Gisteren was het zover: voor het eerst sinds 1987 gaf de km-teller niets dan nullen weer!
Komende zomer krijgt de eend een algemene opknap-beurt. Geen totale restauratie of zo, maar wel wat laswerkzaamheden, een nieuwe laklaag (met de ruiten eruit) enz.
Verder wil ik het blokje er eens uithalen een onderhanden nemen.
Ik dacht zelf aan het plaatsen van nieuwe zuigerveren, het ontkolen van de kop en het opnieuw inslijpen van de (oude) kleppen. Daarna alles weer inelkaar te zetten met nieuwe pakkingen.
Als ik het zo bekijk moet het mogelijk zijn de zuigerveren te vervangen zonder het blok zelf te splitsen. Waar bij reguliere motoren de zuiger van boven in het blok gaat en daarna de 'big ends' worden gemonteerd moet het bij een eend toch mogelijk zijn de cilinders over de zuiger te laten zakken, nietwaar? Ik bedoel, ze hoeven toch niet per se van de krukas af?
Anderzijds is het misschien toch wel handig om het blok even te splitsen, schoon te maken en te voorzien van wat nieuwe loctite op het pasvlak.
Verder nog wat vragen:
- welke zuigerringen zijn aan te raden? Verchroomde?
- bestaan er zuigers die voor een 9,0:1 compressie zorgen en die in de originele 602 cc, cilinders passen? Op internet zijn allerlei zuigers met een verhoogde compressie te vinden (ik heb 7,9;1), maar die worden of geleverd met cilinders of ze zijn voor bedoeld voor opgeboorde cilinders.
bedankt voor tips / opmerkingen,
Bullit
mini-revisie
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9242
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Ik heb pas toevallig een donorblok gesloopt. En je kunt bij de zuigers komen door alleen de cilinders te verwijderen.
Of het daarna ook weer in elkaar te monteren is weet ik niet. Donorblokje gaat alleen uit elkaar. ik heb er zelfs al een brander op gezet om schroeven los te "branden". (verschillende soorten ijzer krijg je door hitte van elkaar af!!!)
Succes
Of het daarna ook weer in elkaar te monteren is weet ik niet. Donorblokje gaat alleen uit elkaar. ik heb er zelfs al een brander op gezet om schroeven los te "branden". (verschillende soorten ijzer krijg je door hitte van elkaar af!!!)
Succes
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Motor revisie
Even over die zuigers en cilinders:Veel setjes zuigrveren hebben een
topveer waar aan de bovenkant een kleine uitsparing zit, zodat dat randje niet geraakt
wordt.Als je gaat honen moet je eigenlijk een overmaat set zuigers gaan kopen.Mijn
advies hiebij is de cilinder met grof schuurpapier Kruislings schuren,zodat de nieuwe
veren weer goed kunnen paslopen( dus rustig inrijden) Over de montage,De zuiger
in de stand leggen waarin hij gemonteerd wordt.Dan de veren van onder naar boven
monteren (ze zijn alle 3 verschillend en hebbn soms een bovenkant,gemerkt met het
woord TOP) de openingen over de bovnste helft de slot openingen verdelen,dus geen
enkele opening aan de onderzijde van de cil.De cilinder op zijn kop zetten en dan de zuiger met een zuigerveerklemband de veren er in drukken.Zodanig dat de zuiger er nog
net een paar milimeter er bovenuitsteekt.Lekker olie in de cil.en dan de zuiger van onder
naar boven in de cilinder drukken(evt.met een hamersteel) Tot het zuigerpengat,Anders
heel voorzichtig terug tikken.In de zuiger het voorste borgveertje monteren en in de zuiger wat spiritus doen en aansteken.Nu word de zuiger lekker warm,waardoor je de
pen er met de hand kan indrukken en dan de cilinder op zijn plaats drukken.
Ik hoop dat deze uitleg duidelijk genoeg was SUCCES.
topveer waar aan de bovenkant een kleine uitsparing zit, zodat dat randje niet geraakt
wordt.Als je gaat honen moet je eigenlijk een overmaat set zuigers gaan kopen.Mijn
advies hiebij is de cilinder met grof schuurpapier Kruislings schuren,zodat de nieuwe
veren weer goed kunnen paslopen( dus rustig inrijden) Over de montage,De zuiger
in de stand leggen waarin hij gemonteerd wordt.Dan de veren van onder naar boven
monteren (ze zijn alle 3 verschillend en hebbn soms een bovenkant,gemerkt met het
woord TOP) de openingen over de bovnste helft de slot openingen verdelen,dus geen
enkele opening aan de onderzijde van de cil.De cilinder op zijn kop zetten en dan de zuiger met een zuigerveerklemband de veren er in drukken.Zodanig dat de zuiger er nog
net een paar milimeter er bovenuitsteekt.Lekker olie in de cil.en dan de zuiger van onder
naar boven in de cilinder drukken(evt.met een hamersteel) Tot het zuigerpengat,Anders
heel voorzichtig terug tikken.In de zuiger het voorste borgveertje monteren en in de zuiger wat spiritus doen en aansteken.Nu word de zuiger lekker warm,waardoor je de
pen er met de hand kan indrukken en dan de cilinder op zijn plaats drukken.
Ik hoop dat deze uitleg duidelijk genoeg was SUCCES.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Zuigers en cilinder
Controle van zuigers en cilinders is een secuur
werkje.Zonder zuigerveren mag de speling tussen de zuiger en de cilinder tussen de
0,05 en 0,07mm zijn.Als dat goed is moet je met een oude zuigerveer,die je breekt, de
groeven schoonschrappen tot je het blanke materiaal weer ziet (erg nauwkeurig) Dan
plaats je de nieuwe veer in de cilinder en zorgt dat hij recht ligt (hier kan je de zuiger
gebruiken) De slotopening van die veer moet 0.10mm zijn.Daarna kan je de veren zoals
op de verpakking staat aangegeven voorzichtig gaan monteren.Zorg er wel voor dat
alle slotopeningen verdeelt over de bovenste helft van de zuiger.Dan een zuigerveerklem
erover en de zuiger monteren tot het gat van de zuigerpen vrij blijft.Wat spiritus in de zui-
ger zodat hij warm wordt en je de pen er zo in kan drukken.
werkje.Zonder zuigerveren mag de speling tussen de zuiger en de cilinder tussen de
0,05 en 0,07mm zijn.Als dat goed is moet je met een oude zuigerveer,die je breekt, de
groeven schoonschrappen tot je het blanke materiaal weer ziet (erg nauwkeurig) Dan
plaats je de nieuwe veer in de cilinder en zorgt dat hij recht ligt (hier kan je de zuiger
gebruiken) De slotopening van die veer moet 0.10mm zijn.Daarna kan je de veren zoals
op de verpakking staat aangegeven voorzichtig gaan monteren.Zorg er wel voor dat
alle slotopeningen verdeelt over de bovenste helft van de zuiger.Dan een zuigerveerklem
erover en de zuiger monteren tot het gat van de zuigerpen vrij blijft.Wat spiritus in de zui-
ger zodat hij warm wordt en je de pen er zo in kan drukken.