Op mijn generator horen volgens mij 2 draden aangesloten. De ene heeft een kunstoffen isolatielaag buitemom zitten, en de ander draad is blauw.
Ik vond deze blauwe draad net soms wel, soms geen contact makend met de massa van de generator. Waar dient de draad voor? Is het plus van de generator of is het het kabeltje voor de spanningsregelaar.
Wat gebeurt, indien men zonder die draad rijdt?
Bedankt voor het lezen!
Blauw draadje aan generator
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
De ene draad moet veel dikker zijn dan de andere.
De dunne is van de bekrachtiging, als deze los is werkt de dynamo niet.
De dikke zit direct met de plus van de accu verbonden,
als deze tegen massa komt gaat het vreselijk knetteren en kan er brand ontstaan.
De dunne is van de bekrachtiging, als deze los is werkt de dynamo niet.
De dikke zit direct met de plus van de accu verbonden,
als deze tegen massa komt gaat het vreselijk knetteren en kan er brand ontstaan.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
De dikke draad heeft een kabeloog en zit met een moer op de alternator
De dunne draad is de regeldraad en komt van de spanningsregelaar en
er staat stroom op als het contact aan staat en als de spanning in de accu
boven de 14Volt kom dat haalt de regelaar de spanning van het draadje af
Als je motor met contact aan sraat kan je het dunne draadje los trekken en
moet je een vonkje zien,deze zit met een stekkertje op de koolborstels en die
kunnen dus ook versleten zijn
De dunne draad is de regeldraad en komt van de spanningsregelaar en
er staat stroom op als het contact aan staat en als de spanning in de accu
boven de 14Volt kom dat haalt de regelaar de spanning van het draadje af
Als je motor met contact aan sraat kan je het dunne draadje los trekken en
moet je een vonkje zien,deze zit met een stekkertje op de koolborstels en die
kunnen dus ook versleten zijn