schokbrekers AZ 12 pk 1962 - hoe zit het nou?

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Kees-Jan Smit
Beginner
Beginner

schokbrekers AZ 12 pk 1962 - hoe zit het nou?

Bericht door Kees-Jan Smit » do 22 mei, 2008 17:23

Mensen,

Mijn AZ 12 pk van bouwjaar 1962 is geweldig, alleen klopt er iets niet met de schokbrekers. Voor zitten er frotteurs en batteurs, die doen hun werk prima. Achter batteurs en schokbrekers, en ik heb nu twee soorten schokbrekers er op gehad, maar bij allebei werd de demping zo hard als een plank, helemaal niet des twaalfpeekaas. Nu rij ik rond zonder de schokbrekers, en dat rijdt weliswaar heerlijk, maar zo hoort het volgens mij niet want de bevestigingspunten zitten er wel degelijk!

Wie weet hoe het moet? En als ik schokdempers achter moet, welk merk is dan goed? Voor de duidelijkheid, ik zoek een zeer zachte demping.

Edit: Als ik 'm snel volledig induw aan de achterkant veert 'ie een keer of 5 na.

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » do 22 mei, 2008 17:42

Volgens mij horen er achter ook frotteurs te zitten, dat heeft mijn AZ van '58 ten minste. Ik zou 'gewoon' van normale schokdempers achter over gaan op frotteurs achter.

Groetjes en succes, Bart

marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door marcopr » do 22 mei, 2008 17:47

Het kan goed zijn dat de wagen frotteurs en batteurs heeft. De schokbrekers zijn dan een accesoire. Kijk of je de frotteurs kan nastellen. Maar als hij goed rijdt is het oké. 5 keer naveren is normaal.
geniet van het soepele. :shock:

Kees-Jan Smit
Beginner
Beginner

Bericht door Kees-Jan Smit » do 22 mei, 2008 18:00

Dankdank!

Frotteurs achter: Ik heb hier nog twee van buitenaf nastelbare frotteurs liggen, kan ik die gewoon zomaar huppekee d'r in schroeven?

Frotteurs nastellen: Je bedoelt de frotteurs die ik nu voorin heb zitten? Die staan al behoorlijk strak hoor. En achterin heb ik ze niet (nou ja, nog niet dan, zie hierboven).

Het rijdt wel heerlijk zoals het nu is zo met alleen batteurs achter, bijna beter dan m'n DS :D

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » vr 23 mei, 2008 00:09

Een 62er moet achter normaal frotteurs hebben zo niet dan is er vermoedelijk ooit eens de achteras gewisseld voor een hydraulisch schokbreker model van eind jaren 60. Waar en hoe zitten de schokbrekers aan het chassis vast? Gelaste bevestiging of gebout?
diverse Citroens, wat anders.

Kees-Jan Smit
Beginner
Beginner

Bericht door Kees-Jan Smit » vr 23 mei, 2008 08:11

Ziet er uit als geboute bevestiging vanwege de grote zeskant die de stang zit (waar de schokbreker op gemonteerd wordt). Die stang zit onder het achterste montagepunt van de veerpot aan het chassis bevestigd, zoals het bij een 2cv6 ook zit.

Maar als er inderdaad schokbrekers onder moeten, welke zouden dat dan moeten zijn? Dat zouden dan wel hele slappe moeten zijn, of zijn die stangetjes soms bedoeld om elastiekjes omheen te doen? :lol:

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door landloper » vr 23 mei, 2008 10:44

Wanneer het chassis origineel is, horen er dus hydraulische schokbrekers op.

Wellicht geeft de achtertraverse uitsluitsel (buis waar de draagarmen op scharnieren. De frotteur-variant heeft aan elke kant onder het afsluitdeksel drie uitstekende nokken/lippen waar de frotteur over heen zit. Tevens zitten op de draagarmen dan drie gelaste bouten waar de frictieschuif van de frotteur aan vast gebout zit.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Kees-Jan Smit
Beginner
Beginner

Bericht door Kees-Jan Smit » vr 23 mei, 2008 15:14

Het chassis is origineel voor zover ik kan zien. Ik heb deze eend in 1991 in Zuid-Frankrijk gekocht van een boer die te oud was om er nog mee te rijden, voor zover ik kan inschatten is het allemaal nog zoals het ooit de fabriek verliet. Maar je weet nooit... 1962...

Ik heb net even gekeken, de achteras heeft geen bevestigingspunten voor frotteurs. Ik ga dus zeer slappe of uitgebonkte schokbrekers monteren als ik ze kan vinden. Tot die tijd rij ik gewoon zonder, heb net nog even gereden en het rijdt allemachtig lekker zo zonder eng te worden in bochten ofzo.

Iemand nog belang bij twee bikkelharde 'Red-Ryder'-schokbrekers voor achterop een eend? Bijzonder geschikt voor als je als een wegligging als een plank wilt. :lol:

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » vr 23 mei, 2008 15:50

Ik had een keer mijn achterfrotteurs verwijderd, nou het was meer een skippybal dan een auto. Je zou eens gasgevulde Monroe schokbrekers kunnen proberen.
@ landloper; die aangelaste bouten zijn ook die waar het deksel mee vast zit de frotteur zit er normaal tussen.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie