schokbrekers AZ 12 pk 1962 - hoe zit het nou?
-
- Beginner
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 15 dec, 2003 12:17
- Locatie: Spaarndam
schokbrekers AZ 12 pk 1962 - hoe zit het nou?
Mensen,
Mijn AZ 12 pk van bouwjaar 1962 is geweldig, alleen klopt er iets niet met de schokbrekers. Voor zitten er frotteurs en batteurs, die doen hun werk prima. Achter batteurs en schokbrekers, en ik heb nu twee soorten schokbrekers er op gehad, maar bij allebei werd de demping zo hard als een plank, helemaal niet des twaalfpeekaas. Nu rij ik rond zonder de schokbrekers, en dat rijdt weliswaar heerlijk, maar zo hoort het volgens mij niet want de bevestigingspunten zitten er wel degelijk!
Wie weet hoe het moet? En als ik schokdempers achter moet, welk merk is dan goed? Voor de duidelijkheid, ik zoek een zeer zachte demping.
Edit: Als ik 'm snel volledig induw aan de achterkant veert 'ie een keer of 5 na.
Mijn AZ 12 pk van bouwjaar 1962 is geweldig, alleen klopt er iets niet met de schokbrekers. Voor zitten er frotteurs en batteurs, die doen hun werk prima. Achter batteurs en schokbrekers, en ik heb nu twee soorten schokbrekers er op gehad, maar bij allebei werd de demping zo hard als een plank, helemaal niet des twaalfpeekaas. Nu rij ik rond zonder de schokbrekers, en dat rijdt weliswaar heerlijk, maar zo hoort het volgens mij niet want de bevestigingspunten zitten er wel degelijk!
Wie weet hoe het moet? En als ik schokdempers achter moet, welk merk is dan goed? Voor de duidelijkheid, ik zoek een zeer zachte demping.
Edit: Als ik 'm snel volledig induw aan de achterkant veert 'ie een keer of 5 na.
-
- Beginner
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 15 dec, 2003 12:17
- Locatie: Spaarndam
Dankdank!
Frotteurs achter: Ik heb hier nog twee van buitenaf nastelbare frotteurs liggen, kan ik die gewoon zomaar huppekee d'r in schroeven?
Frotteurs nastellen: Je bedoelt de frotteurs die ik nu voorin heb zitten? Die staan al behoorlijk strak hoor. En achterin heb ik ze niet (nou ja, nog niet dan, zie hierboven).
Het rijdt wel heerlijk zoals het nu is zo met alleen batteurs achter, bijna beter dan m'n DS
Frotteurs achter: Ik heb hier nog twee van buitenaf nastelbare frotteurs liggen, kan ik die gewoon zomaar huppekee d'r in schroeven?
Frotteurs nastellen: Je bedoelt de frotteurs die ik nu voorin heb zitten? Die staan al behoorlijk strak hoor. En achterin heb ik ze niet (nou ja, nog niet dan, zie hierboven).
Het rijdt wel heerlijk zoals het nu is zo met alleen batteurs achter, bijna beter dan m'n DS

-
- Beginner
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 15 dec, 2003 12:17
- Locatie: Spaarndam
Ziet er uit als geboute bevestiging vanwege de grote zeskant die de stang zit (waar de schokbreker op gemonteerd wordt). Die stang zit onder het achterste montagepunt van de veerpot aan het chassis bevestigd, zoals het bij een 2cv6 ook zit.
Maar als er inderdaad schokbrekers onder moeten, welke zouden dat dan moeten zijn? Dat zouden dan wel hele slappe moeten zijn, of zijn die stangetjes soms bedoeld om elastiekjes omheen te doen?
Maar als er inderdaad schokbrekers onder moeten, welke zouden dat dan moeten zijn? Dat zouden dan wel hele slappe moeten zijn, of zijn die stangetjes soms bedoeld om elastiekjes omheen te doen?

-
- Regelmatige poster
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
- Locatie: het Westen
Wanneer het chassis origineel is, horen er dus hydraulische schokbrekers op.
Wellicht geeft de achtertraverse uitsluitsel (buis waar de draagarmen op scharnieren. De frotteur-variant heeft aan elke kant onder het afsluitdeksel drie uitstekende nokken/lippen waar de frotteur over heen zit. Tevens zitten op de draagarmen dan drie gelaste bouten waar de frictieschuif van de frotteur aan vast gebout zit.
Wellicht geeft de achtertraverse uitsluitsel (buis waar de draagarmen op scharnieren. De frotteur-variant heeft aan elke kant onder het afsluitdeksel drie uitstekende nokken/lippen waar de frotteur over heen zit. Tevens zitten op de draagarmen dan drie gelaste bouten waar de frictieschuif van de frotteur aan vast gebout zit.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02
-
- Beginner
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 15 dec, 2003 12:17
- Locatie: Spaarndam
Het chassis is origineel voor zover ik kan zien. Ik heb deze eend in 1991 in Zuid-Frankrijk gekocht van een boer die te oud was om er nog mee te rijden, voor zover ik kan inschatten is het allemaal nog zoals het ooit de fabriek verliet. Maar je weet nooit... 1962...
Ik heb net even gekeken, de achteras heeft geen bevestigingspunten voor frotteurs. Ik ga dus zeer slappe of uitgebonkte schokbrekers monteren als ik ze kan vinden. Tot die tijd rij ik gewoon zonder, heb net nog even gereden en het rijdt allemachtig lekker zo zonder eng te worden in bochten ofzo.
Iemand nog belang bij twee bikkelharde 'Red-Ryder'-schokbrekers voor achterop een eend? Bijzonder geschikt voor als je als een wegligging als een plank wilt.
Ik heb net even gekeken, de achteras heeft geen bevestigingspunten voor frotteurs. Ik ga dus zeer slappe of uitgebonkte schokbrekers monteren als ik ze kan vinden. Tot die tijd rij ik gewoon zonder, heb net nog even gereden en het rijdt allemachtig lekker zo zonder eng te worden in bochten ofzo.
Iemand nog belang bij twee bikkelharde 'Red-Ryder'-schokbrekers voor achterop een eend? Bijzonder geschikt voor als je als een wegligging als een plank wilt.
