Motor hapert bij hoge snelheden
Motor hapert bij hoge snelheden
Probleem: bij 85+ km/h schokt de motor
Oplossing: langzamer rijden
Het voelt alsof er iets tegen gehouden wordt. Ik heb gedacht aan het volgende:
Olievulpijp niet goed --> maar geen olie in luchtfilter
Carburateur niet goed (afgesteld) --> alles ziet er goed uit en loopt soepel
Ontstekingstijdstip niet goed --> niet gecontroleerd, maar motor loopt volledig soepel bij lagere snelheden en start probleemloos
Klepafstelling --> niet gechecked, ook wegens verder goed lopen
benzinetype --> oude benzine met nieuwere benzine en verse 95 ongelood met loodvervanger (motor type: A06/635)
Het laatste komt als ik de mogelijke problemen lees bij "alledag" het meest plausibel over, echter heb ik in het verleden altijd alles getankt wat los en vast zat. Meestal overigens 98.
Klein aapje uit de mouw: de auto heeft 5 jaar niet gereden (nou ja, in een weiland om hem even uit te laten, maar verder...) want ik moest er nog wat kleine dingen aan doen.
De motor had ik gereviseerd niet ver voordat ik hem stil gezet heb.
Het vreemde is dat als je het gas loslaat en dan weer gas geeft en niet boven de 80/85 km/h uitkomt, het probleem weg is. Als je de koppeling intrapt tijdens het probleem en je veranderd niets aan het gaspedaal, dan herstelt het lopen weer. Ook is er een verschil in moment wanneer het gebeurd bij tegen de wind in of voor de wind (bij voor de wind bij hogere snelheid).
Ik heb sinds ie weer de weg op is een kilometer of 150 gereden en over b wegen is het heerlijk toeren, maar ja, soms heb je zo'n stukje snelweg en dat is dan erg vervelend als je ineens terug valt van +- 100 naar 70 om dan op de 80/85 te blijven hangen (en zeker dat terugvallen naar 70 is link)
Ook nog even de bobine draadjes omgewisseld, maar dat maakt geen verschil (remedie voor starten bij te warm weer, ooit geleerd bij een rally)
Wat ik in ieder geval ga doen is steeds 98 bijtanken om dat als probleem uit te sluiten, maar voordat ik zover ben dat ik een volledige 98 tank heb, ben ik nog wel even bezig.
Aan de andere kant heb ik in het verleden alles getankt zonder ooit ergens problemen mee te hebben en iedereen beweert wat anders bij mijn type motor (ooit zelfs een tijdje de belachelijk dure Shell Pura getankt en dan reed ie erg mooi, maar dat was ziek duur natuurlijk..., trouwens, WAT is benzine eh.. duur geworden, maar dat geheel terzijde)
Oplossing: langzamer rijden
Het voelt alsof er iets tegen gehouden wordt. Ik heb gedacht aan het volgende:
Olievulpijp niet goed --> maar geen olie in luchtfilter
Carburateur niet goed (afgesteld) --> alles ziet er goed uit en loopt soepel
Ontstekingstijdstip niet goed --> niet gecontroleerd, maar motor loopt volledig soepel bij lagere snelheden en start probleemloos
Klepafstelling --> niet gechecked, ook wegens verder goed lopen
benzinetype --> oude benzine met nieuwere benzine en verse 95 ongelood met loodvervanger (motor type: A06/635)
Het laatste komt als ik de mogelijke problemen lees bij "alledag" het meest plausibel over, echter heb ik in het verleden altijd alles getankt wat los en vast zat. Meestal overigens 98.
Klein aapje uit de mouw: de auto heeft 5 jaar niet gereden (nou ja, in een weiland om hem even uit te laten, maar verder...) want ik moest er nog wat kleine dingen aan doen.
De motor had ik gereviseerd niet ver voordat ik hem stil gezet heb.
Het vreemde is dat als je het gas loslaat en dan weer gas geeft en niet boven de 80/85 km/h uitkomt, het probleem weg is. Als je de koppeling intrapt tijdens het probleem en je veranderd niets aan het gaspedaal, dan herstelt het lopen weer. Ook is er een verschil in moment wanneer het gebeurd bij tegen de wind in of voor de wind (bij voor de wind bij hogere snelheid).
Ik heb sinds ie weer de weg op is een kilometer of 150 gereden en over b wegen is het heerlijk toeren, maar ja, soms heb je zo'n stukje snelweg en dat is dan erg vervelend als je ineens terug valt van +- 100 naar 70 om dan op de 80/85 te blijven hangen (en zeker dat terugvallen naar 70 is link)
Ook nog even de bobine draadjes omgewisseld, maar dat maakt geen verschil (remedie voor starten bij te warm weer, ooit geleerd bij een rally)
Wat ik in ieder geval ga doen is steeds 98 bijtanken om dat als probleem uit te sluiten, maar voordat ik zover ben dat ik een volledige 98 tank heb, ben ik nog wel even bezig.
Aan de andere kant heb ik in het verleden alles getankt zonder ooit ergens problemen mee te hebben en iedereen beweert wat anders bij mijn type motor (ooit zelfs een tijdje de belachelijk dure Shell Pura getankt en dan reed ie erg mooi, maar dat was ziek duur natuurlijk..., trouwens, WAT is benzine eh.. duur geworden, maar dat geheel terzijde)
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2180
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Lijkt op een benzine toevoer probleem.
Controleer of er wel voldoende benzine uit het pompje komt.
En geef hem een complete beurt.
Controleer of er wel voldoende benzine uit het pompje komt.
En geef hem een complete beurt.
Laatst gewijzigd door André Post op do 29 mei, 2008 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
ok, dan zal ik verder gewoon 98 tanken
De brandstofpomp heb ik nog gecontroleerd en de benzineslang nog vervangen (ik dacht namelijk eerst dat de pomp stuk was omdat er benzine uit liep, maar het was het slangetje eronder en de pomp zag er uit elkaar heel goed uit, maar ja, dat zegt niets natuurlijk, aan de andere kant is het wel zuinig rijden natuurlijk)
maar ik zal checken of ie wel genoeg benzine ophoest, dat heb ik niet gecontroleerd overigens...
De brandstofpomp heb ik nog gecontroleerd en de benzineslang nog vervangen (ik dacht namelijk eerst dat de pomp stuk was omdat er benzine uit liep, maar het was het slangetje eronder en de pomp zag er uit elkaar heel goed uit, maar ja, dat zegt niets natuurlijk, aan de andere kant is het wel zuinig rijden natuurlijk)
maar ik zal checken of ie wel genoeg benzine ophoest, dat heb ik niet gecontroleerd overigens...
Kan ook.. maar hij ziet er nog zo fris uit van binnen!Steffan schreef:is dat niet iets met de 2de trap van de carburateur?
Maar er kan natuurlijk best een hoop zooi meegekomen zijn na zo lang stilstaan dat het filtertje verstop zit... nou ja, ik schroef hem d'r wel weer af morgen (of iemand moet een ander briljant idee hebben natuurlijk

Zo, er zat dus een heeeeel klein stukje pruttigheid op het filtjertje in de carburateur (nog geen 2 mm2) maar het was blijkbaar genoeg, want ik kon weer gewoon 120 snorren... (zonder tegenwind he)
Gistermiddag besloot ie hetzelfde weer te gaan doen, maar dan bij 100 km/h. Met andere woorden: mijn tank is een beetje vies na ruim 5 jaar stilstaan...
Gistermiddag besloot ie hetzelfde weer te gaan doen, maar dan bij 100 km/h. Met andere woorden: mijn tank is een beetje vies na ruim 5 jaar stilstaan...