big bore of niet??

THE SPITFIRE
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door THE SPITFIRE » di 13 nov, 2007 16:24

als jij niet ingereden zuigers hebt mag jij absoluut geen 4500 toeren draaien .
in rijden mag je neit harder dan 85 /90.
daar heb je het al... :lol:
NO LIFE LIKE LOW LIFE
het leven is als een neus haal eruit wat erin zit.
burn your rubber not your soul...
www.thespitfire.zijnalbums.nl

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 13 nov, 2007 17:12

hee arjan.... had er net 1000 km opzitten dus 90 dus 4500 toeren kan je best draaien als het maar niet constant is!!!

enne de big bore is geveolig voor hitte de cilinder wand is de helft zo dik

THE SPITFIRE
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door THE SPITFIRE » wo 14 nov, 2007 15:05

8)
NO LIFE LIKE LOW LIFE
het leven is als een neus haal eruit wat erin zit.
burn your rubber not your soul...
www.thespitfire.zijnalbums.nl

Doris D.
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Doris D. » do 6 mar, 2008 21:13

Hoi peepz,
Long time no smell ...
Wij hebben nu eindelijk ook de bigbore set van BCC gemonteerd en zijn begonnen met inrijden.
Eerste indruk is goed: veel trekkracht onderin en daar ging het ons ook om. (vakantie, veul spullie en hellingen)
Nu eerst een kleine 2000 km inrijden, dus het voetje in bedwang houden (wisselend rijden en tot ca. 4000 - 4500 rpm)
Wordt vervolgt...

Annemiek en Hans

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 7 mar, 2008 00:03

2000km al. Ik wilde na 1000km al langzaam boven de 4500 toeren gaan. Raak nu soms de 5000 al. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » za 8 mar, 2008 01:00

k zit nu op 10 000, raak héééél soms de bodem wel eens :lol: :lol:

Rijdt lekker he zo'n bigbore en al helemaal ideaal met n aca-bak erbij :D :D
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Doris D.
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Doris D. » za 24 mei, 2008 22:08

Oef!
Inrijden van BB's is om den drommel geen kleinigheid :shock:
Uiteindelijk van Burton deze voorschriften gekregen:

Inrijden

Zoals al eerder aangegeven zijn de eerste paar duizend kilometer bepalend voor de rest van de levensduur van de cilinders. De 2CV motor is ijzersterk, maar zoals bij alle klassieke motoren moet deze ook ingereden worden.
Waar het eigenlijk op neer komt is dat de diverse onderdelen in de cilinder, in het bijzonder de zuigerveren en cilinderwand op elkaar moeten inslijten. Door het inslijten worden alle scherpe randjes, groeven en hobbeltjes in het inwendige van de motor superglad gepolijst zodat alles lekker soepel draait en de zuigerveren goed afdichten tegen de cilinderwand.
Het inslijten brengt ook nogal wat (extra) warmteontwikkeling met zich mee. Juist daarom moet er zo voorzichtig gereden worden.
Tijdens de inrijperiode (de eerste 5000 km) moet de motor thermisch zo laag mogelijk worden belast. Zeker de 650 cc Big-Bore cilinder met zijn dunnere cilinderwand is gevoelig voor te hoge temperaturen.
De eerste 2.000 km mag de motor maximaal 4000 toeren draaien, dit is dus een maximumsnelheid van 80 Km per uur!
Zorg ervoor dat u hiervoor de mooie achteraf weggetjes kiest zodat de motor op veel variabele toerentallen moet werken. Grofweg tussen de 2000 en 4000 toeren.
Maak niet te lange ritten, bijvoorbeeld telkens een half uur, de olie komt dan lekker op temperatuur, maar de motor heeft geen kans om echt heet te worden. Ga ook niet op de snelweg rijden, met 80 km per uur is dat geen pretje, u wordt dan ingehaald door de vrachtwagens en zult al snel continue tegen de limiet rijden waardoor de motor weer te heet kan worden.
Na 1000 km is het tijd voor het eerste beurtje, olie en oliefilter worden vervangen omdat deze alle slijtagedeeltjes van de motor hebben opgevangen, kleppen en ontsteking worden gecontroleerd en eventueel bijgesteld.

Een te hete motor kan door een aantal dingen veroorzaakt worden:
• Een te hoog toerental dit genereerd sowieso meer hitte vanwege meer ontstekingsmomenten, er wordt dan natuurlijk meer benzine verbrand, maar de zuiger beweegt ook sneller en creëert dus meer wrijvingswarmte.
• Te weinig koellucht naar de motor toe, bijvoorbeeld door gedeeltelijk afgedekte grille (bijvoorbeeld een ANWB-embleem) of een grille die te weinig doorlaat heeft. Te veel luchtlekkage langs de koelbeplating en/of te weinig doorstroom van de warmte-afvoer.
• Te weinig motorolie.
Als de motor eenmaal is ingereden zult u jarenlang plezier hebben van deze motor, de 2CV motoren zijn oersterk, maar alles hangt af van het inrijden.

Hier een aantal instructies:
1. Na 1000 Km. moet de motor een beurt hebben: olie en oliefilter verversen en kleppen stellen.
2. De eerste 2000 Km mag de motor maximaal 4000 toeren per minuut draaien
3. van 2000 tot 4000 Km maximaal 5000 toeren per minuut
4. van 4000 tot 5000 Km maximaal 6000 toeren per minuut, maar nog steeds niet op de snelweg.
5. na 5000 Km is de motor ingereden en kan rustig volgas gegeven worden.
6. Zorg voor voldoende koellucht langs de cilinders en oliekoeler

Wij zitten nu op 4000 km en gaan optoeren naar 6000 tpm
Over een paar weken op de rollenbank om de sproeiers en paupertube weer af te stellen en dan zou het optimaal moeten rijden :lol:
Met een waggelende groet van Annemiek en Hans

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » ma 26 mei, 2008 21:35

ik heb mn bigbore anders ingereden door er met 4 man en een vouwwagen achter de eend mee naar zweden te rijden. Hij doet 't nog steeds :lol: :lol:
MyAmi Spring Break

Doris D.
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Doris D. » ma 26 mei, 2008 21:39

thomaaas schreef:ik heb mn bigbore anders ingereden door er met 4 man en een vouwwagen achter de eend mee naar zweden te rijden. Hij doet 't nog steeds :lol: :lol:
:lol: Hoeveel echte inrijkilometers heb je er voor die oefening mee gedaan?

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » ma 26 mei, 2008 21:41

Iets van 900, in n week tijd ;)
Maar wel over de snelweg, de autobahn zelfs :lol: :lol: Maar niet harder gereden dan 100 hoor!!! ik ben toen het ijsselmeer een keer rond geweest en naar duckservice (duitsland) geweest om in te rijden, toen moesten we weg :P

edit: de eerste keer kleppen stellen heb ik trouwens wel iets van 6500 km laten wachten, haddik toen geen tijd meer voor. Olievervangen heb ik ook toen pas gedaan. Maar ze doet t nog steeds, nu ongeveer 16000 km verder denk ik, weet t niet zeker want mn kmteller doet t niet. Alleen zit er nu een rare tik in t blokje, maar volgens mij ligt dat aan mn krukas.
MyAmi Spring Break

Doris D.
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Doris D. » ma 26 mei, 2008 21:45

Volgens de Burton info heb je dan behoorlijk geluk gehad dat het hele soeppie niet in de soep is gedraaid.
Onderweg naar Zweden enzo plankgas?

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » ma 26 mei, 2008 21:49

meestal niet de tweede trap open trappen, eigenlijk in principe helemaal niet. Maar soms, bij een bergje ja dan moet je wel natuurlijk :roll: En geluk... k weet niet, gewoon zorgen dat de ventilator goed vast zit en ontsteking goed staat. En als je iets geks hoord ff kijken denk ik, maar nix geks gehoord :) Misschien helpt t ook wel mee dat ut in zweden zelf niet al te warm is, dan wordt je blokje ook niet gek heet ;)

Ohja, en zorgen voor goeie smering natuulijk he, ik had er wel nieuwe olieleidingen op en het hele carter volgegooid [tot aan bovenste streepje].
MyAmi Spring Break

Doris D.
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Doris D. » ma 26 mei, 2008 21:56

OK
Wij willen straks naar Lapland, Lofoten, Noordkaap enzo. Redelijk afgelegen gebied om met een vastloper te komen staan. Zijn dus nu nog braaf aan het inrijschema bezig.
Over een weekje of twee gaan we naar de rollenbank om de sproeierset te tunen als we de paupertube weer aansluiten. (ligt er nu af voor inrijperiode)

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » ma 26 mei, 2008 22:14

Hmm. Als je n beetje bang bent, van zo'n powertube wordt ie natuurlijk ook wat warmer. Anders is het misschien handig om wat extra ventilators in je kachelslangen te doen, volgens mij koelt ie dan ook meer. Maar zoals ik al zei is denk ik de scandinavische lucht heel geschikt voor opgevoerde blokjes ;) :lol:
MyAmi Spring Break

Doris D.
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Doris D. » ma 26 mei, 2008 22:40

thomaaas schreef:Hmm.... Anders is het misschien handig om wat extra ventilators in je kachelslangen te doen, volgens mij koelt ie dan ook meer....
Oh ja joh???
Volgens mij zijn de kachelslangen leuk om restwarmte van de uitlaatspruitstukken (via de kachelpotten) als klimaatverbeterende warme lucht in de koets te brengen? (of met de kleppen dicht onder de voorspatborden)
Toch :wink:

Heeft met motorkoeling niets van doen ... dacht ik zo ... :roll:
Even serieus:
Pauperpijp geeft extra maar wel koelere (direct van buite ipv vanonder de warme kap) lucht op de carb.
De juiste sproeierset geeft na tuning een correct mengsel (schraler & iets heter dan de inrijsproeiertjes die bij de BB set worden meegeleverd)
Netto effect is dat de motor weinig warmer loopt, wel efficiënter presteerd qua koppel.

Plaats reactie