geklapper

Alles over de wielophanging
Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

geklapper

Bericht door Ramon » vr 25 jun, 2004 21:46

Laatste tijd heb ik last van geklapper uit mijn vooronder, ook voel ik het trillen aan mijn stuur. fusees en lagers zijn 100% en stuurhuis is ook vervangen, het is vooral als mijn eend lekker warm is dus wat kan dit zijn. ook trek ie een heel klein beetje scheef soms als ik over van die brug hobbels op de snelweg rijd.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 26 jun, 2004 11:48

Ik zou het zo niet weten wat het precies zou kunnen zijn. Wel heb ik een keer een soortgelijk iets meegemaakt met m'n BMW. Auto dweilde over de weg op hobbels etc. Dus ook op de snelweg wat jij beschrijft. Ook hoorde ik geklapper aan de voorzijde en ook aan de achterzijde. Uiteindelijk bleken hetde silent blocks van de achteras te zijn. Nu weet ik dat een 2cv heel anders gebouwd is, maar ik wil hiermee zeggen dat dit soort problemen soms moeilijk te vinden zijn en blijkt het iets anders te zijn als waar je aan denkt.

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » za 26 jun, 2004 12:11

hello

Trekt hij ook opzij als moet remmen? plots remmen?

dan zou het kunnen zijn dat je je hem eens moet laten uitlijnen. Dat de wielhoeken verkeerd staan.
greets robin

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 26 jun, 2004 12:19

Ik zou eerst maar eens kijken of je schermen nergens aanlopen,zeker bij de draagarmen
of bij de aandrijfassen.Daarna kijken of er opwaardse speling op de fusee zit.Als dat
niet helpt moet je het toch even laten horen,dan kan ik misschien meer zeggen.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: geklapper

Bericht door Handjes » za 26 jun, 2004 15:22

Klinkt als versleten fusees, maar die waren goed zei je (gecontroleerd door vakman?). In tweede instantie zou ik denken aan versleten motorsteunrubbers of tegen de wielschermen aanlopende aandrijfassen.
La vie est belle.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » za 26 jun, 2004 19:07

wat jullie zeggen is allemaal goed in orde, het is echt in het stuur of aandrijf meganisme, ik denk zelf dat het mijn aandrijf assen zijn die ver verslesleten zijn, en soms als ik veel gas geef op een rotonde hoor ik gebonk en voel ik het ook, ook als ik plots hard en lang moet remmen trilt het.

Gast

Bericht door Gast » za 26 jun, 2004 20:01

ik denk ok je aandrijfassen (homokieten)

Job

Christian
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: za 15 mar, 2003 19:32
Locatie: Eijsden

Bericht door Christian » za 26 jun, 2004 21:44

Kan het niet de velg zijn, die aan de binnenkant dikker geworden is door roest en daardoor in een bocht tegen de fusee komt? Als je hem opkrikt en het wiel ronddraait, loopt hij waarschijnlijk niet aan, maar je kunt wel zien of de velg op sommige plekker iets is afgeleten en dus kontact heeft gemaakt met de fusee.
C'est la crème de la crème...

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 27 jun, 2004 17:59

christiaan: wat jij zegt is ook niet het probleem, ik ga gewoon ruil assen er in zetten en kijken of het minder is geworden dan.

of heeft iemand anders nog ideen?

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 28 jun, 2004 11:53

Ik vind het prima als je er ander assen opzet,maar is het niet leuker als je zelf heeft
gevonden,waarom je die as of assen vernieuwd.Even een krik onder de draagarm,
zodat de as in zijn normale stand blijft en dan met je hand de as vasthouden en het wiel
bewegen.De ruimte op het schuifstuk is niet belangrijk.en draait het stuur ook zo,waar
je die rammel hoort.

Sander

Trillen voortrein

Bericht door Sander » ma 28 jun, 2004 18:51

Heb je al gekeken of er niet te veel speling op je stuurkogels zit? Als je over een gat in de weg rijdt en hij blijft hierna trillen is dit meestal de oorzaak.

Krik onder je draagarm, over het wiel heen kijken naar de stuurkogel/ stuurlevier terwijl je het wiel beweegt. Hier hoort hij iets speling te hebben omdat je anders helemaal niet meer stuurt, maar zeker geen millimeters (of centimeters). Er zit een veer achter waar je tegenin drukt, dus wel stevig duwen.

Als hij teveel speling heeft, kan je 'm nastellen; wiel eraf, splitpennetje eruit en met platte beitel of ander passend gereedschap opsluitmoer (met 4 sleufjes) iets aandraaien. Ik draai meestal tot hij aan ligt en dan 3/4 slag terug. Wel controleren dat hij niet te strak staat door aan het stuur te draaien en te zien of de stuurkogel de hele zwenking kan maken zonder zwaar punt.

Succes.

Gebruikersavatar
BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 1 sep, 2003 01:23
Locatie: Utreg

Bericht door BlueDuck » di 29 jun, 2004 01:25

Nog ff over dat krikken... Gewoon een stukje hout tussen de krik en het te krikken deel voorkomt een boel ellende.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 29 jun, 2004 08:32

En uiteraard daarna sporing stellen.Dit kan je zelf.Je neemt een stuk vliegertouw en een
elastiek en span dat zo om de 4 wielen dat de draad zo dicht mogelijk bij het hart(dus net
naast de middelste bobbel)Als je dan de voorwilen recht zet moet je dus aan de achter-
kant van de voowielen tussen het draadje en de band 1-2mm ruimte hebben.Wel aan
beide zijde.De stand van het stuur bepaalt welke kant je moet stellen.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 29 jun, 2004 10:52

Gerard Maas schreef:En uiteraard daarna sporing stellen.Dit kan je zelf.Je neemt een stuk vliegertouw en een
elastiek en span dat zo om de 4 wielen dat de draad zo dicht mogelijk bij het hart(dus net
naast de middelste bobbel)Als je dan de voorwilen recht zet moet je dus aan de achter-
kant van de voowielen tussen het draadje en de band 1-2mm ruimte hebben.Wel aan
beide zijde.De stand van het stuur bepaalt welke kant je moet stellen.
Ik snap de procedure geloof ik, maar waarom bepaalt de stand van het stuur welke kant je stelt? Je moet toch in 1 keer beide voorwielen stellen? Anders stel je de sporing door beide wielen te verdraien.

Waarschijnlijk zie ik hier iets over het hoofd ...
Afblijven.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 29 jun, 2004 12:33

Als je een afwijking in de sporing heb,weet je nog niet aan welke spoostang je moet
gaan draaien,als je dan de stand van het suurwiel in de middenstand zet(vandaar dat
stuk elastiek er tussen) dan zie je aan het draadje welk wiel afwijkt.Ik hoop dat je het
nu snapt,anders moet je het voor de lol een keer proberen.Al doende leert men.

Gesloten