg er wel voor dat
alle slotopeningen verdeelt over de bovenste helft van de zuiger.Dan een zuigerveerklem
erover en de zuiger monteren tot het gat van de zuigerpen vrij blijft.Wat spiritus in de zui-
ger zodat hij warm wordt en je de pen er zo in kan drukken.

Gesloten