geklapper
geklapper
Laatste tijd heb ik last van geklapper uit mijn vooronder, ook voel ik het trillen aan mijn stuur. fusees en lagers zijn 100% en stuurhuis is ook vervangen, het is vooral als mijn eend lekker warm is dus wat kan dit zijn. ook trek ie een heel klein beetje scheef soms als ik over van die brug hobbels op de snelweg rijd.
Ik zou het zo niet weten wat het precies zou kunnen zijn. Wel heb ik een keer een soortgelijk iets meegemaakt met m'n BMW. Auto dweilde over de weg op hobbels etc. Dus ook op de snelweg wat jij beschrijft. Ook hoorde ik geklapper aan de voorzijde en ook aan de achterzijde. Uiteindelijk bleken hetde silent blocks van de achteras te zijn. Nu weet ik dat een 2cv heel anders gebouwd is, maar ik wil hiermee zeggen dat dit soort problemen soms moeilijk te vinden zijn en blijkt het iets anders te zijn als waar je aan denkt.
Re: geklapper
Klinkt als versleten fusees, maar die waren goed zei je (gecontroleerd door vakman?). In tweede instantie zou ik denken aan versleten motorsteunrubbers of tegen de wielschermen aanlopende aandrijfassen.
La vie est belle.
Kan het niet de velg zijn, die aan de binnenkant dikker geworden is door roest en daardoor in een bocht tegen de fusee komt? Als je hem opkrikt en het wiel ronddraait, loopt hij waarschijnlijk niet aan, maar je kunt wel zien of de velg op sommige plekker iets is afgeleten en dus kontact heeft gemaakt met de fusee.
C'est la crème de la crème...
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Ik vind het prima als je er ander assen opzet,maar is het niet leuker als je zelf heeft
gevonden,waarom je die as of assen vernieuwd.Even een krik onder de draagarm,
zodat de as in zijn normale stand blijft en dan met je hand de as vasthouden en het wiel
bewegen.De ruimte op het schuifstuk is niet belangrijk.en draait het stuur ook zo,waar
je die rammel hoort.
gevonden,waarom je die as of assen vernieuwd.Even een krik onder de draagarm,
zodat de as in zijn normale stand blijft en dan met je hand de as vasthouden en het wiel
bewegen.De ruimte op het schuifstuk is niet belangrijk.en draait het stuur ook zo,waar
je die rammel hoort.
Trillen voortrein
Heb je al gekeken of er niet te veel speling op je stuurkogels zit? Als je over een gat in de weg rijdt en hij blijft hierna trillen is dit meestal de oorzaak.
Krik onder je draagarm, over het wiel heen kijken naar de stuurkogel/ stuurlevier terwijl je het wiel beweegt. Hier hoort hij iets speling te hebben omdat je anders helemaal niet meer stuurt, maar zeker geen millimeters (of centimeters). Er zit een veer achter waar je tegenin drukt, dus wel stevig duwen.
Als hij teveel speling heeft, kan je 'm nastellen; wiel eraf, splitpennetje eruit en met platte beitel of ander passend gereedschap opsluitmoer (met 4 sleufjes) iets aandraaien. Ik draai meestal tot hij aan ligt en dan 3/4 slag terug. Wel controleren dat hij niet te strak staat door aan het stuur te draaien en te zien of de stuurkogel de hele zwenking kan maken zonder zwaar punt.
Succes.
Krik onder je draagarm, over het wiel heen kijken naar de stuurkogel/ stuurlevier terwijl je het wiel beweegt. Hier hoort hij iets speling te hebben omdat je anders helemaal niet meer stuurt, maar zeker geen millimeters (of centimeters). Er zit een veer achter waar je tegenin drukt, dus wel stevig duwen.
Als hij teveel speling heeft, kan je 'm nastellen; wiel eraf, splitpennetje eruit en met platte beitel of ander passend gereedschap opsluitmoer (met 4 sleufjes) iets aandraaien. Ik draai meestal tot hij aan ligt en dan 3/4 slag terug. Wel controleren dat hij niet te strak staat door aan het stuur te draaien en te zien of de stuurkogel de hele zwenking kan maken zonder zwaar punt.
Succes.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
En uiteraard daarna sporing stellen.Dit kan je zelf.Je neemt een stuk vliegertouw en een
elastiek en span dat zo om de 4 wielen dat de draad zo dicht mogelijk bij het hart(dus net
naast de middelste bobbel)Als je dan de voorwilen recht zet moet je dus aan de achter-
kant van de voowielen tussen het draadje en de band 1-2mm ruimte hebben.Wel aan
beide zijde.De stand van het stuur bepaalt welke kant je moet stellen.
elastiek en span dat zo om de 4 wielen dat de draad zo dicht mogelijk bij het hart(dus net
naast de middelste bobbel)Als je dan de voorwilen recht zet moet je dus aan de achter-
kant van de voowielen tussen het draadje en de band 1-2mm ruimte hebben.Wel aan
beide zijde.De stand van het stuur bepaalt welke kant je moet stellen.
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Ik snap de procedure geloof ik, maar waarom bepaalt de stand van het stuur welke kant je stelt? Je moet toch in 1 keer beide voorwielen stellen? Anders stel je de sporing door beide wielen te verdraien.Gerard Maas schreef:En uiteraard daarna sporing stellen.Dit kan je zelf.Je neemt een stuk vliegertouw en een
elastiek en span dat zo om de 4 wielen dat de draad zo dicht mogelijk bij het hart(dus net
naast de middelste bobbel)Als je dan de voorwilen recht zet moet je dus aan de achter-
kant van de voowielen tussen het draadje en de band 1-2mm ruimte hebben.Wel aan
beide zijde.De stand van het stuur bepaalt welke kant je moet stellen.
Waarschijnlijk zie ik hier iets over het hoofd ...
Afblijven.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Als je een afwijking in de sporing heb,weet je nog niet aan welke spoostang je moet
gaan draaien,als je dan de stand van het suurwiel in de middenstand zet(vandaar dat
stuk elastiek er tussen) dan zie je aan het draadje welk wiel afwijkt.Ik hoop dat je het
nu snapt,anders moet je het voor de lol een keer proberen.Al doende leert men.
gaan draaien,als je dan de stand van het suurwiel in de middenstand zet(vandaar dat
stuk elastiek er tussen) dan zie je aan het draadje welk wiel afwijkt.Ik hoop dat je het
nu snapt,anders moet je het voor de lol een keer proberen.Al doende leert men.